benzeenring

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 321

benzeenring

wanneer je een CH3 op een benzeenring hebt noemen we dat tolueen

wanneer je een NH2 op een benzeenring hebt, hoe noemt je dit dan?of bestaat dit niet

Berichten: 42

Re: benzeenring

aniline

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: benzeenring

Benzeenring met NH2 heet aniline.

Edit: Zen was net een seconde eerder.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 12

Re: benzeenring

fenylamine kan ook.

Berichten: 8

Re: benzeenring

Moet je dat opzoeken of kan je zelf ''ontdekken'' wat zo'n naam is?? :D

Berichten: 8.614

Re: benzeenring

fenylamine kan ook.
Fenylamine is de verzamelnaam voor de deriváten van aniline.

Er bestaat echter wel een andere naam voor aniline: aminobenzeen.

Wat betreft de naamgeving: voor aniline kan ik niet direct een verklaring bedenken. Aminobenzeen is de simpelheid zelve: het is een benzeenring met een aminegroep.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: benzeenring

Dat men de derivaten (inclusief aniline zelf) fenylamines noemt wil niet zeggen dat "fenylamine" geen toegestane naam zou zijn. Vaak wordt bij de naamgeving van amines de NH2-groep als hoofdgroep beschouwd. Zo is de term hexylamine veel gangbaarder dan hexaanamine of aminohexaan.

Dit kan men bij aniline ook doen. De benzeenring als substituent heet fenyl, dus wordt het fenylamine. Je kunt het ook aminobenzeen noemen, maar eigenlijk doe je het dan niet goed. Officieel moet je amine als achtervoegsel gebruiken. Het wordt dus benzeenamine, in het Engels benzenamine.

Drie mogelijkheden dus om een systematische naam te construeren. Maar "aniline" is veel eenvoudiger, en bij mijn weten ook toegestaan.

Een deel van de regels omtrent naamgeving staat in Binas.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: benzeenring

Marko schreef:Dat men de derivaten (inclusief aniline zelf) fenylamines noemt wil niet zeggen dat "fenylamine" geen toegestane naam zou zijn. Vaak wordt bij de naamgeving van amines de NH2-groep als hoofdgroep beschouwd. Zo is de term hexylamine veel gangbaarder dan hexaanamine of aminohexaan.

Dit kan men bij aniline ook doen. De benzeenring als substituent heet fenyl, dus wordt het fenylamine. Je kunt het ook aminobenzeen noemen, maar eigenlijk doe je het dan niet goed. Officieel moet je amine als achtervoegsel gebruiken. Het wordt dus benzeenamine, in het Engels benzenamine.

Drie mogelijkheden dus om een systematische naam te construeren. Maar "aniline" is veel eenvoudiger, en bij mijn weten ook toegestaan.

Een deel van de regels omtrent naamgeving staat in Binas.
Ik moet u wel verbeteren omtrent de naamgeving. Natuurlijk is Aniline toegestaan. Iedereen gebruikt aniline. Verder bestaan de termen hexaanamine of aminohexaan niet. Het gaat hier om een geconjugeerde zesring. Waarom komt jij met een hexaan af??

Je maakt alles veel moeilijker dan het is, en maakt daar nog fouten bij ook
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: benzeenring

Het was een voorbeeld, om aan te geven hoe de naamgeving van andere amines gaat. Het spijt me als dat niet duidelijk was. Aniline is uiteraard geen aminohexaan.

Maar waar het om ging: (1-)Aminohexaan en (1-)hexanamine zijn dezelfde stof (C6H13NH2). Toch wordt de stof normaal gesproken (n-)hexylamine genoemd. Drie mogelijkheden dus voor de systematische naam. Het ironische is dat de naam die de basisregels het meeste volgt, het minst gebruikelijk is.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer