Zoöfysiologie: excretie bij de mens

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 108

Zo

Ik breek al een paar dagen mijn hoofd over volgende vraag:

Wat is het belang van de gescheiden excretie van water en opgeloste stoffen?

Ik vind dit een vrij bizarre vraag, ik heb het al geprobeerd op te zoeken in mijn handboek, maar ik vind het niet.

Gebeurt die excretie misschien gescheiden om ionengradienten in stand te houden?

Kan iemand mij helpen?
Everything is chemistry.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Zo

Ik denk dat je het inderdaad in die richting moet zoeken. Als je bijvoorbeeld kijkt naar Cholera, dan zie je een verstoring van de Na/Ka pomp. Doordat het vibrio cholere toxine hecht aan GM1 (op het darm epitheel), kan Na+ niet meer de cel in gaan. Doordat Na+ niet meer de cel in kan komen, zal Cl- de cel uit gaan. Door deze verandering in osmolariteit, wordt er ook veel water meegenomen door het Cl-. Dit zorgt dan ook voor een nogal vervelend uitdrogingseffect.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 3.165

Re: Zo

Dat denk ik ook. In dezelfde lijn denk ik aan cystische fibrose (taai-slijmziekte).

In welke context werd deze vraag gesteld?

Gebruikersavatar
Berichten: 108

Re: Zo

Deze vraag werd gesteld als verlengstuk op een practicum. Ik heb al mijn handboek doorzocht naar een antwoord, maar het staat er(uiteraard) niet in.

Ben ondertussen met paar medestudenten aan het overleggen wat ze hiermee zouden bedoelen...

Maar het gaat hier echt over de excretie bij de mens in de nieren, meer bepaald in de lus van Henlé, geloof ik.
Everything is chemistry.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Zo

lus van Henlé


lis van Henle bedoel je? Deze wint vocht en een gedeelte opgeloste stoffen terug door het tegenstroom principe.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 3.165

Re: Zo

Als je dat nu meteen gezegd had...

Ik ben het helemaal met Wouter eens.

Hier de link van Wikipedia, het is wel enorm beknopt dus ik raad je aan om nog even verder zoeken met google of in jouw cursus maar dit is zonder twijfel waar de prof op doelt.

Dat zou normaal gesproken wel in één van jouw cursussen uitgebreid beschreven moeten staan. Het is onderdeel van de nierfysiologie. Je zou desnoods eens een cursus kunnen lenen van een geneeskundestudent/BMW-student, bij geneeskunde wordt dit zeker in de kandidatuurjaren uitgelegd (of althans een poging daar toe).

http://en.wikipedia.org/wiki/Countercurren..._multiplication

In mijn cursus was het een ingewikkeld verhaal van verschillende bladzijden. Het gaat over hoe de (hyperosmolaire) urine wordt gemaakt (concentratie van verschillende stoffen in de urine en de hoeveelheid water). De 'uitdaging' voor de nier is dat het enerzijds veel stoffen moet dumpen in de urine maar het anderzijds het water moet behouden, zoals je weet trekken hyperosmolaire vloeistoffen veel water aan. De counturcurrent multiplication is het mechanisme welke er voor zorgt dat de nier dat kan doen. Er wordt in de nier een gradiënt gecreëerd, niet alleen binnen/buiten de lis van Henle (ja, ook ik dacht eerst dat het een lus was [rr] ), maar ook van de cortex naar de medulla. Hoe die gradiënt ontstaat en wat het belang is van het tegenstroomprincipe (onderdeel van hoe de gradiënt ontstaat) dat is geen simpele stof. Wellicht dat wikipedia er daarom nog geen goed artikel over heeft.

Deze link kan ook nog nuttig zijn. vooral de 1st alinea http://en.wikipedia.org/wiki/Countercurrent_exchange.

Wikipedia heeft ook een mooi plaatje van de lis van Henle op de 1ste link.

Reageer