Orgaandonatie

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Orgaandonatie

Naar aanleiding van de recente discussie een klein onderzoekje. Als er genoeg mensen geantwoord hebben zal ik vertellen of mijn hypothese uitgekomen is :shock:

(Als je onder de 18 bent, gewoon invullen wat je op je achtiende zal gaan beslissen.)
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Orgaandonatie

Ik had op mijn 10 al een donorcodicil.

Bij de recente registratieronde heb ik me niet ingeschreven als donor en het codicil draag ik ook al jaren niet meer.

Reden: als homo mag ik geen bloed geven (uit epidemiologisch standpunt, het geldt ook voor bijvoorbeeld tandartsen), het lijkt me dan absurd om wel organen te doneren.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Orgaandonatie

ik heb er toch niets meer aan als ik dood ben.

@janmeut: maar waarom mogen homo's geen bloed geven?
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Orgaandonatie

ps ik zou deze pol enkel organiseren voor de Nederlanders!

Belgen zijn allemaal orgaan donoren tenzij ze dit uitdrukkelijk bekend maken door bv getekend papiertje mee te hebben. Zo niet ben je donor.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Orgaandonatie

@janmeut: maar waarom mogen homo's geen bloed geven?
Om epidemiologische redenen zij alle groepen met een gemiddeld groter risico op AIDS uitgesloten, dus ook bijvoorbeeld tandartsen.

Dit om de kans op besmetting van het bloed binnen de gekozen norm te krijgen. Kennelijk zijn de bloedanalyses op dit punt nog niet betrouwbaar genoeg.

Als strikt monogame homo sta je dan een beetje langs de lijn, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Orgaandonatie

Ik ben man en ik ben orgaandonor.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Orgaandonatie

Ja, dat is natuurlijk zo.. ik hoop maar dat er niet al te veel 'risicogroepen' hier rondlopen, want dan krijg natuurlijk een rare uitkomst :shock:

Vraag ik me wel af, hoe zit dat dan met Belgische homo's en bijvoorbeeld hepatitis/sifylis/aidspatienten. Moeten die een speciaal briefje meedragen ofzo? (Nogal nare bijsmaak..)

En zo heb je nog wel meer groepen: mensen die verslaafd zijn (geweest), mensen die in de gevangenis gezeten hebben, mensen die veel tatoeages hebben, die een tijd in bepaalde afrikaanse landen gewoond hebben.

Lijkt me eigenlijk best wel een nadeel van het Belgische systeem, want hoe weet je dat soort dingen als je een lijk binnenkrijgt?
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: Orgaandonatie

Ik ben vrouw en ben orgaandonor. Ik vind het goed om te weten dat als ik dood ben ik eventueel anderen een langer leven te geven.

Homo's mogen inderdaad geen bloed geven om de al genoemde reden. Dan is het worden van donor dus eigenlijk ook overbodig. Toch is het niet zo dat iedereen die zich heeft laten registreren als donor ook daadwerkelijk na zijn dood de aangewezen organen afstaat. Je moet namelijk in een 'perfecte' situatie sterven om het doneren mogelijk te maken. Het liefste zou iedereen dus eigenlijk op de IC moeten liggen aan de beademing en dan hersendood worden verklaard. Dan ponpt je hart dus nog gewoon bloed door je lichaam en krijgen je organen zuurstof, alleen je hersenen vertonen geen activiteit meer. Ze kunnen dan je organen weghalen op de OK en pas daarna je van de beandeming halen en je officieel dood verklaren. Maar als je bijv. door een trauma om het leven komt dan telt elke minuut zonder zuurstof van de organen en dekans voor doneren wordt dan dus steeds kleiner :shock:

En stel, je bent hersendood en ze halen je organen weg, moet eerst nog maar blijken dat je organen ook geschikt zijn voor donatie!

Berichten: 25

Re: Orgaandonatie

Ik twijfel of ik orgaandonor wil zijn om de volgende reden: wanneer ben je nou echt dood? Ik vind het een eng idee om in leven te worden gehouden, dan mijn organen afsta en daarna pas overlijd. Wat gebeurt er met je ziel? Heeft je ziel je lichaam al verlaten als je hersendood bent?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Orgaandonatie

Mochten ze ooit wat kunnen doen met m'n organen als ik vroeg genoeg sterf, dan mogen ze die zeker hebben ...

Berichten: 402

Re: Orgaandonatie

Ik ben nog geen achttien, maar als ik dat wel ben kies ik ervoor om wel donor te worden. Zolang je iemand kan helpen moet je dat doen en zelf heb je er niks meer aan.
Destiny is but a word created by man to accept reality

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Orgaandonatie

Ik heb pas mn keuze bekent gemaakt en ik ben orgaan donor en ook weefseldonor.

En ik ben een man.

Berichten: 704

Re: Orgaandonatie

nou goed, ik ben dus man en wordt dus geen orgaandonor (ben ik nu de eerste die zegt geen donor te zijn/worden?). Geloof niet in reincarnatie of dat soort dingen. Alleen het idee dat iemand met mijn orgaan rondloopt vind ik niet fijn. Als er iemand in mijn familie een orgaan nodig zou hebben, zou ik het wel doen, maar niet voor een wildvreemde.

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: Orgaandonatie

Ik heb het formulier al ruim een half jaar op m'n bureau liggen maar heb 'm nog niet ingevuld. Denk toch wel dat ik donor ga worden want ik kan me geen reden bedenken waarom je je medemens niet wil helpen terwijl je er zelf niks meer aan hebt.
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet

Berichten: 2.746

Re: Orgaandonatie

Alleen het idee dat iemand met mijn orgaan rondloopt vind ik niet fijn.
in deze redernering is met de tijd geprutst.

1/ als je dood bent kan je geen idee meer hebben

2/ als je nog zou leven moet het zijn :"iemand die met mijn orgaan ZOU rondlopen

of je moet een godsdienstige overtuiging hebben, die zegt dat je niet echt dood bent of zo ( zo goed als elke)

Reageer