Vrouwtjesspin krijgt kuisheidsgordel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Vrouwtjesspin krijgt kuisheidsgordel

Een mannetjesspin doet zijn vrouwelijke partner na de seks een 'kuisheidsgordel' om. Op die manier wil hij zijn succes bij de voorplanting verbeteren. Hij voorkomt dat andere mannetjes de eicellen kunnen bevruchten.

Lees meer ... Nu

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: Vrouwtjesspin krijgt kuisheidsgordel

Als een mannetje na de bevruchting loslaat, breekt in ruim 80 procent van de gevallen het topje van zijn geslachtsdeel af. Het stuk zit dan als een kurk in de opening van het vrouwtje.

oké..........moet niet gekker worden:D Nee eigenlijk best wel grappig als je er over nadenkt!
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Berichten: 4.546

Re: Vrouwtjesspin krijgt kuisheidsgordel

Groeit dat dan ook alweer aan?? Anders ben je de "***" XD
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Vrouwtjesspin krijgt kuisheidsgordel

Planet schreef:Indien een mannetje een vrouwtje ontdekt om mee ter paren, schudt hij aan haar web om haar in de stemming te brengen. Het vrouwtje verlaat vervolgens hoogbenig haar web, waarna het veel kleinere mannetje onder haar lichaam kan kruipen.  

Dan volgt de snelle geslachtsdaad, waarna in tachtig procent van de gevallen het topje van het mannelijke geslachtsorgaan afbreekt. Het topje sluit de geslachtsopening van de partner af. Het mannetje maakt zich daarna razendsnel uit de voeten om te voorkomen dat het veel grotere vrouwtje haar minnaar doodt.
20% Van de mannetjes houdt nog iets over...
Der Rest funktioniert hydraulisch: Ein mit Spermien gefüllter Taster am Kopf des Männchens klappt aus und rastet beim Weibchen in die Geschlechtsöffnung ein - ähnlich wie ein Skischuh in die Bindung.
Die spinnen mannetjes hebben een soort taster op hun hoofd. Dat klinkt al veel minder gevoelig...

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: Vrouwtjesspin krijgt kuisheidsgordel

hahaha, Assassinator! :)

Je bent dan idd de "***" [rr]
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Vrouwtjesspin krijgt kuisheidsgordel

Huh? Is dit nieuws? Dit "weet" ik echt al jaren! heeft ooit in bioboeken ofzo van mij gestaan.. of waar ik het ook gelezen heb, nieuw ist iig niet!
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 8.614

Re: Vrouwtjesspin krijgt kuisheidsgordel

Huh? Is dit nieuws? Dit "weet" ik echt al jaren! heeft ooit in bioboeken ofzo van mij gestaan.. of waar ik het ook gelezen heb, nieuw ist iig niet!
Het is inderdaad al lang bekend dat de mannetjes van sommige spinnensoorten de geslachtsopening van de vrouwtjes blokkeren na de copulatie door hun geslachtsorganen (de zgn. (pedi)palpen) geheel of gedeeltelijk af te laten breken. Dit gedrag werd reeds beschreven door Wiehle in 1967 en door Levi in 1968 (en recent ook door Berendonck en Greven). Voor de geïnteresseerden:
  • Wiehle H. (1967) Steckengebliebene Emboli in den Vulven von Spinnen (Arach, Araneae). Senckenb Biol 48:197–202;
  • Levi HW. (1968) The spider genera Gea and Argiope in America (Araneae: Araneidae). Bull Mus Comp Zool 136:319–351;
  • Berendonck B and Greven H. (2002) Morphology of female and male genitalia of Latrodectus revivensis Shulov, 1948 (Araneae, Theridiidae) with regard to sperm priority patterns. In Toft S and Scharff N (Eds.). European arachnology 2000(Aarhus University Press, Aarhus (Denmark)) pp. 157–167.
De waarde van dit onderzoek ligt echter in het feit dat men hier heeft onderzocht hoe dit gedrag geëvolueerd is en welke voordelen eraan verbonden zijn. Enkele citaten uit de publicatie:
Using a triple-mating experiment, we tested if genital damage in the orb-web spider Argiope bruennichi increases male fitness either through facilitating his escape from an aggressive female or by obstructing the female's insemination ducts against future copulation attempts from other males. We found no survival advantage for males damaging their pedipalps; however, copulations into a previously used insemination duct were significantly shorter when the previous male had left parts of his genitalia inside the insemination duct. Because copulation duration determines paternity in this species, our result suggests that male genital damage in A. bruennichi is sexually selected. By breaking off parts of their intromittent organs inside a virgin female, males can reduce sperm competition and thereby increase their paternity success.
Interestingly, genital damage can often be found in sexually cannibalistic species, suggesting a causal connection. Under the most common circumstances, genital damage seems a very drastic means to prevent sperm competition because males thereby forfeit all future mating opportunities in most (Berendonck and Greven 2002; Herberstein et al. 2005; Fromhage and Schneider 2006) but not all species (Breene and Sweet 1985). However, especially in species with monogynous males and polyandrous females the evolution of such traits may be favored if it increases the relative paternity share of males (Fromhage et al. 2005).
In summary, this study indicates that genital damage in A. bruennichi is not an adaptation to sexual cannibalism, but it rather suggests that sexual selection through sperm competition is the driving force.
Deze citaten tonen duidelijk de waarde van de studie aan. Het fenomeen is namelijk al een tijd bekend maar het waarom wordt pas sinds kort echt onderzocht. Zie ook dit citaat:
Genital damage has been described for many spider species (Wiehle 1967; Levi 1975; Schneider et al. 2001; Berendonck and Greven 2002); however, its adaptive function has rarely been tested experimentally (Snow et al. 2006). Recently, it was observed for the cannibalistic Nephila fenestrata that genital damage reduces the chance of female remating (Fromhage and Schneider 2006). In the congener Nephila madagscariensis, Schneider et al. (2005a) suggested that pedipalp fragments obstructing the female's insemination duct may prevent subsequent males from copulating or at least hinder further copulations. In the species Tidarren argo, males even show a more bizarre behavior: males leave the whole pedipalp attached to the female's genital organ and it is discussed that it acts as a temporary mating plug (Knoflach and van Harten 2001).
Tot slot: de spin waarover deze studie gaat is niet de een of andere exotische soort, maar de ook in de Benelux zeer algemene tijgerspin (Argiope bruennichi)

PS: Verplaatst naar 'Biologie'.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer