Springen naar inhoud

Schoolreisjes naar het buitenland

• Log in om te kunnen reageren

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 maart 2007 - 00:04

Ik hoorde laatst vrienden vertellen dat het in Vlaanderen heel normaal is dat ze met de klas jaarlijks een uitstapje maken naar het buitenland (london, Italië, Polen enz.). Ik vroeg hen hoe dat bij hen op school ging wanneer de ouders van een aantal leerlingen dat niet konden betalen en of dat dat veel voorkwam, ze vertelden mij dat dat altijd wel voorkwam en dat die leerlingen dan gewoon hier waren (mijn vriendin gebruikte één of andere afkorting die ik niet ken, daarvoor is er de ...).
Dat heeft mijn nieuwsgierigheid gewekt ofdat dit in Nederland ook zo werkt. Ik heb zelf nooit buitenlandse uitstapjes gemaakt met mijn school :)
Het is maar goed dat ik nu in het buitenland studeer en zo toch nog een klein beetje wereldwijs word.
Ik heb wel eens gehoord dat het ook op Nederlandse scholen vrij normaal is dat er eens een buitenlands uitstapje is maar dan 1 of 2 keer gedurende de hele schooltijd of iets dergerlijks.

Hoe is jullie ervaring? Hoe vaak zijn jullie naar het buitenland geweest met de middelbare school, in welke jaren en vooral naar welke landen?
Hoe werd dat financieel geregeld?
Sliepen jullie primitief op de grond met mat en slaapzak of waren er kamers?
waar ik vooral in geïnteresseerd ben (in de rest ook maar hierin nog meer), Wat gebeurde er met de leerlingen die niet meekonden omdat de ouders het niet konden of wilden betalen? Ik vind dat zo enorm zielig als een deel van de leerlingen in de klas zo wordt buitengesloten, ik ben benieuwd ofdat dit in Nederland ook voorkomt. Bovenal ben ik kwaad als we er dan niet met zijn allen voor zorgen dat iedereen mee kan wiens ouders het niet kunnen betalen. Moest mijn kind naar het buitenland gaan en een vriendje niet meekunnen omdat de ouder het niet zou kunnen betalen dan zou ik het voor het vriendje betalen maar blijkbaar ben ik in dat opzicht een zonderling [rr]

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 maart 2007 - 00:13

Om me toch maar even als belg te moeien (terwijl het niet gevraagd werd [rr]):

In België is het zo dat de schoolreizen normaal bij wetgeving in het begin van het schooljaar moeten meedegedeeld worden. Op deze manier kunnen ouders op een langere termijn sparen om toch hun zoon of dochter mee te kunnen sturen op reis.

Waar ik op school zat was er een schoolreis om de 2 jaar. Daarbij werd gekeken binnen een bepaald budget die normaal iedereen wel zou kunnen betalen (500€ of meer was zeker uit den boze). Ik weet dat het op andere scholen soms erger was. M'n broer ging bv voor een week naar Italië met z'n school en dat heeft zo'n 800€ gekost. Maar daar zag je dat maar een beperkte groep meeging terwijl bij ons iedereen meeging.

Ook organiseren de leerlingen sponsoracties zoals het organiseren van een fuif om zakgeld voor op reis te verkrijgen zodat de ouders dit ook niet moeten betalen. En als het echt niet lukt om te betalen tegen die periode kon je vaak ook wel voor een regeling zorgen met de school zodat je nog meer gespreid kan betalen.

Het mes snijdt natuurlijk langs de 2 kanten. Het is bevorderend voor de groepsfeer maar een geseling voor ouders die het financieel niet zo breed hebben (niemand weigert graag zo'n zaken aan z'n kinderen natuurlijk). En daar hield onze school gelukkig altijd rekening mee.

Ruben Kwast

Ruben Kwast

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2007 - 00:20

Op de bassischool gebeurde het niet, maar nu op de middelbare wel.
Er zijn optionele reizen naar oa: Rome, Londen, Skiën in the middle of nowhere en allerlei andere trips. Ook zijn er, zowel inter- als nationale, reisjes die je standaard krijgt bij je studierichting. Naar mijn weten zijn deze bij het schoolgeld inbegrepen. Deze reisjes noemt men ook wel werk-week en dat zegt genoeg denk ik. Een week lang veld-onderzoek zeg maar. Ik ben volgend jaar pas aan de beurt maar ik heb verhalen van vrienden gehoord. Maar voor zover ik weet, kost zo'n werk-week geen extra geld, dwz naast schoolgeld niks extra's. Die andere reisjes (Rome, Londen e.a) worden in zijn geheel betaald door de leerling. Natuurlijk worden daarbij de kosten zo laag mogelijk gehouden. Maar deze reizen zijn niet verplicht, dus er is niet zoiets als "ouders het niet kunnen betalen".
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 maart 2007 - 00:57

Bedankt voor de reactie. :)

@Cycloon
Vanzelfsprekend zijn de reacties van de Vlamingen ook van harte welkom. Daarom ook had ik er niet specifiek om gevraagd :)
Serieus, ik wil graag weten hoe het werkt dus hoe meer reacties hoe liever.

Waar ik op school zat was er een schoolreis om de 2 jaar. Daarbij werd gekeken binnen een bepaald budget die normaal iedereen wel zou kunnen betalen (500€ of meer was zeker uit den boze). Ik weet dat het op andere scholen soms erger was. M'n broer ging bv voor een week naar Italië met z'n school en dat heeft zo'n 800€ gekost. Maar daar zag je dat maar een beperkte groep meeging terwijl bij ons iedereen meeging.  

Als maar een kleine minderheid gaat is het natuurlijk ook niet zo erg al vraag ik me af ofdat het gepast is om dit via school te doen.
Ik vind het goed dat ze het aan het begin van het jaar moeten bekendmaken en dat ze een limiet stellen maar 400 euro is natuurlijk nog steeds erg veel geld. Kon iedereen dan mee bij jullie? Zo niet, wat deden zij dan ondertussen. Moest ik één vna die leerlingen zijn dan zou ik niet op school zijn tijdens die dagen en een beetje depressief thuis zitten.

Ook organiseren de leerlingen sponsoracties zoals het organiseren van een fuif om zakgeld voor op reis te verkrijgen zodat de ouders dit ook niet moeten betalen.

Op zich een goed idee. Het is ook nog bevorderlijk voor de groepscohesie en ze leren er wat van.
Op zo'n manier zouden ze ook het geld kunnen verdienen voor wie anders niet mee kan :).

Quote van Ruben

Maar deze reizen zijn niet verplicht, dus er is niet zoiets als "ouders het niet kunnen betalen".

Hier heb ik het moeilijk mee [rr]
Het is niet omdat het niet verplicht is dat het daarom niet gewenst is. Het is enorm lullig voor die leerlingen die niet meekunnen. Ze moeten achteraf alle 'leuke' verhalen horen en de foto's zien terwijl ze er niet bij hebben kunnen zijn. Ook ben ik er een beetje bang voor dat ze daarom minder tot de groep zouden kunnen gaan behoren of dat gevoel zouden kunnen krijgen.
Hoe vaak hebben jullie die optionele reisjes :) 1 keer per jaar?

Ruben Kwast

Ruben Kwast

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2007 - 09:39

Quote van Ruben

Maar deze reizen zijn niet verplicht, dus er is niet zoiets als "ouders het niet kunnen betalen".

Hier heb ik het moeilijk mee [rr]
Het is niet omdat het niet verplicht is dat het daarom niet gewenst is. Het is enorm lullig voor die leerlingen die niet meekunnen. Ze moeten achteraf alle 'leuke' verhalen horen en de foto's zien terwijl ze er niet bij hebben kunnen zijn. Ook ben ik er een beetje bang voor dat ze daarom minder tot de groep zouden kunnen gaan behoren of dat gevoel zouden kunnen krijgen.
Hoe vaak hebben jullie die optionele reisjes :) 1 keer per jaar?

