[ Burenrecht] Erfafscheiding ( schutting)

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.571

[ Burenrecht] Erfafscheiding ( schutting)

Ik woon in een rijtjeshuis ( huurhuis) ,en op de erfafscheiding staat een houten schutting. Die staat er al 14 jaar, en ik heb er ook aan meebetaald.

De schutting is open , dus de planken zijn om en om aangebracht, zodat je er dus doorheen kan kijken.

De relatie met mijn buren is niet zo goed, en ik wil nu de schutting helemaal dicht maken door er vertikaal gezien houten planken tegenaan te schroeven.

Moet ik daar toestemming voor vragen, of kan ik de schutting gewoon dicht maken. ( de hoogte van de schutting is 1 meter 90 cm).

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: [ Burenrecht] Erfafscheiding ( schutting)

Aan jouw kan kun je gewoon planken er tegenaan schroeven, geen probleem. Juridisch is dat het zelfde als dat je van die hangende plantenbakken aan de schutting zou monteren. Er staat me echter wel bij dat de grens tot waar je dingen mag bouwen op 1.80 m ligt. Daarboven hoor je toestemming te vragen aan de gemeente. Hoe dat echter zit met een aanpassing (dus geen nieuwbouw) weet ik eigenlijk niet.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 4.502

Re: [ Burenrecht] Erfafscheiding ( schutting)

Erfafscheiding is 200 cm en dan is nog discutabel of dat boven de aangrenzende grond dan wel het vloerpeil beg.grond is.

Ging destijds de huurbaas accoord met het plaatsen van de schutting en kun je bewijzen dat jij;met een vorige huurder het zaakje samen hebt betaald.

Juridisch kom je dan met eigendomsverhoudingen;heeft de huurder die schutting (veranderingen in het woonobject) geaccepteerd bij de overdracht van de huur.Is dat zo en ik neem aan dat het zo wel zal zijn,dan is het gemeensch.eigendom van de aanwezige huurders gebleven en zal buurman geen problemen kunnen maken.Als buurman lastig/vervelend is ontstaan er vaak kleine oorlogjes en kun je hooguit van de bewuste schutting afblijven en op jouw direct aangrenzend deel een dicht geval plaatsen.

Sterkte met de buren!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: [ Burenrecht] Erfafscheiding ( schutting)

Erfafscheiding is 200 cm
Klopt inderdaad, ik ging nog uit van oude wetgeving.
en dan is nog discutabel of dat boven de aangrenzende grond dan wel het vloerpeil beg.grond is.
Voor de bouwwetgeving is het maaiveld maatgevend.

Je (Aadkr) schrijft dat de schutting 1.90 m is. Daarmee zit je onder de grens van 2 meter dus daar mag je gewoon planken tegenaan schroeven als jij dat wilt. Je bent wel verplicht om de schutting goed te onderhouden. Periodiek een likje beits dus.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer