Zijn er veel sterren met planeten?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Zijn er veel sterren met planeten?

Ons zonnestelsel heeft een aantal planeten. Hoe zit dat elders in het heelal?

Zijn planeten een zeldzaam fenomeen, of heeft vrijwel elke ster wel een paar planeten om zich heen cirkelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: Zijn er veel sterren met planeten?

Het zonnestelsel heeft er niet een paar, maar 9. En ook nog 2 grote astroiden gordels. De grote planeten hebben ook heel veel manen. Dat is wel erg veel rots en planeet in het stelsel. Het lijkt me dus waarschijnlijk dat andere sterren ook zoiets hebben, en misschien nog wel meer planeten. Vooral de gas planeten lijken me veel voor te komen omdat ze uit bijna hetzelfde bestaan als de ster zelf. Rotsplaneten zijn dan denk ik dan wat zeldzamer, ook omdat de rotsen vrij veel met elkaar moeten botsen om samen te smelten tot planeten. Dan zullen er meer astroiden gordels en kleine manen voor de gas planeten zijn dan rotsplaneten.

Het probleem voor ons is dat het nog steeds erg moeilijk is om vooral de kleine rotsachtige planeten te ontdekken.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Berichten: 68

Re: Zijn er veel sterren met planeten?

Zoek maar eens bij google op exoplaneten,dan kan je zien dat er de laatste 10 jaar steeds meer planeten buiten ons zonnestelsel worden ontdekt.

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: Zijn er veel sterren met planeten?

Dat weet hij ook wel. De vraag is alleen of die planeten zeldzaamheden zijn of dat ze wijdverspreid voorkomen. Zo veel hebben we er namelijk nog niet, zeker niet in verhouding met de hoeveelheid sterren die bij ons bekend zijn.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Zijn er veel sterren met planeten?

ja en nee. ja want we hebben er pas 200 gevonden, maar nee want de schattingen lopen aardig op.

Niets is zeker op dit moment. Men denkt dat de kans dat een ster planeten heeft groot is. Maar echt statistieken kan ik je niet bieden op dit moment. Persoonlijk denk ik dat het niet echt zeldzaam is!
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Reageer