Dat valt allemaal wel mee hoor. Deze week gingen een aantal leerlingen op skivakantie. Het aantal leerlingen dat mee kan is echter beperkt. Ik ging niet mee, maar het is niet zo dat ik een buitenbeentje ben :) . Maar het is dus net zo lullig voor de mensen die niet zijn ingeloot (want zo veel aanmeldingen zijn er) als voor de mensen die het niet kunnen betalen.

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 maart 2007 - 10:06

Bij ons ging meestal altijd iedereen mee albert. Meestal 2 ofzo gingen niet mee, maar dat was zeker niet wegens financiele problemen.

made in flanders

made in flanders

• >1k berichten
  • 1086 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2007 - 10:15

Ik kom ook uit Belgie (--> zie mijn nick...)
Ik ben naar Parijs en Barcelona geweest, en het waren toch wel hele goede hotels die niet te goedkoop waren.
Maar voor zover ik weet waren er een soort fonds die leerlingen met geldproblemen konden helpen indien hun ouders niet in staat zouden zijn om te betalen.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?
Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij folding@wetenschapsforum.nl
Our team needs you!

Ruben Kwast

Ruben Kwast

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2007 - 11:08

Ik denk dat er weinig scholen die zeggen "jammer, je ouders hebben geen geld dus je kan niet mee...". Vraag elke leerling om een euro en je kan die mensen ook op 'vakantie' sturen.

Rogier.V

Rogier.V

• >100 berichten
  • 182 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2007 - 11:58

Bij ons op school ben je min of meer verplicht om in de 4e naar Rome te gaan, en in de 5e op uitwisseling (jij gaat 2 weken bij iemand thuis logeren in het buitenland, een maand later komen ze 2 weken hier heen).
Deze dingen zijn wel redelijk duur, ik geloof rond de 400-500 euro. Je kan in termijnen betalen, en het word ruim van te voren aangekondigd. En volgensmij is er inderdaad ook iets dat de school een deel meebetaald.
'Onderzoek is als een steeg binnengaan om te kijken of hij doodloopt'

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 maart 2007 - 14:05

Bij ons op school (het Mgr. Frencken College in Oosterhout) gaan elk jaar in de week voor de herfstvakantie de klassenlaag 4Havo en 5VWO een weekje naar het buitenland. Hierbij zijn de volgende bestemmingen mogelijk: Provence (Frankrijk)(ben ik geweest), Rome, Istanbul, Barcelona en... eilandje van Italië, weet niet meer welke.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

evilbu

evilbu

• >250 berichten
  • 792 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2007 - 17:42

Bij mij waren bijna alle uitstapjes wel maar voor een dag hoor.

In het tweede middelbaar zijn we een dagje naar Xanten geweest, in het vierde een dagje naar Trier en naar Frans-Vlaanderen (Lille/Rijsel) om ons Frans te oefenen. In het zesde zijn we op een trip heel even in het verdronken van land van Saeftinghe geweest (niet echt zo ver van huis...).

Die tripjes waren verplicht en nadien volgde er ook vaak een test daarover.
Ik weet eigenlijk niet hoe men dat deed met leerlingen die dat niet konden betalen, bij mijn weten is iedereen ook altijd meegegaan.

De enige trip met overnachting was een tiendaagse reis in de paasvakantie van het laatste middelbaar (dus ook bedoeld voor iedereen van dat jaar). Dat was meestal en in mijn geval ook naar Italië.( maar men heeft ook nog de keuze Praag/Italië gedaan daarvoor) Dat was absoluut niet verplicht. Het was heel gewoon dat sommige leerlingen niet meegingen en daarover werden geen vragen gesteld, en die kregen ook niet het etiket "arm" opgeplakt daarvoor.
Dat was niet echt superprimitief, bijna altijd op hotel (niet op de grond dus). Op de kamer sliepen we met drie of vier man.
We kregen ook "zakgeld", elke dag kreeg je van de leerkrachten wat geld (omdat ze je niet betrouwden met al dat geld ineens) om wat te gaan eten. (En in Italië kan je verdomd lekker eten :) :) ). Maar soms gingen we ook in groep massaal ergens gaan eten (gereserveerd), kwestie van de prijs wat te drukken.

