[PWS/Scheikunde] Rotte eieren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

[PWS/Scheikunde] Rotte eieren

Voor ons PWS met bagger, zijn we erachter gekomen dat sulfaten omgezet zijn in sulfiden. Hierbij moeten we ook de reactievergelijking geven.

Dat is toch gewoon deze:
\({2SO_4}^{2-} \rightarrow {2SO_3}^{2-} + O_2\)
?

Of denk ik nu verkeerd?
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 42

Re: [PWS/Scheikunde] Rotte eieren

bedoel je hier niet een omzetting naar waterstofsulfide, je spreekt hier van een sulfide terwijl de formule verwijst naar sulfiet.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: [PWS/Scheikunde] Rotte eieren

In het stukje staat het volgende:

Proefje reiniging

1. Ga naar een sloot waar je bagger kunt vinden. Por met een lange stok in de sloot. Ga nu met je neus boven de sloot hangen en schrijf op wat je ruikt.

2. Wanneer je rotte eieren ruikt (en dat deden we) betekent dat, dat sulfaten zijn omgezet in sulfiden. Maak een reactievergelijking van de omzetting van sulfaten naar sulfiden.


Dus wij denken gewoon sulfaat naar sulfiet, maar dit klopt dus niet?
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 42

Re: [PWS/Scheikunde] Rotte eieren

de geur van rotte eieren wordt veroorzaakt door H2S diwaterstofsulfide dus. Dan moet je de vergelijking vinden van het sulfaat ion naar de vorming van een sulfide.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: [PWS/Scheikunde] Rotte eieren

de geur van rotte eieren wordt veroorzaakt door H2S diwaterstofsulfide dus. Dan moet je de vergelijking vinden van het sulfaat ion naar de vorming van een sulfide.
Dus:
\({SO_4}^{2-} + 2H^+ \rightarrow H_2S + 2O_2\)
?
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 42

Re: [PWS/Scheikunde] Rotte eieren

Ik kan mij niet een zo sterke reductie stof voor de geest halen om sulfaat in dat water (bagger) om te zetten tot sulfide. Ik denk dan ook dat er een omzetting is van organische (eiwitten) zwavelhoudende moleculen door bacterieen en dit verloopt onder zuurstofarme omstandigheden, zuurstof zal dus al niet vrijkomen. In uw reactievergelijking zou je het water alleen zuurder maken door de toevoeging van waterstofionen afkomstig van een zuur.

Reageer