Springen naar inhoud

Wondroos/Erysipelas

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

bella boares

bella boares

• >100 berichten
  • 199 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2007 - 08:41

Ik vroeg me af of de huisarts bij een geval van wondroos/ Erysipeles, altijd antibiotica zal voorschrijven. En of dat dan altijd orale antibiotica zullen zijn of dat dat ook topicaal kan zijn.

Wondroos wordt veroorzaakt door een Stafylokok als ik me goed herinner; wat zou er gebeuren als de huisarts helemaal niets zou voorschrijven?

Dit is geen persoonlijke vraag overigens, ik werk vast wat vooruit voor het volgende blok

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

hjns25

hjns25

• >25 berichten
  • 52 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2007 - 09:00

Ik vroeg me af of de huisarts bij een geval van wondroos/ Erysipeles, altijd antibiotica zal voorschrijven. En of dat dan altijd orale antibiotica zullen zijn of dat dat ook topicaal kan zijn.

Ik denk dat het een kunstfout is om geen systemische antibiotica te geven (dus oraal of intraveneus). Het preciese werkingsmechanisme van erysipelas is niet helemaal bekend, maar het gevolg is wel dat de bloedvaten ter plaatse "poreus" worden, er extravasculaire vochtophoping plaatsvindt met infectie, waardoor er een soort beweging van binnen naar buiten ontstaat. Daarom heeft een topicale toediening (zalf/creme) weinig zin, omdat de antibiotica gewoon niet op de juiste plek aankomt. Systemische toediening is dan de enige oplossing om de antibiotica bij de "site of action" (de Staf of Strep coc) te doen aankomen.

Wondroos wordt veroorzaakt door een Stafylokok als ik me goed herinner; wat zou er gebeuren als de huisarts helemaal niets zou voorschrijven?

Locale necrose, voortschrijdende infectie, sepsis, dood.
---- Correct me if I am wrong! ----

bella boares

bella boares

• >100 berichten
  • 199 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2007 - 09:44

Ja, toch hŤ... dat was ook mijn idee...
Iemand noemde cortico's als 'verzachtend' middel maar eigenlijk gingen mijn haren daarvan overeind staan (en niet alleen omdat ik het sowieso niet zo'n denderend middel vind). Cortico's laten de huid -misschien- mooi dicht groeien (hoewel ik dat eigenlijk niet geloof), maar maken haar ook dunner en dat is volgens mij nou juist iets dat je hierbij niet kunt gebruiken...

edit:
nog een vraag, waar mijn bronnen niet eenduidig over zijn:
hoe lang duurt het voordat men echt ernstige symptomen krijgt? Kan het een chronische 'huid'aandoening zijn? Of krijgt iemand altijd koorts, rillingen, andere tekenen van ontsteking?

hjns25

hjns25

• >25 berichten
  • 52 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2007 - 10:27

Ja, toch hŤ... dat was ook mijn idee...
Iemand noemde cortico's als 'verzachtend' middel maar eigenlijk gingen mijn haren daarvan overeind staan (en niet alleen omdat ik het sowieso niet zo'n denderend middel vind). Cortico's laten de huid -misschien- mooi dicht groeien (hoewel ik dat eigenlijk niet geloof), maar maken haar ook dunner en dat is volgens mij nou juist iets dat je hierbij niet kunt gebruiken...

Corticosteroiden zijn absoluut gecontraindiceerd. Niet alleen vanwege de door jou genoemde redenen, maar, belangrijker, met name omdat corticosterioden het immuunsysteem onderdrukken. En je hebt juist dat immuunsysteem nodig om de infectie te bestrijden!

nog een vraag, waar mijn bronnen niet eenduidig over zijn:
hoe lang duurt het voordat men echt ernstige symptomen krijgt? Kan het een chronische 'huid'aandoening zijn? Of krijgt iemand altijd koorts, rillingen, andere tekenen van ontsteking?

Ik weet niet hoelang het duurt voordat men symptomen krijgt want ik ben geen expert. Het is in ieder geval geen chronische huid aandoening omdat er sprake is van een voortschrijdend proces uitgaande van een wondje. Niet iedereen krijgt dezelfde symptomen bij dezelfde ontsteking, al was het alleen maar omdat er verschillende soorten ontsteking zijn, en er genoeg mensen zijn die koortsig worden bij de gedachte aan een wondje, en anderen die met prednison in bed liggen en helemaal niets merken, en weer anderen met suikerziekte waarbij de zenuwen in hun benen gedeeltelijk zijn afgestorven, waardoor ze ook vrij laat iets ervan merken.
---- Correct me if I am wrong! ----

• Gast

Geplaatst op 14 maart 2007 - 17:11

Corticosteroiden verlagen enkel de negatieve symptomen. Ze genezen absoluut niets.

Veel zaken die niet genezen kunnen worden, zullen de symptomen weggehaald worden door het toedienen van corticosteroiden. Maar op zich kunnen ze niets genezen.

The Don

The Don

• >1k berichten
  • 1259 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 mei 2007 - 10:55

Dit onderwerp wordt uitgebreid besproken in het volgende onderwerp, gelieve daar verder te gaan.

Wondroos/vleesetende bacterie
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

The Don

The Don

• >1k berichten
  • 1259 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 mei 2007 - 10:55

En dus kan op dit topic een slotje.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures