[Elektro] Microcontroller

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 135

[Elektro] Microcontroller

Hallo mesnen,

kan iemand me kort uitleggen wat een clock doet in microcontroller...? info op google is echt onduidelijk...

dank u

Berichten: 255

Re: [Elektro] Microcontroller

Een microcontroller is eigenlijk gewoon een eenvoudige microprocessor (sommige microcontrollers hebben ook extra's bv ADC, PWM output,... deze vereisen ook een klok) . Werkt dus ook volgens hetzelfde principe als een microprocessor. Elke klokslag wordt een bepaalde bewerking uitgevoerd. bv optelling(elementaire optelling, dus bv 2 byte optellen) , byte kopieren,... De klok is dus essensieel voor de timing van de verschillende bewerkingen binnen de microcontroller.

Dit was een heel algemeen antwoord, als je aangeeft waar je meer uitleg over wilt dan kan ik hier wat dieper op ingaan. Ik heb een brede basiskennis van elektronica en beetje ervaring met microcontrollers

Gebruikersavatar
Berichten: 135

Re: [Elektro] Microcontroller

oh ok nu is het duidelijk. heb weinig ervaring met micros's. ik heb zo'n development kit van atmel gekocht en er zitten maar 8 ext pins... maar ik moet ongever nog 15 erbij hebben... dus ik ben beetje aan het verdiepen in de controllers en kom vaak clock osillation etc tegen...

ik probeer een bldc aan te sturen.
"...the relativity theory, by the way, is much older than its present proponents. It was advanced over 200 years ago by my illustrious countryman Ruđer Bošković, the great philosopher, who, not withstanding other and multifold obligations, wrote a thousand volumes of excellent literature"



by Nikola Tesla (10 July 1856 – 7 January 1943)

Reageer