Springen naar inhoud

[chemie] ionbinding altijd polair?

• Log in om te kunnen reageren

fender

fender

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2007 - 19:37

Mijn leerkracht chemie zei daarstraks dat een ionbinding altijd polair is ,of net apolair, want misschien heb ik het gewoon niet goed gehoord [rr] . Klopt dit of is dit totaal niet juist? Het ging over de stof BeCl2. Blijkbaar was deze stof redelijk polair omdat het een ionbinding was? Kan iemand me daar duidelijkheid over scheppen?

gr

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 maart 2007 - 19:47

Bij een ionenbinding ligt het gebonden elektronenpaar altijd iets dichter bij het atoom met de grootste EN. Vermits bij een ionenbinding het verschil in EN vrij groot is, is het ene atoom dus meer negatief dan het ander (het elektronenpaar ligt er dichter bij) waardoor je dus een ladingsverschil krijgt (ene kant positief, andere negatief). Van zodra dit het geval is, is de binding polair. Een ion binding is dus altijd polair.

Heezen

Heezen

• >250 berichten
  • 481 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2007 - 19:54

Trouwens, het is niet zo dat een stof ůf ionair is, ůf niet.. Het is afgesproken dat bij een Elektronegativiteit verschil van geloof iets van >1,5 is, het tot de ionaire stoffen wordt gerekent.. Is het tussen de 0,7 en 1,5 is het polair. ( Bijvoorbeeld water, water is een polaire stof).
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just fucked urself..
Correct me if I'm wrong.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures