Springen naar inhoud

vorm universum

• Log in om te kunnen reageren

Dino

Dino

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2003 - 08:56

Wat is er eigenlijk buiten de grenzen van het heelal? Hoe moet je ons universum eigenlijk voorstellen? Is het mogelijk om dit voor te stellen? Kent iemand een goed verstaanbaar boek dat in detail treed maar waar men geen diploma natuurkunde of wiskunde voor nodig heeft?

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Miels

Miels

• >5k berichten
  • 14506 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 18 februari 2003 - 10:47

Kent iemand een goed verstaanbaar boek dat in detail treed maar waar men geen diploma natuurkunde of wiskunde voor nodig heeft?

JA! Zelf net gisteravond uitgelezen, geweldig boek:
Het Heelal van Stephen Hawking (wie anders ;)) De versie die ik had is wel een beetje oud (198x of zo), maar goed... Wat zijn 10 tot 20 jaar op de levensduur van het heelal? :?:
Het is echt een goed opgezet boek, met maar 1 vergelijking (E=mc2). Uiterst toegankelijk. Zo af en toe waagt Hawking zich overigens ook aan uitspraken over God (best apart voor een wetenschapper :shock:)

Het heelal is in ieder geval niet bolvormig: door onvolledige homogeniteit in het begin van het ontstaan zijn er kanten die sneller uitzetten dan andere (aan te tonen dmv roodverschuiving)

Wat er buiten de grenzen van het heelal zijn doet er eigenlijk niet toe: informatieuitwisseling (zowel naar als uit ons heelal) is theoretisch onmogelijk. Bezien van buiten het heelal is ons heelal te vergelijken met een zwart gat. (er bestaat overigens ook een 'zwarte gaten theorie' die deze gaten ziet als middel voor een heelal om zich voort te planten. Probeer je DAAR maar 'ns iets bij voor te stellen! :?:)

PS: Bro, hoe heet dat boek van jou ook alweer, De Kosmos, of zo, ook van Hawking?

Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Bro

Bro

• >1k berichten
  • 1072 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 maart 2003 - 20:23

Wat ik altijd zeg als mensen het aan mij vragen wat er buiten het heelal ligt:

Er zijn geen plaatsdemensies en geen tijd. Helemaal niks dus. Je kan je er dan ook geen voorstelling van maken.

• Gast

Geplaatst op 21 april 2003 - 14:04

het heelal is rond. het heeft een grens met ondoorzichtige matierie. die grens dijt steeds uit. hoe lang dat door zal gaan zal niemand weten.
buiten die grens is het 'niets'.... daarin zal naar alle waarschijnlijkheid weer andere universums liggen. of dat ook werkelijk zo is, zullen we noooitr weten. heo veel universums er zijn buiten ons univeresum ook niet.
er is een boek over, door een zeer goede astrofysicus, het heet: " de evolutie van het heelal" het wordt op een goede manier uitgelgd ( enige kennis is niet vereist, maar wel makkelijk)

• Gast

Geplaatst op 21 april 2003 - 16:21

Als je die theorie van de zwarte gaten leuk vind, kun je ook gaan kijken naar Men in Black, dan kun je je een aardige voorstelling maken van een universum in een universum in een universum enzovoort...

Als je een theorie weet te verzinnen en te bewijzen over hoe de interactie tussen deze universums zal zijn (deeltjes die in zwarte gaten terecht komen, komen die dan in dat andere universum tevoorschijn?), ben je en mijn persoonlijke held, en een nobelprijswinnaar...

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 april 2003 - 19:46

De definitie van universum is "alles".
Het universum is alles waar je over kan denken.
Dus wat je je eigen eigelijk afvraagt is: vergeten we wat met onze uitleg van het universum. Laten we dingen onbesproken. Je hebt het in je vraag over grenzen, maar daar suggereer je dat er een scheidingslijn is tussen het universum en een ander object. Alles wat we weten zit in het universum. is er iets buiten het universum? Ik weet het niet, want alles wat ik weet zit in het universum. Als ik iets leer dat er zich iets bevindt buiten het universum dan schuif ik gewoon de grenzen van het universum op.

i-D

i-D

• >25 berichten
  • 99 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2003 - 13:56

het heelal is alles aan dimensies, krachten en deeltjes (en de 'anti' vormen hiervan)
Daarbuiten is niets van dat alles.
Het heelal is 13,7 miljard lichtjaar groot en expanding.
Daarbuiten is niet iets, behalve dat er daar wel sprake is van kwantumfluctuaties, zodat een heelal wel kan ontstaan.
Het heelal is inderdaad niet geheel rond, maar heeft door dichtheidsverschillen een beetje een afwijkende vorm van rond.

