Giftigheid van rauwe aardappels

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Giftigheid van rauwe aardappels

In hoeverre zijn aardappels van nature gezond? Je kunt ze koken, bakken, frituren en dan is er geen vuiltje aan de lucht. Maar kun je ze ook rouw eten? En kun je, net als bij appels, de schil van de aardappel rouw eten? Op wikipedia staat wel iets over giftigheid vermeld, maar dat slaat dan vooral op de aardappelplant, bessen, sommige rassen zetmeelaardappels en groene plekken op aardappels. Maar er staat niets over het rouw consumeren van aardappels vermeld. Ik dacht altijd dat rouwe aardappels giftig zijn en dat de schil van aardappels zelfs nog een graadje giftiger zijn?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 43

Re: Giftigheid van rauwe aardappels

ik heb ooit eens ergens gehoord dat aardappelen giftig worden als je ze lang in het zonlicht laat staan, klopt dit?

Vroeger stond de aardappel bekend als een giftige plant maar dat ging (denk ik) over de bladeren (want men at de aardappel niet, het was een sierplant)

Berichten: 7.068

Re: Giftigheid van rauwe aardappels

Maar kun je ze ook rouw eten?
Volgens mij kan dat, maar waarom je het zou willen???

Berichten: 127

Re: Giftigheid van rauwe aardappels

rauw misschien? :)

De stengels en bessen zijn giftig, de zetmeel bol zelf niet. Rauw eten moet kunnen denk ik, maar of het ook lekker is...

Als je aardappelen in een luchtdichte pot stopt met wat water ontstaat er het giftige gas diwaterstofsulfide (H2S) wat naar rotte eieren ruikt. Het lijkt me sterk dat als je een aardappel in de zon legt, deze giftig wordt.

Bij nader googlen: Groene aardappelen giftig

Wanneer aardappelen aan licht worden blootgesteld worden ze groen en neemt het giftige solanine gehalte toe. Solanine is een alkaloïde dat van nature voorkomt in aardappelen, met name in de schil van onrijpe aardappelen, maar het zit ook in de uitlopers van wat oudere aardappelen.


http://www.degezondeapotheker.nl/vensterpa...aardappelen.htm
Lawamena hitihala lawamena haulala

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Giftigheid van rauwe aardappels

Rauwe aardappels bevatten wel degelijk toxines, je moet wel veel eten wil je negative effecten op je gezondheid bemerken maar verstandig is het zeker niet.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Berichten: 12.262

Re: Giftigheid van rauwe aardappels

Voor zover mij bekend zit het gif eigenlijk in alle delen van de plant behalve de eigenlijke knol, daaronder vallen ook groen geworden schil, uitlopers en dergelijke. Koken lijkt me trouwens niet echt een goede manier om van het vergif af te komen, solanine en dergelijke alkaloiden gaan niet kapot bij 100 graden.

Als er geen solanine in zit kun je de (wat dat betreft althans) gerust rauw eten, maar als het er wel in zit heeft koken dus weinig nut.
Victory through technology

Re: Giftigheid van rauwe aardappels

In hoeverre zijn aardappels van nature gezond? Je kunt ze koken, bakken, frituren en dan is er geen vuiltje aan de lucht. Maar kun je ze ook rouw eten? En kun je, net als bij appels, de schil van de aardappel rouw eten? Op wikipedia staat wel iets over giftigheid vermeld, maar dat slaat dan vooral op de aardappelplant, bessen, sommige rassen zetmeelaardappels en groene plekken op aardappels. Maar er staat niets over het rouw consumeren van aardappels vermeld. Ik dacht altijd dat rouwe aardappels giftig zijn en dat de schil van aardappels zelfs nog een graadje giftiger zijn?
een rauwe aardappel kan erg gitig zijn zelfs dodelijk ligt aan de aardappel soort dus als ik jou qwas zou ik ze gewoon bereiden

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Giftigheid van rauwe aardappels

een rauwe aardappel kan erg gitig zijn zelfs dodelijk ligt aan de aardappel soort dus als ik jou qwas zou ik ze gewoon bereiden


Aan deze opmerking hebben we natuurlijk niks en levert ook geen bijdrage aan de beantwoording van de vragen. Waar haal je je kennis vandaan?
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Re: Giftigheid van rauwe aardappels

als rauwe aardappelen giftig zouden zijn was ik al lang dood en begraven

wij ( 3 van mijn 4 kinderen ook dus) eten zeer regelmatig rauwe aardappelen

uit het vuistje ipv een zakje chips of een reep chocolade als snack bij de tv bijvoorbeeld

en als je de smaak te pakken hebt (wat ik trouwens als ukkepuk al had)

is het volgens mij nog gezonder dan snoep ook + beterkoop......

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Giftigheid van rauwe aardappels

4kids schreef:als rauwe aardappelen giftig zouden zijn was ik al lang dood en begraven

wij ( 3 van mijn 4 kinderen ook dus) eten zeer regelmatig rauwe aardappelen

uit het vuistje ipv een zakje chips of een reep chocolade als snack bij de tv bijvoorbeeld

en als je de smaak te pakken hebt (wat ik trouwens als ukkepuk al had)

is het volgens mij nog gezonder dan snoep ook + beterkoop......


Geldt alleen niet als bewijs. Regelmatig een kleine hoeveelheid tot je nemen van een stof welke toxines bevat hoeft niet dodelijk te zijn. Aardappels zijn niet vet. Het is dus ook zeer onwaarschijnlijk dat de toxines welke in een rauwe aardappel zouden zitten, vetoplosbaar zijn. Hydrofiele toxines kunnen gewoon weer door het lichaam worden uitgescheiden. Hydrofobe (vetoplosbare) toxines vertonen een zeer sterk cummulatief effect doordat de toxines in het adipose weefsel blijven hangen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 12.262

Re: Giftigheid van rauwe aardappels

Tja, observaties als 'ik eet het maar ging niet dood' zijn meestal niet de beste raadgevers. Zo heb je ook mensen die dagelijks 2 pakjes roken en een fles wijn leegdrinken en toch de 90 halen - wil niet zeggen dat het geen kwaad kan.

Maar wat die aardappels betreft: Als je ze gekookt kunt eten kun je ze (wat solanine en aanverwanten betreft in ieder geval) ook rauw eten, puur omdat het gif kookbestendig is en het dus geen verschil maakt. Iets dat bijvoorbeeld wel veel verschil kan maken is wel/niet schillen, omdat de gifstoffen in de (door licht) groen worden schil gevormd worden.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Giftigheid van rauwe aardappels

4kids schreef:als rauwe aardappelen giftig zouden zijn was ik al lang dood en begraven

wij ( 3 van mijn 4 kinderen ook dus) eten zeer regelmatig rauwe aardappelen

uit het vuistje ipv een zakje chips of een reep chocolade als snack bij de tv bijvoorbeeld

en als je de smaak te pakken hebt (wat ik trouwens als ukkepuk al had)

is het volgens mij nog gezonder dan snoep ook + beterkoop......


Als je verse (niet uitgelopen) aardappelen mooi dik schilt dan is er niks aan de hand, als je dit niet doet dan neem je onbewust toxines in met kans op vervelende gevolgen met eventueel de dood tot gevolg.

Ik wil je niet bangmaken maar de giftigheid van solanine en chacoline is erg bekend en het eten van ongeschilde rauwe aardappelen is ronduit dom.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Giftigheid van rauwe aardappels

Maar er werd net ook al gezegd dat je de toxines niet kapot kookt. Is dat waar? Want dan zouden gekookte dun geschilde aardappels toch net zo giftig moeten zijn als ongekookte, of is het koken ook een soort "grondig spoelen"? Dat mij weer brengt bij gepofte aardappels.. zo in de schil uit de oven, gaan de toxines daar wel aan kapot?
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Giftigheid van rauwe aardappels

Inderdaad zijn solanine en chacoline redelijk hitteresistent, gelukkig zijn gepofte aardappelen wel bij een hogere temp dan 100 graden behandeld dus zullen er iets minder toxines in zitten dan rauwe aardappelen. Ook is het zo dat je hopelijk niet elke dag gepofte aardappelen zult eten dus zal er niet erg veel effect te bespeuren zijn.

Ook de "nieuwe" aardappelen die vaak ongeschilt gegeten worden (wel na koken) zijn ook niet echt gevaarlijk omdat verse aardappelen van nature minder toxines bevatten.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Berichten: 12.262

Re: Giftigheid van rauwe aardappels

Koken in een pan met water maakt gewoon geen verschil, of die aardappels nou geschild zijn of niet. Waren ze rauw giftig, dan zijn ze dat na het koken nog steeds. Ik zou ze gewoon schillen, daarmee niet gezegd dat ze rauw lekker zullen zijn, maar giftig in ieder geval niet.

Poffen is wellicht een ander verhaal als je dat middels een hete oven/grille oid doet, dan kan de temperatuur aan de buitenkant fors oplopen.
Victory through technology

Reageer