Welke ster of planeet zie ik daar?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 49

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Dan heb je ook vast verkeerd gezegd dat hij steeds hoger gaat staan. Venus gaat namelijk achter de Zon aan, steeds lager dus. Voor mijn gevoel ging hij volgensmij wel steeds hoger staan en was hij ineens verdwenen. :)

Ach, het zal Venus wel zijn. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 67

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

De hemel op 5 maart, 19.20 uur. Niets in het N-NO, ik ga ook voor Venus ;-)
De sterrenhemel voor Nederland en Belgie: http://hemel.waarnemen.com

Gebruikersavatar
Berichten: 504

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Hesperus=Phospherus.

:)
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.

~Sir Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 331

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Venus staat nu west .... noord-west. En hij komt hoger, vorige week kwam hij hier niet boven de huizen uit, nu wel.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.274

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Ik zal eens proberen een kompasje te vinden :)
Kompasjes zijn niet altijd zó betrouwbaar: ga eens naar routenet.be en geef je eigen adres in, en "toon kaart". zoom ver genoeg in en kunt perfect de (wind)richting van je straat onderscheiden. Weet je precies in welke richting jij uit je raam kijkt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.546

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Ik kon geen kompasje vinden, maar het is links van waar de zon ondergaat. Dat zegt wel genoeg denk ik :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.274

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

dat is dus ergens zuidwest :-)

Als je hem daar momenteel ziet is het vrijwel zeker Venus. En als hij over een uur of twee achter de horizon zakt IS het zeker Venus.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Ik heb een klein vraagje. De laatste tijd valt mij een héle heldere ster/planeet mij op die, op dit moment dus 19.20 ongeveer, aan het noord/noord-oosten staat. Ik kan hem vaak als eerste op de avond zien, en is heel helder. Ik denk dat het een planeet is, maar weet niet welke. Heeft iemand een idee?
Op 5 maart 2007 stonden

Vega, magnitude 0.1 om 19:20 in het NNW (RA 18 36 55.2, DEC +38 46 59)

Alkaid, magnitude 1.8 om 19:20 in het NNO (RA 13 47 32.4, DEC +49 18 48)

Dubhe, magnitude 1.9 om 19:20 in het NO (RA 11 03 43.7, DEC +61 45 04)

Regulus, magnitude 1.4 en Saturnus, magnitude -0.1 stonden toentertijd meer in het oosten.

Venus, magnitude -3.9 stond in het WZW (RA 0 56 23.4, DEC 5 26 47)

Conclusie: kon absoluut niet Venus zijn, maar denk één van de eerste 3 sterren (Vega, Alkaid of Dubhe). Op basis van helderheid zou ik toch Saturnus zeggen. Misschien heb je je een beetje vergist met noordoost-oost. Andere planeten stonden toen ook niet in de buurt.

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Praten jullie over dezelfde ster/planeet die ik elke morgen tussen half 6 en zonsopgang in het oosten zie? Ze is zo ontzettend helder! Prachtig gewoon.

Btw: ik ben nieuw hier... en gewoon enorm geinteresseerd :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.274

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Je zult het inderdaad over Venus hebben, die komt momenteel rond 04.00 in het oosten op, voor de zon uit.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

-- EDIT: nieuw topic samengevoegd met ouder topic over zelfde onderwerp --

hoi,

kan iemand mij vertellen wat ik juist gefotografeerd heb? Het zijn 2 foto's van hetzelfde object en wegens gebrek aan een (goeie) telescoop getrokken met mijn canon powershot A710IS-toestelletje. Het was duidelijk zichtbaar in het oosten, om 07 uur 's morgens, links onder de maan en heel erg 'helder'. Ik zou heel graag weten wat het juist is. Mijn zus dacht dat het Venus was, een kennis dacht aan een nevel. (de foto's zijn ingezoomd ...)
zoom1.JPG
zoom1.JPG (14.18 KiB) 1381 keer bekeken

zoom2.JPG
zoom2.JPG (25.5 KiB) 1376 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 331

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Waarschijnlijk is dit inderdaad venus geweest. Die staat nu ´s morgens erg duidelijk en zeer helder aan de hemel. Een nevel kan het niet geweest zijn, die zijn veel te lichtzwak. De foto´s zijn niet goed gefocust, daarom ziet het er ook niet als venus uit.

Berichten: 4

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

-- EDIT: nieuw topic samengevoegd met ouder topic over zelfde onderwerp --

Hoi, tijdens een korte vakantie op Texel fotografeerde ik op 12 januari j.l. om 20:17 onderstaande ster. De ster was opvallend rood/oranje-achtig van kleur en stond richting N/NO. Weet iemand welke ster dit is?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Rood-oranje?

Dan gok ik dat het mars is.
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Berichten: 4

Re: Welke ster of planeet zie ik daar?

Hans Sterling schreef:Rood-oranje?

Dan gok ik dat het mars is.
Diezelfde avond heb ik (met een gewone camera op statief) een aantal foto's gemaakt. Ook van deze ster nog één meer:

Afbeelding

Als het Mars is wat is dan die eigenaardige kring eromheen?

Reageer