Beetje offtopic, maar wat mij daarbij soms tegen de borst stootte was het gebrek aan respect van sommige leerlingen voor de leerkrachten die vrijwillig en op eigen kosten en risico (verantwoordelijk voor iederen) meegingen om hen te begeleiden. 's Nachts zomaar verdwijnen en de leerkrachten verschrikkelijk ongerust maken, problemen maken met de politie (bezit van softdrugs), openbaar dronkenschap,.....

Was er trouwens onlangs niet een Nederlandse jongen die ineens van de bus werd gegooid op weg naar Duitsland omdat hij blijkbaar niet betaald had? :)
Ik heb er nadien nooit de ware toedracht over gehoord. [rr]

Banana

Banana

• >100 berichten
  • 220 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2007 - 22:34

De mensen van 4HAVO en 5VWO moeten op werkweek... daar moeten de oudes voor bijbetalen. De kosten daarvoor liggen tussen de 200 en 400 euro (verschillen per bestemming).
Onze mogelijkheden zijn: Rome (de duurste), Parijs, Londen, York+ survival bij de Engelse Luchtmacht, Alp Xtreme (extreme sporten), Venetie, Taizé (klooster.. dacht ik :) ), en een andere mogelijkheid is een maatschappelijke stage..

Op de basisschool hadden we geen buitenlandse tripjes.. maar we gingen elk jaar op schoolreisje naar één of andere speeltuin in de buurt.. waar je ook voor moest betalen btw..
"If you use your head, you won't get fat, even if you eat sweets"
"I just can’t sit any other way than this. If I sit the way other people do, my reasoning ability drops by 40%."
"Will you be eating that cake?...say what you want, but I will be taking the cake."

FlorianK

FlorianK

• >100 berichten
  • 203 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2007 - 22:56

Bij ons op school gaat iedere 4-HAVO, 4-VWO en 3-VMBO'er verplicht op excursie. Dit duurt altijd 5 dagen, en is verplicht voor iedere leerling. We hebben op school verschillende bestemmingen, met allemaal een ander prijskaartje.. Voor de mensen die niet veel geld hebben, of niet van vakanties houden is er de thuisexcursie. Dan slapen ze gewoon thuis, en worden ze 5 dagen lang op school verwacht, waarna ze dan naar allerlei dingen in de buurt gaan.
Verder zijn er de bestemmingen: Rome, Normandië/Parijs, Londen, Wales, België, Texel, Zeilen in NL, Zwitserland, Mont Blanc, Ardennen, Berlijn, Barcelona. geloof ik.

Maar zo is het bij ons op school dus geregeld; voor bijna ieder budget is wel een reis te kiezen.

Hoogvlieger

Hoogvlieger

• >250 berichten
  • 267 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2007 - 23:01

De mensen van 4HAVO en 5VWO moeten op werkweek... daar moeten de oudes voor bijbetalen. De kosten daarvoor liggen tussen de 200 en 400 euro (verschillen per bestemming).
Onze mogelijkheden zijn: Rome (de duurste), Parijs, Londen, York+ survival bij de Engelse Luchtmacht, Alp Xtreme (extreme sporten), Venetie, Taizé (klooster.. dacht ik :) ), en een andere mogelijkheid is een maatschappelijke stage..

Op de basisschool hadden we geen buitenlandse tripjes.. maar we gingen elk jaar op schoolreisje naar één of andere speeltuin in de buurt.. waar je ook voor moest betalen btw..

Ik zie dat je uit Hoogeveen komt, dan zit je vast en zeker op het Roelof van Echten college? Wij hadden destijds namelijk precies dezelfde optie's :)
There we were, two men against an army. Boy, did we beat the hell out of those two guys.

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 maart 2007 - 23:10

Werkweek :) Wij hadden echt vakantie :) Prijzen verschilden bij ons van 300 (Provence) tot 500 (Istanbul)

Inderdaad. Speeltuin, dierentuin. Als het tegelijkertijd maar ergens ook educatief was :)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures