Springen naar inhoud

Activiteit berekenen van Cs-137 bron

• Log in om te kunnen reageren

harryyy

harryyy

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2007 - 19:54

Hey mensen,

Ik zit met een lastig vraagstuk en ik kom er maar niet uit, dus ik vroeg me af of hier misschien iemand verstand heeft van stralingsleer.

Vraagstuk: Bereken de activiteit van de CS-137 bron

Gegevens:
-Cs-137 bron (Beta/Gamma emitter, HVT = 30j, max. E van beta deeltjes 512 keV (92% van de gevallen) en 1170 keV (8%)
-Bron zit in omhulsel van 1 mm ijzer (soortelijke massa 7,8 g/cm^3
- Luchtkermatempoconstante van 137-Cs 0,071 (?)
- Luchtkermatempo op 1.5m van de bron bedraagt 0,14 mGy/uur (19% hiervan is afomstig van verstrooide straling aan het stratief waar het aanhangt. Absorptie van gamma straling door de bronomhullig is verwaarloosbaar).

Ik weet zelf alleen hoe ik de activiteit moet berekenen mbv de formules A=2^-t/HVT en A=e^-labda*t

Ik heb totaal geen idee hoe ik dit moet aanpakken hopelijk is er iemand die me kan helpen want kom er niet uit.

Groetjes Harry
-

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 05 maart 2007 - 23:57

Kerma =Kinetic Energie Released in MAtter.
Dit werd volgens mij vroeger de dosis genoemd.
EEnheid van Dosis ( D) is de Gray (Gy)
De dosis is de hoeveelheid energie die door de gammastraling wordt afgestaan aan het doorstraalde materiaal per kg materiaal.
Het dosis tempo is dan: dD/dt en de eenheid is Gy/uur.
Het luchtkermatempo is volgens mij dus het dosistempo van de gammastraling bij doorstraling van de lucht.
Als je bij Google het woord luchtkermatempo intikt, dan kom je op een site van de Universiteit Twente.
Daar staat een cursus in PDF -formaat over ioniserende straling.

• Gast

Geplaatst op 19 april 2007 - 16:27

Hey mensen,
Ik zit met een lastig vraagstuk en ik kom er maar niet uit, dus ik vroeg me af of hier misschien iemand verstand heeft van stralingsleer.
Vraagstuk: Bereken de activiteit van de CS-137 bron
Gegevens:
-Cs-137 bron (Beta/Gamma emitter, HVT = 30j, max. E van beta deeltjes 512 keV (92% van de gevallen) en 1170 keV (8%)
-Bron zit in omhulsel van 1 mm ijzer (soortelijke massa 7,8 g/cm^3
- Luchtkermatempoconstante van 137-Cs 0,071 (?)
- Luchtkermatempo op 1.5m van de bron bedraagt 0,14 mGy/uur (19% hiervan is afomstig van verstrooide straling aan het stratief waar het aanhangt. Absorptie van gamma straling door de bronomhullig is verwaarloosbaar).
Ik weet zelf alleen hoe ik de activiteit moet berekenen mbv de formules A=2^-t/HVT en A=e^-labda*t
Ik heb totaal geen idee hoe ik dit moet aanpakken hopelijk is er iemand die me kan helpen want kom er niet uit.
Groetjes Harry
-

Probeer eens Ka = luchtkermaconstante * A / d^2

• Gast

Geplaatst op 19 april 2007 - 16:28

Probeer eens Ka = luchtkermaconstante * A / d^2

De luchtkermaconstante wordt meestal gegeven!

Succes!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures