Gradient van een functie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 2.504

Gradient van een functie

Wat moet dit voorstellen?

Onlangs kwamen we het tegen in de lessen mechanica en fysica, maar ik weet niet meer wat het betekent, en ik vindt het niet meteen terug in mijn boek wiskundige analyse

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Gradient van een functie

Voor een functie van één veranderlijke komt dit neer op de afgeleide, je kan het zien als een veralgemening.

Voor een functie f:R³->R krijg je dan een vector (p,q,r) met p de partiële afgeleide van f naar x, q naar y en r naar z.

De gradiënt is een vector die geëvalueerd in een punt de richting van de grootste stijging geeft.

Zie ook hier.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Gradient van een functie

\( \nabla w=f(x,y,z)=<\frac{\partial w}{\partial x},\frac{\partial w}{\partial y},\frac{\partial w}{\partial z}>\)
een vector dus, en niet zomaar een: http://mathworld.wolfram.com/Gradient.html

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Gradient van een functie

\(\varphi=f(x,y,z)\)
Door deze funktie wordt aan elk punt P(x,y,z) een scalair (=reeel getal) gekoppeld.

Je mag dus spreken over een scalair veld.

Bijvoorbeeld de elektrische potentiaal van een puntlading is zo'n veld.

De gradient van f(x,y,z) is
\(grad \varphi =\frac{\partial f}{\partial x}.\hat{i}+\frac{\partial f}{\partial y}.\hat{j}+\frac{\partial f}{\partial z}.het{k}\)
Dus de gradient van een scalaire funktie is dus een vectorveldfunktie.

De vector in een punt P geeft de grootte van de richtingsafgeleide aan in P en ook de richting waarin de scalair maximaal verandert.

Min De gradient van de elektrische potentiaal van een puntlading geeft de elektrische Veldsterkte.

Berichten: 2.504

Re: Gradient van een functie

Dus als ik het goed heb komt het neer op een coördinaat, van welke de punten gegevn zijn door de respectievelijke partiële afleidingen
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Gradient van een functie

Dus als ik het goed heb komt het neer op een coördinaat, van welke de punten gegevn zijn door de respectievelijke partiële afleidingen
Een vector, waarvan de coördinaten de respectievelijke partiële afgeleiden zijn.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2.504

Re: Gradient van een functie

kk, en dat is dus de locatie van de het vectorpunt, onafhankelijk van de grootte, richting en zin?
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Gradient van een functie

Het is een vector, dus het heeft een grootte en een richting.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2.589

Re: Gradient van een functie

...dus het heeft een grootte en een richting


Tja en ik vraag me dan altijd af welke richting een vector in R^28 heeft?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Gradient van een functie

De richting (per definitie) bepaald door die vector. Dat kan je uiteraard niet ruimtelijk zien.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Gradient van een functie

Geeft de gradiënt ook niet de richting in welke de functie het felst stijgt? Niet zeker though.
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Gradient van een functie

Eerste reply:
De gradiënt is een vector die geëvalueerd in een punt de richting van de grootste stijging geeft.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer