ooglaser

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

ooglaser

Bij ooglaseren wordt een deel van het hoornvlies (cornea) weggebrand, zodanig dat voor in het oog een beter gevormde "lens" (niet te verwarren met de ooglens) ontstaat, dmv een UV laser.

UV wordt gebruikt vanwege de geringe doordringingsdiepte in de cornea.

Als ik het internet opga wordt soms gesproken van een gefocuste bundel die hiervoor wordt gebruikt. Ik kan me daar van alles bij voorstellen, zo weet je zeker(der) dat je niet te diep doorbrandt lijkt me, omdat voorbij het brandpunt de bundel gauw te zwak zal worden.

Afbeelding

(plaatje zelf een beetje aangepast van http://materials.web.psi.ch/Research/Struc...ct.htm?forprint

opgegoogled via google excimer laser

Echter, vrijwel alle plaatjes die ik aantref in verband met specifiek ooglaseren (google lasik) laten gewoon een parallelle bundel zien. (zie bijvoorbeeld plaatje 5 hieronder). Is dat nou gewoon pure luiheid van de plaatjesmakers, of is dat een misverstand mijnerzijds??

Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: ooglaser

Da's luiheid, denk ik. Ik heb geinformeerd naar het hoe-en-wat bij de oogarts die mij heeft behandeld (ik heb zelf onlangs een LASIK-behandeling ondergaan), en hoewel de laserbundel inderdaad convergerend-divergerend is (zoals in je eerste figuur), is de reden dat die geen schade aan je netvlies berokkent niet dat de bundel daar ter plaatse genoeg verstrooid is, maar omdat het weefsel van je hoornvlies gewoon slechts zeer weinig UV doorlaat: het wordt sterk geabsorbeerd. Dat is natuurlijk ook de reden dat UV-licht uberhaupt geschikt is voor deze behandeling: het dampt alleen een oppervlaktelaagje weg van je hoornvlies, en warmt niet je hele oog op (met ongetwijfeld desastreuze gevolgen, mocht dat ooit gebeuren).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: ooglaser

Is dat focussen dan om met een smallere bundel nauwkeuriger te kunnen werken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: ooglaser

Dat denk ik wel. Om zo'n oogcorrectie effectie uit te kunnen voeren moet de bundeldiameter van het laserlicht behoorlijk klein zijn waar die het hoornvlies raakt, anders kan de vorm daarvan niet precies genoeg aangepast worden. Hoe klein precies weet ik niet, maar ik vermoed dat die diameter wel flink kleiner is dan de bundeldiameter van de straal zoals die uit de laser zelf komt. Vandaar dat er dus nog wat focussering nodig is.

Overigens ben ik hier dan weer niet helemaal zeker van hoor, ik heb geen harde info over de bundeldiameter van de laser en de benodigde bundeldiameter.

Berichten: 12.262

Re: ooglaser

Die bundel is waar hij het hoornvlies raakt erg klein, maar er wordt wel over een stuk van het hoornvlies 'gescanned' om zo op iedere plaats de juiste hoeveelheid te verwijderen (en dus een lens te vormen, deze wordt vooraf berekend ook aan de hand van de exate vorm van het hoornvlies etc). Het is dus niet zo dat met 1 'schot' in 1x de juiste correctie gevormd wordt.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: ooglaser

Inderdaad, de plaatjes geven ook wat dat betreft een misleidend beeld.

Reageer