[Nederlands] Ontleden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[Nederlands] Ontleden

Wie kan mij helpen met het ontleden in zinsdelen van de volgende zin?

Een archeoloog vond in die week in de heuvels van Sicilië een vaas die beschilderd was met onbekende pigmenten.

Berichten: 481

Re: [Nederlands] Ontleden

Een archeoloog onderwerp

vond persoonsvorm

in die week tijdsbepaling

in de heuvels van Sicilië plaatsbepaling

een vaas die beschilderd was met onbekende pigmenten. lijdend voorwerp

Berichten: 2

Re: [Nederlands] Ontleden

Heezen schreef:Een archeoloog onderwerp

vond persoonsvorm

in die week tijdsbepaling

in de heuvels van Sicilië plaatsbepaling

een vaas die beschilderd was met onbekende pigmenten. lijdend voorwerp


tijdsbepaling en plaatsbepaling: zelfde als bijwoordelijke bepaling?

en zit er niet een bijzin in? En wat voor een soort bijzin?

Dit antwoord is te simpel voor 4 havo.

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: [Nederlands] Ontleden

tijdsbepaling en plaatsbepaling zijn inderdaad vormen van een bijwoordelijke bepaling

Bijzin? mmmm zitten er geen komma's in de zin?
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Berichten: 34

Re: [Nederlands] Ontleden

volgens mij is die beschilderd was met onbekende pigmenten een bijvoeglijke bepaling. Misschien dat dat een bijzin is, maar zeker weet ik het niet

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: [Nederlands] Ontleden

volgens mij is die beschilderd was met onbekende pigmenten een bijvoeglijke bepaling. Misschien dat dat een bijzin is, maar zeker weet ik het niet
Een bijzin kun je weglaten zonder dat er informatie verloren gaat. Dat is hier niet het geval. Die archeoloog kan gewoon een vaas vinden. Maar in dit geval vind hij een vaas beschilderd met onbekende pigmenten. Dit is dus zeker belangrijke informatie
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 8.614

Re: [Nederlands] Ontleden

en zit er niet een bijzin in? En wat voor een soort bijzin?
Inderdaad.
Bijzin? mmmm zitten er geen komma's in de zin?
Een bijzin vereist niet steeds een komma (al had er in deze zin beter wel een komma gestaan).
volgens mij is die beschilderd was met onbekende pigmenten een bijvoeglijke bepaling. Misschien dat dat een bijzin is, maar zeker weet ik het niet
Klopt.
Een bijzin kun je weglaten zonder dat er informatie verloren gaat. Dat is hier niet het geval. Die archeoloog kan gewoon een vaas vinden. Maar in dit geval vind hij een vaas beschilderd met onbekende pigmenten. Dit is dus zeker belangrijke informatie
Volgens mij zie je dit verkeerd. Met 'weglaten' wordt er bedoeld dat er niets aan de grammaticale correctheid van de zin verandert wanneer je het weglaat. Zo is in de volgende zin de bijzin (want dat is het inderdaad) weggelaten. Zoals je ziet is er niets wezenlijks veranderd aan de zin:

"Een archeoloog vond in die week in de heuvels van Sicilië een vaas."

"die beschilderd was met onbekende pigmenten" is dus wel degelijk een bijzin en eveneens een bijvoeglijke bepaling. Om precies te zijn een uitbreidende betrekkelijke bijzin. Aangezien dergelijke bijzinnen best voorafgegaan worden door een komma had er beter het volgende gestaan:

"Een archeoloog vond in die week in de heuvels van Sicilië een vaas, die beschilderd was met onbekende pigmenten."
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer