hoogte meten van kitesurf sprongen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

hoogte meten van kitesurf sprongen

Hallo,

Als fanatiek kitesurfer met academische achtergrond wil ik nu eindelijk wel eens precies weten hoe je kan meten hoe hoog de sprongen zijn die je met kitesurfen maakt.

Ik dacht eerst eraan om een continue laser afstands meter te bevestigen aan een been/surfboard. Maar het probleem is dan, dat de hoek met het wateroppervlak nooit perfect gelijk blijft (en dus de afstands/hoogtemeting sterk beinvloedt). Ik heb tot nu toe geen enkel apparaat gevonden om dit probleem op te lossen.

Wat zou een oplossing kunnen zijn?

Groeten & bedankt voor de input!

Lennert

Edit moderator (Bart): volgens de regels van wetenschapsforum is het niet toegestaan om e-mail adressen te plaatsen. Als je op de hoogte gehouden wilt worden van antwoorden, dan kan je registreren en je abonneren op dit onderwerp.

Re: hoogte meten van kitesurf sprongen

3 zenders op de grond en een ontvanger om je pols?? daarna simpel wat berekeningen met hellingshoeken en **** en dan weet je toch je hoogte??

(gps achtige opstelling??)

Berichten: 2

Re: hoogte meten van kitesurf sprongen

Er is geen grond in de buurt, maar water. Dat maakt het wat gecompliceerder om 3 zenders in de buurt te hebben. Die zullen dan toch zeker op een minimaal 100 meter afstand staan. En dan zullen die waarschijnlijk ook nog bijna in lijn staan. Ben dus bang dat dit niet nauwkeurig wordt?

Heeft iemand hier ervaring mee?

lennert

Berichten: 510

Re: hoogte meten van kitesurf sprongen

Als de meting niet al te nauwkeurig moet zijn, kan je een meetlint pakken, aan het uiteinde plaats je een dobber. Het meetlint laat je afrollen als je op de juiste hoogte bent. En als de dobber het water raakt zorg je ervoor dat de meetlint stopt met afrollen :shock:

Of je huurt een boot, hierop bevestig je een lange paal of iets dergelijks. Op de paal zet je om de meter 1 streepje. Vervolgens spring je voor de paal omhoog, en je laat iemand een foto maken als je op je hoogste punt bent ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: hoogte meten van kitesurf sprongen

Op de paal zet je om de meter 1 streepje. Vervolgens spring je voor de paal omhoog, en je laat iemand een foto maken als je op je hoogste punt bent ;)


Ofwel sta je even stil als je aan het hoogste stuk van je sprong bent, je belt een gerechtsdeurderwaarder, en laat hem de afstand komen opmeten met een meetlatje van 10 cm ? :shock:

Re: hoogte meten van kitesurf sprongen

Hoi, zelf ben ik ook erg fanatiek met kitesurfen bezig en ik heb een gps gekocht om de hoogte en snelheid te meten, de hoogte wil niet echt lukken met gps, te onnauwkeurig.

Ik deed ook aan vliegen met een parapente en had ook een hoogtemeter maar die was niet waterdicht, die zijn wel nauwkeurig en werken op luchtdruk, bij de Lidl zag ik ze al in horloges zitten voor 20 euro meende ik, misschien is het een idee om zo'n ding waterdicht et maken met een boterham zakjes, de lucht in het zakje word ook samengedrukt dus dat moet wel goed gaan.

Voor foto's:

http://members.home.nl/louisbakker/Delfzij...%202-2-2005.jpg

http://members.home.nl/louisbakker/gps_23%...jan%20louis.JPG

Zo kan je exact zien waar je was en wat je afstand totaal was, je sneldheid en de rest.

150euro zo'n gps. ( waterdicht )

Re: hoogte meten van kitesurf sprongen

Ben zelf aan 't orienteren of ik voor de hoogtemeting bij het kitesurfen een gps zal kopen en zo ja, welke. Van Garmin heb je modellen die waterdicht zijn zoals de Foretrex en Geko series. Op de Geko 301 heb je ook een barometrische hoogtemeter die waarschijnlijk een nauwkeurigere meting van de hoogte geeft dan die zonder. Volgens de leverancier kun je hoogte later aflezen als je de gegevens op de pc zet. Weet niet of de nauwkeurigheid voldoende is. Bij de Foretrex heb je geen baromter, maar volgens de beschrijving wordt de nauwkeurigheid wel goed aangegeven. Probleem is dat de metingen 1 x per seconde plaatsvinden. Als je veel springt zal er wel een keer een meting op het hoogste punt plaatsvinden. Je weet alleen niet bij welke meting dat is. Waarschijnlijk wel af te leiden van de meetpunten voor en na de hoogste.

GPS is trouwens ook leuk als je de snelheid wilt gaan meten. Monteer de gps bijvoorbeeld op de bar zodat je kunt zien hoe 't een en t ander de snelheid beinvloed.

Louis, see you in Workum?? of Mirns.

Reageer