Welke ster of planeet zie ik daar?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 4.546

Welke ster of planeet zie ik daar?

-- Voorganger in deze serie: Welke ster of planeet zie ik daar? 2004-2006 --

De laatste tijd valt mij een héle heldere ster/planeet mij op die, op dit moment dus 19.00 ongeveer, aan het noord/noord-oosten? staat. Ik kan hem vaak als eerste op de avond zien, hij is heel helder. Ik denk dat het een planeet is, maar weet niet welke. Heeft iemand een idee?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 182

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Dat is venus :) . Helderste object aan de hemel na de maan, met zo'n magnitude -4.0 tot -4.5.

Als je weet waar hij staat kan je hem soms al voordat de zon ondergaat zien [rr]
'Onderzoek is als een steeg binnengaan om te kijken of hij doodloopt'

Berichten: 67

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Ik heb een klein vraagje. De laatste tijd valt mij een héle heldere ster/planeet mij op die, op dit moment dus 19.00 ongeveer, aan het noord/noord-oosten? staat. Ik kan hem vaak als eerste op de avond zien, en is heel helder. Ik denk dat het een planeet is, maar weet niet welke. Heeft iemand een idee?

Rogier.V schreef:Dat is venus :) . Helderste object aan de hemel na de maan, met zo'n magnitude -4.0 tot -4.5.

Als je weet waar hij staat kan je hem soms al voordat de zon ondergaat zien   [rr]


Als je weet waar Venus staat, dan weet je ook dat dat nooit in het noord/noord-oosten zal zijn.
Crivens! I kicked meself in ma ain heid!

Berichten: 49

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Venus staat om 19:00 ongeveer in het Westen, die is het niet. Saturnus staat hoog in het Oosten, die zal je vast ook niet bedoelen. Ik zie geen planeet die in het NNO staat, misschien is het gewoon een heldere ster. Aangezien er zoveel sterren aan de hemel staan, weet je ongeveer op hoeveel graden de ster staat?

Berichten: 4.546

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Nee geen idee, ik kijk gewoon naar buiten. Mijn ouders zeiden waar ongeveer het noorden lag.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 331

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Venus als het meer naar het westen is. Saturnus als het meer naar het oosten is. Saturnus staat rond half 8 nog niet zo verschrikkelijk hoog.

Gebruikersavatar
Berichten: 182

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Assassinator schreef:Ik heb een klein vraagje. De laatste tijd valt mij een héle heldere ster/planeet mij op die, op dit moment dus 19.00 ongeveer, aan het noord/noord-oosten? staat. Ik kan hem vaak als eerste op de avond zien, en is heel helder. Ik denk dat het een planeet is, maar weet niet welke. Heeft iemand een idee?

Rogier.V schreef:Dat is venus [rr] . Helderste object aan de hemel na de maan, met zo'n magnitude -4.0 tot -4.5.

Als je weet waar hij staat kan je hem soms al voordat de zon ondergaat zien   :)


Als je weet waar Venus staat, dan weet je ook dat dat nooit in het noord/noord-oosten zal zijn.


Je hebt gelijk, verkeerd gelezen :) Venus staat inderdaad inderdaad in het westen :)
'Onderzoek is als een steeg binnengaan om te kijken of hij doodloopt'

Berichten: 67

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Je hebt gelijk, verkeerd gelezen   :) Venus staat inderdaad inderdaad in het westen [rr]
Hehe...kan gebeuren. Maar Venus staat ook niet alleen maar in het westen. Venus volgt min of meer de baan van de zon gezien vanaf de aarde (Venus is immers een planeet die vanuit ons gezien dichter bij de zon staat). Omdat wij hier op het noordelijk halfrond zitten, moet Venus zich altijd in zuidelijke richting bevinden (net als de zon). 's Ochtends in het zuidoosten, 's avonds in het zuidwesten. Daartussenin (overdag) geeft de zon natuurlijk teveel licht af om Venus te kunnen zien. 's Avonds gaat Venus ook al snel onder, omdat zij dichter bij de zon staat dan wij (en hierdoor dus alleen goed zichtbaar is rond zonsopgang en -ondergang).

Overigens volgen alle planeten de zogeheten ecliptica. Omdat ons noorden hier bijna loodrecht op staat, zal geen enkele planeer ooit in het noorden te vinden zijn, maar altijd in de buurt van de baan die de zon draait, dus om te beginnen in het zuiden, en dan, afhankelijk van tijdstip en baan, meer in het oosten of meer in het westen.

Om nu op Assassinators waarneming terug te komen, want daar gaat het hier eigenlijk om, ik zou nog wel willen weten of je echt naar het noorden kijkt. Want even los van alle richtingen, blijft Venus wel een kanshebber. Tot hoe laat kun je dit object zien? Staat het na een half uur hoger of lager aan de hemel? Heb je misschien een kompas? Zie je bekende sterrenbeelden in de buurt?

Als je geen kompas hebt, kun je wellicht op een kaart kijken, en daaruit peuren in welke richting het is dat het dit ziet.
Crivens! I kicked meself in ma ain heid!

Berichten: 49

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Venus als het meer naar het westen is. Saturnus als het meer naar het oosten is. Saturnus staat rond half 8 nog niet zo verschrikkelijk hoog.
Saturnus is niet helder, die zal het dus ook niet zijn.

Assassinator, zou je eens na kunnen kijken of het echt het NNO is, ik denk namelijk dat je de verkeerde kant uit kijkt en Venus ziet die heel erg helder is.

Gebruikersavatar
Berichten: 182

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Ik denk inderdaad dat je toch Venus bedoeld, ik kan mij niet iets anders voorstellen dat zo helder is als je zegt.
'Onderzoek is als een steeg binnengaan om te kijken of hij doodloopt'

Berichten: 4.546

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Ik zal eens proberen een kompasje te vinden :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 49

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Ik zal eens proberen een kompasje te vinden :)
Niet eens nodig. Zie je de heldere ster aan de kant (iets hoger natuurlijk) waar de Zon onder gaat, dan is het hoogstwaarschijnlijk Venus. :)

Berichten: 4.546

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Klopt, wat stom, de zon gaat altijd in het oosten onder (toch?? Ik hoop niet dat ik dát fout heb :) ) en het is dus makkelijk te zien. Als ik naar de ondergaande zon kijk, dan komt links daarvan het hemellichaam op en gaat steeds hoger. Toch Venus?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 49

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Oost - Op

West - Weg

(Leerde mijn ''juf'' mij vroeger :) )

Dus ik denk dat we er nogsteeds naast zitten. Ik kijk nog wel even of ik het kan vinden.

Berichten: 4.546

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Slecht dat ik dat fout heb zeg :) Maar het hemellichaam komt dus op in het westen.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Reageer