raszuiver of homozygoot

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 321

raszuiver of homozygoot

is er een verschil tussen raszuiver en homozygoot

homozygoot is 2 dezelde allelen voor een bepaald kenmerk

bv : blauwe ogen : BB

ik dacht dat dit ook raszuiver was?

als je bij raszuiver zegt: zuiver in de genen, voor alle eigenschappen 2 keer hetzelfde gen, alle nakomelingen steeds hetzelfde kenmerk

voor een eigenschap 2 keer zelfde gen , of voor een eigenschap 2 keer zelfde allel? maakt dit verschil uit?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: raszuiver of homozygoot

Razuiver en homozygoot zijn ergens wel hetzelfde, maar het is niet omdat je homozygoot voor iets bent dat je dan razuiver bent.

voorbeeld:

stel voor (lang geleden dat ik dit nog eens gedaan heb, dus ik weet niet meer wat recesief is en wat dominant) dat blauwe ogen dominant zijn ten opzichte van bruine ogen.

Blauwe ogen: B

bruine ogen: b

Mijn moeder heeft blauwe ogen (Bb) en mijn vader heeft bruine ogen (bb)

Ze hebben twee kinderen. De ene heeft blauwe ogen (Bb) en de andere (ik bv) heb bruine ogen (bb)

Ik ben dan, net als mijn vader homozygoot, maar mijn broer niet, dus zijn we niet raszuiver.

Volgens mij bestaat raszuiverheid pas als je enkel mensen met bruine ogen laat kruisen, omdat het dan echt in het ras zit dat ze bruine ogen hebben.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij folding@wetenschapsforum.nl

Our team needs you!

Berichten: 127

Re: raszuiver of homozygoot

dat laatste klopt

Alleen zijn bruine ogen dominant over blauw..als ik het goed heb tenminste [rr]
Lawamena hitihala lawamena haulala

Berichten: 167

Re: raszuiver of homozygoot

dumery schreef:is er een verschil tussen raszuiver en homozygoot

homozygoot is 2 dezelde allelen voor een bepaald kenmerk

bv : blauwe ogen : BB

ik dacht dat dit ook raszuiver was?

als je bij raszuiver zegt: zuiver in de genen, voor alle eigenschappen 2 keer hetzelfde gen, alle nakomelingen steeds hetzelfde kenmerk

voor een eigenschap 2 keer zelfde gen , of voor een eigenschap 2 keer zelfde allel? maakt dit verschil uit?

alvast bedankt
Ik denk hetgene wat je hier schrijft dat raszuiver toch gelijk zou moeten zijn aan homozygoot... aangezien ik uit jouw redenering begrijp dat je niet raszuiver bent als je bv Bb hebt. En dus ben je heterozygoot. Ik weet niet of je begrijpt wat ik bedoel
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: raszuiver of homozygoot

Laat mij het anders stellen. Als je raszuiver bent, ben je homozygoot maar als je homozygoot bent ben je daarom nog nie per se raszuiver.
Alleen zijn bruine ogen dominant over blauw..als ik het goed heb tenminste
Zou heel goed kunnen, ik zeg je, heel lang geleden dat ik het nog eens heb gedaan.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij folding@wetenschapsforum.nl

Our team needs you!

Berichten: 99

Re: raszuiver of homozygoot

Is raszuiver niet een afgesproken graad van "zuiverheid", waarbij de mensen die iets raszuiver noemen, een aantal eigenschappen benoemen die zij kenmerkend vinden voor het ras? Als dit zo zou zijn, zou het in tegenstelling tot homozygoot, bijna altijd gaan gaan over meerdere allelen. Ik moet dan bijvoorbeeld denken aan bepaalde hondenrassen. "Homozygoot" is dan een duidelijkere term om eigenschappen te benoemen als "raszuiver", omdat je met "raszuiver" altijd een definitie van een hoeveelheid eigenschappen spreekt, waarover veel discussie mogelijk is. Als er echter wordt gesproken over de beschrijving van een ras waarbij er duidelijke afspraken zijn gemaakt is het weer duidelijker om over rassen te spreken in plaats van alle homozygote allelen op te noemen.

Berichten: 100

Re: raszuiver of homozygoot

Idd, raszuiver zorgt voor veel verwarring. Aangezien als je een ras in leven wil houden het de bedoeling is om zo veel mogelijk heterozygositeit te bekomen. Net zoals olifanten in de zoo bvb. Uitwisseling want homozygositeit door inteelt kan bijdragen tot uitsterven van het ras op lange termijn. Daarom kan raszuiver bekeken worden als zo groot mogelijke heterozygositeit, om een soort in stand te houden.

Gebruikersavatar
Berichten: 70

Re: raszuiver of homozygoot

En bovendien betekent homozygoot dus ook geen raszuiverheid! Als voorbeeld "Lethal white foal syndrome", een ziekte die voorkomt bij 'painthoarses' (hoe heten die in het Nl?). Als je 2 ('raszuivere', of in elk geval conform de rasstandaard) ouderdieren kruist van een bepaalde kleur, kunnen er witte veulens worden geboren die kort na de geboorte sterven. Deze veulens zijn homozygoot (dus 'zuiver') qua vachtkleur, en de ouders zijn recessief.. In dit voorbeeld zijn de homozygote dieren dus niet levensvatbaar, en dat komt bij meer kenmerken voor.

(zo uit mijn hoofd was er geloof ik ook iets bij honden met de Merle-kleur? Blue Merle oid?)

Re: raszuiver of homozygoot

Puzemuze schreef:En bovendien betekent homozygoot dus ook geen raszuiverheid! Als voorbeeld "Lethal white foal syndrome", een ziekte die voorkomt bij 'painthoarses' (hoe heten die in het Nl?). Als je 2 ('raszuivere', of in elk geval conform de rasstandaard) ouderdieren kruist van een bepaalde kleur, kunnen er witte veulens worden geboren die kort na de geboorte sterven. Deze veulens zijn homozygoot (dus 'zuiver') qua vachtkleur, en de ouders zijn recessief.. In dit voorbeeld zijn de homozygote dieren dus niet levensvatbaar, en dat komt bij meer kenmerken voor.

(zo uit mijn hoofd was er geloof ik ook iets bij honden met de Merle-kleur? Blue Merle oid?)
Ik denk dat deze voorbeeld erg verwarrend kan zijn. De 'ras' zg Paint Horses, met specifieke eigenschappen, kunnen in verschillende kleuren met of zonder patronen voorkomen. Een van die patronen is Overo, en de genetica van deze kleur in homozygoot vorm leidt tot het "Overo Lethal White Syndrome" (OLWS) dat idd dodelijk is. De ouders zijn in dit geval heterozygoot voor OLWS gen maar wel 'Raszuiver'. Het veulen is homozygoot voor OLWS en ook 'Raszuiver'.

In deze voorbeeld is het homozygoot zijn een onderdeel van het Raszuiver zijn.

Nog een kleuren voorbeeld bij paarden is 'Roan' (onveranderlijke schimmel), dat ook in homozygoot vorm dodelijk is ... in feit wordt het vruchtje al afgestoten of reabsorbeert.

Gebruikersavatar
Berichten: 70

Re: raszuiver of homozygoot

Ik begrijp je punt niet helemaal, maar ik zie wel meteen een foutje in mijn verhaal: de ouderdieren zijn natuurlijk niet recessief, maar heterozygoot! (ik moet erg wakker zijn geweest toen ik dat stukje schreef :( )

Reageer