Springen naar inhoud

Autisme

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

FlorianK

FlorianK

• >100 berichten
  • 203 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2007 - 21:57

Ik zocht rond op www.geestelijke-gezondheid.nl omdat iemand mij, bij toeval vreog wat de definitie was van autisme. Deze site was geloof het eerste zoekresultaat.

Maar terwijl ik het antwoord terug-MSNde bedacht ik me dat ik eigenlijk alle kenmerken die op die site genoemd worden ook heb. Dus mijn vraag is: 'zou ik autisme kunnen hebben?'

Deze kenmerken werden genoemd:

Kenmerken
Contactstoornis, dan wel heel afzijdig, dan wel juist heel veel praten. In het laatste geval is het echter ťťnrichtingsverkeer, in beide gevallen vindt de patiŽnt zijn medemensen echter ondoorgrondelijk en het inlevingsvermogen in anderen is dan ook een ongrijpbaar iets voor hem/haar.

Communicatiestoornis, vaak een vreemd woordgebruik, aparte manier van stemgebruik en vaak vervallen in herhalingen. Gevoelens verwoorden is heel moeilijk.

Kleine belevingswereld, mensen met een autistische stoornis hebben slechts belangstelling voor enkele zaken en focussen zich hier helemaal op, zij kunnen tijdenlang met iets (voor anderen) eenvoudigs bezig zijn en hier ook steeds op terug komen.

Moeite om zich iets voor te stellen wat in het verleden of in de toekomst ligt. Ze worden snel afgeleid door gedachten en kunnen zich daardoor slecht voorbereiden op zaken die gaan komen en hebben eenvoudige afbeeldingen nodig die hen iets duidelijk maken wat niet in het hier en nu gebeurt.

Nu valt een gebrak aan inlevingsvermogen nog wel mee, al heb ik daar nog wel eens moeite mee, maar dat heeft iedereen wel eens denk ik. De rest klopt eigenlijk wel allemaal, en dan vooral het deel 'Gevoelens verwoorden is heel moeilijk'. Dat kan ik namelijk ab-so-luut niet.

Ik heb een jaar of 3 geleden een tijdje een keer per week bij een psycholoog rondgehangen, maar de enige conclusie die zij kon trekken was dat ik eigenlijk op het gymnasium zou moeten zitten, in plaats van dat ik zou moeten blijven zitten in havo 4, en dat ik ontzettend eigenwijs was. Over autisme heeft ze niks gezegd.

Maar toch vind ik de gelijkenissen met de kenmerken opvallend. Kan iemand hier iets nuttigs over zeggen?

Maar wat ik het vreemde vind... Ik ging verder kijken op die site, maar vervolgens kon ik mezelf ook helemaal vinden in de 'Manisch-depressieve Stoornis'!!

Conclusie: Ben ik een aansteller? [rr]

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Don Quichot

Don Quichot

• >250 berichten
  • 504 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 06 maart 2007 - 22:53

Nee, het verbaast me eigenlijk dat je maar twee stoornissen bij jezelf plaatst. Het hele punt is dat iedereen alle facetten van willekeurig welke stoornis in zich heeft. Het is het omgaan met die facetten dat de 'problemen' veroorzaakt. Het specificeren van de stoornis doen we door bepaalde in het oog springende kenmerken te benoemen. Mijzelf valt altijd op dat als ik echt kijk naar mezelf ik alle facetten wel kan herkennen in mezelf. Het is nu eenmaal iets dat je tegenkomt in je leven. Wanneer je anders omgaat dan de rest met die facetten wordt je door de maatschappij als 'anders' gebrandmerkt.

Overigens is in mijn optiek nog steeds de enige echte defenitie van 'gek': Het onderscheid niet meer kunnen maken tussen de werkingen in de wereld en de werkingen in je hoofd.

Dit bewijst gelijk dat het datgene wat men in de psychologie doet feitelijk een ziektebeeld is.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
~Sir Winston Churchill

Windsurfer

Windsurfer

• >1k berichten
  • 1293 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 maart 2007 - 23:06

dit is geen forum voor persoonlijke kwestie, zie bijsluiter
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures