Ik wil slagen dit jaar!

Moderator: Rhiannon

Berichten: 123

Ik wil slagen dit jaar!

Ik wil dit jaar mijn vwo B1 wiskunde halen! Aangezien ik maar tot en met klas 4 ben gekomen van de havostof, mis ik een hele boel!

Ik wil dus in 2,5 maand mijn wiskunde enorm opkrikken! Ik heb me al aangemeld voor een examencursus in Leiden.

Welke boeken raden jullie mij aan die snel uitleggen én goede vragen bevatten? Ik heb nu de methode Pascal en ik vind dit helemaal niks!

Of is er iemand bereid om bijles te geven tegen vergoeding :)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Ik wil slagen dit jaar!

-verplaatst naar ons Café-
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 310

Re: Ik wil slagen dit jaar!

ik weet niet wat je hebt gedaan in die tussentijd, maar heb je geen handboeken van school? Ik stel voor die te gebruiken..
Niet weten is geen schande, niet willen weten wél, en persé beter willen weten ook!

(quotatie van Jan van de Velde)

Berichten: 123

Re: Ik wil slagen dit jaar!

ik weet niet wat je hebt gedaan in die tussentijd, maar heb je geen handboeken van school?  Ik stel voor die te gebruiken..
Ja, ik heb dus handboeken van pascal, maar dit vind ik geen fijne methode. Maar wat raden jullie mij aan om binnen 2,5 maand een goed wiskundeknobbel te maken?

Op mn havo had ik bij wiskunde B1 trouwens nooit problemen:)

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Ik wil slagen dit jaar!

Je kan niet zomaar iemand in 2.5 maand een 'wiskundeknobbel' maken. Maar wat je wel kan doen is veel oefenen, en je er werkelijk voor inzetten. En het is niet omdat je dat handboek niet meteen snapt, dat het daarom een slecht boek is...
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Berichten: 123

Re: Ik wil slagen dit jaar!

Je kan niet zomaar iemand in 2.5 maand een 'wiskundeknobbel' maken. Maar wat je wel kan doen is veel oefenen, en je er werkelijk voor inzetten. En het is niet omdat je dat handboek niet meteen snapt, dat het daarom een slecht boek is...


Nou, ik vind het echt geen fijne methode haha! Ik heb op de middelbare een andere methode gehad die erg fijn was, waar ik alleen de naam niet meer van weet:(

Berichten: 3.165

Re: Ik wil slagen dit jaar!

De enige methode die ik ken is 'Getal en Ruimte'. Het nadeel van deze methode, zoals ik het had, is dat er veel te veel oefeningen in staan om dat goed in een korte tijd te kunnen bestuderen. Veel informatie wordt namelijk in die oefeningen gegeven en het is moeilijk om zelfstandig een selectie te maken uit de oefeningen zonder iets te missen.

Goed nieuws en slecht nieuws. De stof van het VWO is relatief gemakkelijk in vergelijking met wat je voor veel studies moet doen. Het is voor veel mensen mogelijk om die stof van het VWO, dus ook wiskunde B, veel sneller te betstuderen dan wat gebruikelijk is.

Slecht nieuws: 2,5ve maand lijkt mij echt te kort. Als je daarentegen voor augustus mikt, dat zou afhankelijk van jouw intelligentie, ijver en gestructureerdheid wel mogelijk moeten zijn. Ik zou gaan voor het herexamen. Het belangrijkste is dat je alles in één keer goed leert. Als je alles gehaast gaat afwerken dan loop je het risico dat je alles half afwerkt.

Als je gaat voor het herexamen dan heb je 5 maanden de tijd, dat is zeker te doen.

In de zomer zijn er ook speciale cursussen voor VWO-studenten die een wiskundedeficiëntie hebben. Zelfs als je geen wiskunde B hebt als examenvak kan je met zo'n cursus (na geslaagd te zijn) een studie volgen waarvoor wiskunde nodig is. Met een beetje ijver komt dat dus dik in orde.

Berichten: 123

Re: Ik wil slagen dit jaar!

albert davinci schreef:De enige methode die ik ken is 'Getal en Ruimte'. Het nadeel van deze methode, zoals ik het had, is dat er veel te veel oefeningen in staan om dat goed in een korte tijd te kunnen bestuderen. Veel informatie wordt namelijk in die oefeningen gegeven en het is moeilijk om zelfstandig een selectie te maken uit de oefeningen zonder iets te missen.

Goed nieuws en slecht nieuws. De stof van het VWO is relatief gemakkelijk in vergelijking met wat je voor veel studies moet doen. Het is voor veel mensen mogelijk om die stof van het VWO, dus ook wiskunde B, veel sneller te betstuderen dan wat gebruikelijk is.  

Slecht nieuws: 2,5ve maand lijkt mij echt te kort. Als je daarentegen voor augustus mikt, dat zou afhankelijk van jouw intelligentie, ijver en gestructureerdheid wel mogelijk moeten zijn. Ik zou gaan voor het herexamen. Het belangrijkste is dat je alles in één keer goed leert. Als je alles gehaast gaat afwerken dan loop je het risico dat je alles half afwerkt.  

Als je gaat voor het herexamen dan heb je 5 maanden de tijd, dat is zeker te doen.

In de zomer zijn er ook speciale cursussen voor VWO-studenten die een wiskundedeficiëntie hebben. Zelfs als je geen wiskunde B hebt als examenvak kan je met zo'n cursus (na geslaagd te zijn) een studie volgen waarvoor wiskunde nodig is. Met een beetje ijver komt dat dus dik in orde.
Dankje [rr] Hier heb ik wat aan! Getal en Ruimte dus? Ik ga een in de bieb kijken of ik die fijn vind!

Gebruikersavatar
Berichten: 210

Re: Ik wil slagen dit jaar!

Dankje [rr] Hier heb ik wat aan! Getal en Ruimte dus? Ik ga een in de bieb kijken of ik die fijn vind!


Ik kan je echt Getal en Ruimte aanraden! Bij mij op de opleiding (leraren opleiding wiskunde) hebben we laatst verschillende methodes onderzocht en we de meesten vonden G&R de best. Moderne Wiskunde was een goeie tweede.
"Mathematics may be defined as the subject in which we never know what we are talking about, nor whether what we are saying is true." - Bertrand Russell

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Ik wil slagen dit jaar!

Ik moet het ook via Getal en Ruimte leren. Zeker geen slechte methode, alleen mij ligt de stof dan weer niet [rr]
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Ik wil slagen dit jaar!

+1 voor getal en ruimte. Hebben mij in 6 jaar tijd enorm veel geleerd.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 481

Re: Ik wil slagen dit jaar!

Enigzins offtopic misschien, maar ik kan het niet laten om het te vragen:

Hebben jullie een idee hoe groot de wiskunde achterstand is van de VWOB1,2 scholier is, ten opzichte van de 8uur-wiskunde leerlingen uit Vlaanderen, als men begint aan de universiteit?

Met het vernieuwde 2e Fase wordt volgens mij wiskunde docent deze verschil een stuk kleiner trouwens..
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.

Gebruikersavatar
Berichten: 210

Re: Ik wil slagen dit jaar!

Ehm, er komt nu een nieuwe Nederlands systeem aan waar nogal wat verschil zit tussen de wiskunde. De wiskunde vakken worden opgedeeld in A t/m D waarbij A erg simpel is en D erg moeilijk. Bij wiskunde D leer je zelfs dingen als complexe getallen!
"Mathematics may be defined as the subject in which we never know what we are talking about, nor whether what we are saying is true." - Bertrand Russell

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Ik wil slagen dit jaar!

Wow complexe getallen. De naam is meer complex dan de leerstof op zich :) Als je een beetje kan rekenen met letters kan je evengoed overweg met complexe getallen. Er zijn hier en daar wel wat extra zaken maar echt moeilijk zou ik dat niet noemen [rr]

Gebruikersavatar
Berichten: 210

Re: Ik wil slagen dit jaar!

Wow complexe getallen. De naam is meer complex dan de leerstof op zich :) Als je een beetje kan rekenen met letters kan je evengoed overweg met complexe getallen. Er zijn hier en daar wel wat extra zaken maar echt moeilijk zou ik dat niet noemen [rr]


Nou, dat ben ik niet met je eens. Het is op mijn opleiding wel degelijk een struikelvak. Ga maar eens complexe functie's bekijken of bepaalde kwadratische functies oplossen. Het is meer dan alleen wat met i rekenen hoor...
"Mathematics may be defined as the subject in which we never know what we are talking about, nor whether what we are saying is true." - Bertrand Russell

Reageer