Elektrische schokjes.. werkt het?

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 14

Elektrische schokjes.. werkt het?

Jullie hebben het waarschijnlijk wel eens gezien bij die tellsell reclames..

Je plaats een apparaatje op je buikspieren die schokjes geeft, als gevolg trekken je spieren samen.. Ze claimen in deze reclame dat je zonder inspanning kan afvallen en je spieren sterker worden etc.

Werkt zoiets nu echt.. Of is dit pure oplichterij?

Berichten: 206

Re: Elektrische schokjes.. werkt het?

Zonder inspanning afvallen en zonder training spiermassa ontwikkelen kan niet. Simpelweg omdat je arbeid moet leveren om vet te verbranden en actief je spieren moet gebruiken om voor hypertrofie te zorgen.

Vraag jezelf bovendien het volgende af: als het echt zo'n succes zou zijn, zou het dan op Tell Sell verkocht moeten worden...?

Berichten: 14

Re: Elektrische schokjes.. werkt het?

maar sommige spieren spannen zich wel heel vaak per minuut..

heeft dit dan geen enkel effect?

Berichten: 12.262

Re: Elektrische schokjes.. werkt het?

Het heeft natuurlijk wel effect, de vraag is hoeveel. Of je die spieren nou aantrekt met impulsen uit het brein of uit een kastje maakt feitelijk weinig uit. Alleen zouden die elctrostimuli de spieren wel net zo hard moeten aantrekken als bij het doen van bijvoorbeeld een sit-up.

Doe je zoiets terwijl je op de bank ligt is dat ongetwijfeld onconfortabel (je komt ook daadwerkelijk overeind), en als het om calorien verbranden gaat precies even vermoeiend als de 'echte' oefening doen.

Dit soort stimulatie heeft feitelijk slechts nut als je een spier(groep) specifiek wilt trainen die je normaliter niet individueel kunt aansturen, of wanneer aansturen een tijdje niet mogelijk is wegens tijdelijke verlamming oid.
Victory through technology

Berichten: 3.165

Re: Elektrische schokjes.. werkt het?

Troy schreef:Zonder inspanning afvallen en zonder training spiermassa ontwikkelen kan niet. Simpelweg omdat je arbeid moet leveren om vet te verbranden en actief je spieren moet gebruiken om voor hypertrofie te zorgen.

Vraag jezelf bovendien het volgende af: als het echt zo'n succes zou zijn, zou het dan op Tell Sell verkocht moeten worden...?
Er is inspanning want de spier contraheert. Verder sluit ik me bij Benn aan. Zelf sporten is overigens leuker en geeft meer voldoening (je hebt wat gepresteerd) dus ik zou toch eerder gewoon gaan sporten.

Berichten: 12.262

Re: Elektrische schokjes.. werkt het?

Zelf sporten is alleen leuk voor degenen die daarvan houden natuurlijk.

Maar aan de andere kant zijn de opties voor de niet-liefhebbers nogal beperkt... alternatieven om zonder te sporten oid meer energie te verbranden zijn zonder uitzondering onaangenaam. Dat geldt zowel voor (effectief) kunstmatig stimuleren van de spieren als voor medicatie die metabolisme opjaagt (ik vermoed dat 90% van de mensen liever tegen wil en dank aan het fitnessen zou slaan).
Victory through technology

Berichten: 14

Re: Elektrische schokjes.. werkt het?

Het heeft natuurlijk wel effect, de vraag is hoeveel. Of je die spieren nou aantrekt met impulsen uit het brein of uit een kastje maakt feitelijk weinig uit. Alleen zouden die elctrostimuli de spieren wel net zo hard moeten aantrekken als bij het doen van bijvoorbeeld een sit-up.
dat lijkt me erg logisch, zo had ik t nog niet bekeken..

dus de conclusie die we kunnen trekken is dat het werkt, en hoe goed het apparaatje werkt hangt af van de sterkte van de stroom stootjes?

natuurlijk is zelf sporten gezonder en of t leuker is dat is natuurlijk erg subjectief en weer een totaal ander verhaal [rr]

Berichten: 12.262

Re: Elektrische schokjes.. werkt het?

De conclusie kun je inderdaad trekken, maar ik denk dat om het effect van een sit-up, push-up of iets dergelijks te evenaren die 'schokjes' langzamerhand meer gaan aanvoelen als serieuze optaters.
Victory through technology

Berichten: 206

Re: Elektrische schokjes.. werkt het?

Er is inspanning want de spier contraheert.
Klopt, maar als de spier zo weinig contraheert dat er geen beweging uit resulteert trekt hij dus niet erg hard samen. Immers, zoals Benm al opmerkt, als de spier echt goed zou contraheren zou je ook daadwerkelijk omhoogkomen. En dus verbruik je waarschijnlijk niet meer energie dan je binnenkrijgt met eten.

Berichten: 3.165

Re: Elektrische schokjes.. werkt het?

Benm schreef:Naja, zowel offtopic als een personal account... als kind heb ik best wat aan sport gedaan, en ook een aantal verschillende. Eigenlijk hield ik er toen al niet zo van, maar sinds ik ben gaan studeren echt nooit meer iets aan gedaan - bij gebrek aan enige behoefte of motivatie. Maar zolang je je eetgedrag een beetje onder controle houdt is het m.i. allemaal ook niet zo belangrijk.  

Van de mensen in mn omgeving die wel iets aan sport doen valt me op dat het meestal puur is om af te vallen, voor de algehele conditie, etc, maar nooit voor 'de lol ervan'.  

Wat dat betreft denk ik dat onbekendheid niet zo'n belangrijke rol speelt, hoogstens een kwestie van een sport vinden die minder vervelend is dan gemiddeld.
Aiai, wat ben jij in verband met sport pessimistisch zeg (voor de rest lijkt het nogal mee te vallen hoor en ik vind jou een tof forumlid :wink:)

Misschien heb jij een hele andere omgeving dan ik maar ik ken juist heel veel mensen die in eerste instantie voor het plezier aan sport doen en voor wie de rest, 'prestaties, lichamelijke ontwikkeling enz' pas op de 2de plaats komen. Sterker nog, ondanks blessures blijven ze maar doorsporten. Het sporten zelf kan heel plezant zijn maar vergeet ook niet het prettige van de 3de helft en de vele mensen die je leert kennen via die sport.

Ik ken vooral veel mensen die voetballen en judoën en die hebben er echt veel plezier in omdat dit spelvormen zijn (jawel, judo is een spelvorm ondanks dat het ook heel nuttig kan zijn wanneer iemand gewelddadig wordt al zal een ware judoka altijd proberen het gevecht te vermijden.).

Ken jij toevallig veel mensen die enkel hardlopen, zwemmen en fitnessen? Dat zou het voor mij verklaren omdat deze sporten, doordat ze geen spelvorm zijn, een stuk saaier zijn.

Overigens doen oa goede voetballers, judoka's, tennissers enz daarnaast ook aan hardlopen en fitness omdat je met een betere conditie beter presteert in jouw sport en de sport zelf plezanter is doordat het fysiek soepeler gaat.
Klopt, maar als de spier zo weinig contraheert dat er geen beweging uit resulteert trekt hij dus niet erg hard samen. Immers, zoals Benm al opmerkt, als de spier echt goed zou contraheren zou je ook daadwerkelijk omhoogkomen. En dus verbruik je waarschijnlijk niet meer energie dan je binnenkrijgt met eten.
Ik durf er geen getal op te plakken maar jouw argument vind ik goed. Kunnen we dan concluderen dat deze toestellen vooral nuttig zijn voor revalidatie en maintenance (bedlegerige patiënten)?

Wel eventjes wat nuances plaatsen;

- voor de meeste bewegingen gebruik je juist meerdere spieren tegelijk (hoest maar eens wanneer je spierpijn hebt :) ).

- met veel matig-krachtige contracties kan je evenveel energie gebruiken als met een aantal zeer krachtige contracties. Daarnaast stimuleer je dan het trage spierweefsel, het volumepercentage traag spierweefsel neemt dus toe wat weer bevorderlijk is voor het energieverbruik omdat dit type spierweefsel meer energie verbruikt dan explosief spierweefsel.

De vragen zijn (zowel met fitness als met zo'n apparaatje) oa hoe krachtig deze contracties precies zijn, hoe veel contracties je per dag doet (gemiddeld) en hoe veel energie je verbruikt met elke contractie.

Alternatieve samenvatting: het wordt hoog tijd dat ook de Nederlandse universiteiten eindelijk eens een sportfaculteit oprichtin in navolging van andere westerse landen. Achter sport zit een serieuze wetenschap, deze wordt helaas nog niet volledig erkend door de Nederlandse universiteiten. Jawel, er is een studie bewegingswetenschappen maar het sterkt niet mijn vertrouwen als je er enkel over babbelt maar geen praktijkervaring hebt. Dat is zoiets als een verkeersdeskundige die geen rijbewijs heeft (voor de geïnteresseerden; Vlaanderen heeft één iemand die gepromoveerd is in de verkeerswetenschappen en deze man heeft geen rijbewijs :) ) of een arts die nog nooit een patiënt in real life heeft gezien en nog nooit een ziekenhuis van binnen heeft gezien. Het is volgens mij juist de combinatie van theorie en praktijk die voor dergerlijke disciplines een evolutie in de kennis en inzicht mogelijk maakt.

Ik pleit er dus nog eens voor dat de Nederlandse universiteiten een sportopleiding gaan oprichten naar Vlaams voorbeeld. De eerste 2 jaar 50/50 (20 uur sport, 20 uur theorie exlusief huiswerk. Tja, ze moeten hard werken) met strenge sportvaardigheidseisen, verder in de studie een verschuiving naar meer theorie omdat er dan al een basis is om mee te werken.

Berichten: 12.262

Re: Elektrische schokjes.. werkt het?

Ik sta niet negatief tegenover sport als zodanig hoor, het lijkt me voor veel mensen een gezonde bezigheid mits ze zichzelf er niet mee verwonden. Wat de mensen die sporten 'alleen voor hun gezondheid' betreft doen degenen die ik ken vooral dingen als fitness of (hard)lopen. Een uitgebreide 3e helft is daarbij denk ik niet zo van toepassing, ook al omdat het het nut van de hele exercitie een beetje teniet gaat doen (calorien in bier, je wilt het niet weten, zeg maar).

Die electrische apparaatjes zullen denk ik het meeste nut hebben in een revalidatie-setting. Iemand hoeft niet per se bedlegerig te zijn, maar onderhoud van de spieren waar normaal gebruik (bijv door beschadigd gewricht oid) niet mogelijk is lijkt me ook een toepassing.

Maar wat tell sell en dergelijke beloven werkt natuurlijk nooit, dan zie je iemand die haar halve gewicht is verloren (als het ff kan in 3 weken tijd) dankzij een half uurtje per dag prikkelen. Op die manier krijgt iets dat best kan werken in sommige situaties meteen een snake-oil imago. Ik verdenk de reclamemakers altijd ervan de voor- en na- foto's om te wisselen en iemand daartussen compleet vet te mesten :)
Victory through technology

Berichten: 3.165

Re: Elektrische schokjes.. werkt het?

Ik sta niet negatief tegenover sport als zodanig hoor, het lijkt me voor veel mensen een gezonde bezigheid mits ze zichzelf er niet mee verwonden. Wat de mensen die sporten 'alleen voor hun gezondheid' betreft doen degenen die ik ken vooral dingen als fitness of (hard)lopen. Een uitgebreide 3e helft is daarbij denk ik niet zo van toepassing, ook al omdat het het nut van de hele exercitie een beetje teniet gaat doen (calorien in bier, je wilt het niet weten, zeg maar).
Ik wist het :)

Blessures horen er helaas bij :)

Op zich is een blessure niet zo erg als je maar voldoende de tijd neemt om het te laten herstellen. Ik heb tot nu toe één keer een acromioclaviculair ligament gedeeltelijk gescheurd en 1 keer mijn enkel verstuikt. Dat valt nog mee.

Veel sporters gaan te snel het geblesseerde deel weer belasten waardoor dat gewricht steeds zwakker wordt en het uiteindllijk niet meer opgevangen wordt door jouw lichaam. Ik ben zeer voorzichtig met blessures.

Ik heb hier eerder al eens gesteld dat het mij opvalt dat juist bij het fitness en zwemmen veel mensen weinig sportief lijken te zijn qua karakter. Bij zwemmen zie je vaak mensen gewoon aan de kant staan (ze staan gruwelijk in de weg) en bij fitness zie ik vaak mensen die weinig mentale veerkracht lijken te hebben en ook meer babbelen dan werken, die pik je er met één oogopslag uit. Met hardlopen is het zo'n beetje 50/50, er zijn serieuze lopers maar ik zie ook regelmatig mensen echt in een slakkentempo lopen of een jongen met een meisje lopen die zich dan helemaal aanpast (of heel soms andersom :) ).

De sleutel om een leuke sportbeleving te hebben is door te kiezen voor een sport waar een spelvorm in zit; de balsporten, judo, taekwando, paardensport, ijshockey enz.

Er zijn ook mensen die veel plezier beleven aan hardlopen, zwemmen, fitness en wielrennen maar idd geldt dat maar voor een minderheid.

Nu is het ook zo dat het plezier wat je beleeft aan dergerlijkie activiteiten zeer sterk afhangt van jouw conditie. Juist als je een slechte conditie hebt is aerobe sport of fitness een hele kluif; omdat jouw (ik refereer niet naar jou, algemeen bedoeld) lichaam zo zwak is raakt het lichaam enorm vermoeid na de prestatie en heb je veel hersteltijd nodig. Als je consistent traint dan wordt de conditie beter en voel je je zelfs energieker nadat je een uurtje bent gaan hardlopen (adrenaline, endorfinen?). Het is een paradox, de redenen weet ik ook niet precies. Neem bijvoorbeeld de evolutie van de hartslag na de inspanning. Als een ongetraind iemand een uur gaat lopen in zijn maximale tempo dan zal zijn hartslag een lange tijd sterk verhoogd blijven, als een getraind iemand een uur gelopen heeft in zijn maximale tempo dan zal de hartslag veel sneller normaliseren tot iets (zo'n 5%?) boven zijn normale frequentie.

Volgens mij is het bij veel van die sporters waar jij over lijkt te spreken zo dat het 'gelegenheidssporters' zijn. Ze hebben onvoldoende regelmaat, bouwen daardoor onvoldoende conditie op en het blijft daarom voor hen een zware opgave. Als jij in eerste instantie al een andere sport doet (één met een spelvorm) dan heb je tevens een zeer goede reden om daarnaast te gaan lopen, zwemmen, fitnessen enz omdat de verbeterde conditie er voor zorgt dat je nog meer plezier kan beleven aan jouw sport en er ook beter in kan presteren.

Dit is zo'n voorbeeld van een situatie waarbij de som meer is dan de delen (synergisme).

Door het uitblijven van resultaat geraken ze dan ook nog eens gedemotiveerd, ze gaan de sport de schuld geven ipv nuchter de oorzaken te zoeken en aan te pakken (gebruikelijk te weinig consistentie, te weinig ijver en een verkeerde arbeid/rustverhouding).

Wat betreft de 3de helft, je moet er idd goed mee opletten dat je je wat beheerst :) .

Veel mensen die ik ken doen gelukkig dermate veel aan beweging dat ze rustig een paar Duvels kunnen drinken zonder aan te komen :) . Je ziet wel dat wanneer ze stoppen met competitie dat een deel van hen dan snel aankomt doordat ze niet stoppen met de 3de helft :)
Die electrische apparaatjes zullen denk ik het meeste nut hebben in een revalidatie-setting. Iemand hoeft niet per se bedlegerig te zijn, maar onderhoud van de spieren waar normaal gebruik (bijv door beschadigd gewricht oid) niet mogelijk is lijkt me ook een toepassing.  

Maar wat tell sell en dergelijke beloven werkt natuurlijk nooit, dan zie je iemand die haar halve gewicht is verloren (als het ff kan in 3 weken tijd) dankzij een half uurtje per dag prikkelen. Op die manier krijgt iets dat best kan werken in sommige situaties meteen een snake-oil imago.
De marketingmensen overdrijven altijd en ze vertellen vaak maar halve waarheden :wink:

Ik denk ook dat het vooral nu heeft in een revalidatiesetting maar aan denken hebben we weinig in de verband :wink:

Om het exact te bepalen zijn sportwetenschappers nodig die dus ook een goede medische basis hebben.

Berichten: 12.262

Re: Elektrische schokjes.. werkt het?

Volgens mij is het bij veel van die sporters waar jij over lijkt te spreken zo dat het 'gelegenheidssporters' zijn. Ze hebben onvoldoende regelmaat, bouwen daardoor onvoldoende conditie op en het blijft daarom voor hen een zware opgave.
Naja, 2 of 3x per week een uurtje fitnessen is ook regelmaat, en vast wel goed voor de conditie. Gevolg van vebeterde conditie voor fitnessers is uiteraard dat ze meer oefeningen doen en/of met zwaardere gewichten trainen zodat het onaangenaam blijft (maar iig effectiever wordt in de zin van calorieverbruik).

Als het qua plezier puur om het spelelement zou gaan kun je net zo goed een potje gaan kaarten, of iets in die geest. Het is wel interessant waarom de een kiest voor voetbal, en de ander voor klaverjassen - de preciese reden is (afgezien van luiheid) mij ook niet direct duidelijk.
Om het exact te bepalen zijn sportwetenschappers nodig die dus ook een goede medische basis hebben.
Breder gezien denk ik dat er wel behoefte is aan mensen met medische kennis die zich op (nog) gezonden personen richten, met sport of anderszins. De hele medische sector is gericht op mensen die al een of andere aandoening hebben, preventieve zorg lijkt vooral beperkt tot vaccinaties en het voorschrijven van statines.
Victory through technology

Re: Elektrische schokjes.. werkt het?

hoi

ik ben meisje van 18, ik weeg 50 kilo(zit in de famillie zo licht zijn)en ik ben ook niet dik.Ik wil alleen graag wat meer (vrouwelijke) vormen.Als ik ga sporten val ik heel snel af en dat mag niet want zit al bijna op het ondergewicht.Ik vroeg me af ik dan zo'n apparaatje met electrische schokjes kunnen gebruiken.Ze worden niet alleen bij TellSell verkocht maar ook bij de kijkshop.

Hopelijk kan iemand mij wat info geven :)

thnx

Tessa

Berichten: 14

Re: Elektrische schokjes.. werkt het?

Uit nieuwsgierigheid heb ik bij tellsell van die apparaatjes (butterfly abs 15 euro) gekocht ..

t werkt zonder gel (gelukkig) ..

t heeft geleidend materiaal in de vorm van vleugels (wat je bij gebruikt niet moet beetpakken)..

of het werkt kan ik nog weinig over zeggen .. maar wat ik wel kan zeggen is dat het ERG HEFTIG IS!!

Het doet vaak pijn in de vorm van steekjes en hardere brandende steken ..

vooral als je m net aanzet voelt het erg naar (de mensen die ik het tot nu toe heb laten proberen haakte hier al gelijk af).. het brand het steekt maar dit duurt enkele seconde (misschien is dit persoonlijk) als je je hier ff doorheen zet begint het te wennen en zet je sterkte steeds hoger..

ik zat in bepaalde standen te experimenteren in een vrij hoge sterkte en ineens had ik iets te pakken dat vrij heftig was.. mn arm trok ook meteen naar me toe (schrik en pijn) en mn biceps stonden echt ontzettend strak .. ik kon niet eens mn arm weer recht trekken zo heftig.. na een kwartiertje in deze stand voelde mn biceps na afloop bijna gelijk als waneer ik 50 keer 7 kg halters lift.. alleen wat ik wel duidelijk merkte is dat mn onderarm dus totaal geen work out heeft gehad (al kun je dit wel krijgen door je te verzetten maar dat doet soms best pijn) dus wat dat betreft niet zo effectief.. op mn buik spieren kreeg ik dit ding trouwens niet fijn werken.. kreeg alleen pijnlijke steken.. wel is t belangrijk dat je m op de juiste manier plaatst, en daar kom je alleen maar achter met pijn leiden ..

grappig .. op t doosje staat: no pain no work no sweat.. dat eerste is dus absoluut niet t geval .. maar goed misschien heb ik m nog niet helemaal op de juiste manier geprobeerd :)

Reageer