Dit brengt een van 'de grote vragen' met zich mee: waarom is het heelal niet uniform, maar heeft het kleine fluctuaties in bijvoorbeeld de achtergrondstraling. Als het heelal namelijk bestond uit 1 punt met oneindige dichtheid, waarom is het dan niet geheel perfect unifom gevormd (perfect symmetrisch zeg maar?)
may the force be with you

KoRnOnTheCops

KoRnOnTheCops

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2003 - 22:54

het heelal is alles aan dimensies, krachten en deeltjes (en de 'anti' vormen hiervan)
Daarbuiten is niet iets, behalve dat er daar wel sprake is van kwantumfluctuaties, zodat een heelal wel kan ontstaan.

Volgens mij klopt dit niet, de hoogleraar die het vak Sterrenkunde gaf aan de VU, had het erover dat we met hoe groot het heelal is, het zichtbare gedeelte bedoelen. We zouden het heelal moeten zien als iets wat oneindig groot is, maar vanuit het punt waar wij zitten, kunnen we slechts een bol met straal 13.7 miljard lichtjaar (omdat het heelal 13.7 miljard jaar oud is) zien van het totale heelal. Dus er is buiten de grensen van het waarneembare heelal wel degelijk iets, want het heelal gaat daar gewoon verder tot in het oneindige, het valt alleen nog niet waar te nemen.

Miels

Miels

• >5k berichten
  • 14506 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 10 oktober 2003 - 14:34

Pas las ik in de mailing van de New Scientist iets hierover.

Het volledige artikel beschrijft het 1 en ander over waarnemingen in het universum en wat daarmee wordt gedaan. Dus geen theoretische benadering maar een praktische.

http://www.newscient...p?id=ns99994250

Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

• Gast

Geplaatst op 31 augustus 2004 - 20:08

het heelal is maar een kwart van het totaal (quantum)
het heelal is niet rond
het is hol maar toch bol
en is onevenvoudigsymmetrisch (3,5,7(1))
dat denk ik en dat snap ik niet want dat weet ik!

pangeaman

pangeaman

• >100 berichten
  • 224 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2006 - 00:25

Je hebt het in je vraag over grenzen, maar daar suggereer je dat er een scheidingslijn is tussen het universum en een ander object. Alles wat we weten zit in het universum. is er iets buiten het universum? Ik weet het niet, want alles wat ik weet zit in het universum. Als ik iets leer dat er zich iets bevindt buiten het universum dan schuif ik gewoon de grenzen van het universum op.

mooie uitleg, groeten pangeaman.
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2006 - 07:23

Volgens mij klopt dit niet, de hoogleraar die het vak Sterrenkunde gaf aan de VU, had het erover dat we met hoe groot het heelal is, het zichtbare gedeelte bedoelen. We zouden het heelal moeten zien als iets wat oneindig groot is, maar vanuit het punt waar wij zitten, kunnen we slechts een bol met straal 13.7 miljard lichtjaar (omdat het heelal 13.7 miljard jaar oud is) zien van het totale heelal. Dus er is buiten de grensen van het waarneembare heelal wel degelijk iets, want het heelal gaat daar gewoon verder tot in het oneindige, het valt alleen nog niet waar te nemen.

Maar dat betekent weer, dat het heelal ouder is dan 13,7 miljard lichtjaar...
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 april 2006 - 08:11

Maar dat betekent weer, dat het heelal ouder is dan 13,7 miljard lichtjaar...

Lichtjaar is een afstand, geen tijdsduur :roll:

Maar ik zie daar niet zoveel in, de stelling dat het waarneembare heelal een soort bol om ons heen is die groeit met lichtsnelheid en dat het heelal daaromheen gewoon oneindig groot zou zijn. Het is in ieder geval nooit bewijsbaar noch falsificeerbaar, dus eigenlijk zou de wetenschap zich daar helemaal niet over moeten uitlaten.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

loxerium

loxerium

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 april 2006 - 16:18

Volgens mij heeft het heelal een zadelvorm, wat ze noemen een open heelal. Daar gaan de meeste wetenschappers toch mee akkoord. Het heeft volgens een geweldig boek dat ik heb gelezen met de totale dichtheid van het heelal en de kritische massadichtheid van het heelal ( 1 waterstofatoom/10m). De dichtheid van ons heelal zou volgens berekening veel lager zijn dan de kritische massadichtheid en dus een open heelal zijn die oneindig een roodverschuiving zal ondergaan.

Hallo1979

Hallo1979

• >1k berichten
  • 1172 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 april 2006 - 19:41

het heelal is vlak. de meest recente waarnemingen hierin zijn gemaakt door Wmap en zijn heel erg nauwkeurig. de conclusie was ondubbel zinnig: een vlak heelal. De oorzaak hiervan is waarschijnlijk de inflatie aan het begin van het heelal. Ook kun je zeggen dat er te weinig massa is in het heelal om significante te veroorzaken.

Op grote schaal is het heelal dus te zien als een groot oneindig 3 dimensionaal ruitjespapier! Waarbij de 'ruitjes' steeds groter worden (waarschijnlijk versneld zelfs)
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent
the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures