Effecten die optreden bij hoogspanning

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Effecten die optreden bij hoogspanning

Bij mijn onderzoek naar de achtergronden van de IEC normering werd gesteld dat deze norm niet boven de 500kV geld.

Nu vroeg ik mij af wat voor effecten optreden bij hoogspanning groter dan 500kV en een frequentie van 50Hz?

Alvast bedankt voor je reactie!

(Met effecten bedoeld ik bijvoorbeeld het skin-effect dat optreedt in geleiders bij hoge frequenties)

Berichten: 2.589

Re: Effecten die optreden bij hoogspanning

skin-effect


Heeft dit te maken met een hoge spanning?

Berichten: 3

Re: Effecten die optreden bij hoogspanning

nee, dat heeft te maken met het feit dat bij hoge frequenties niet het hele oppervlak van een geleider wordt benut.

Maar wat voor effect heeft hoogspanning? Er treed eerder doorslag op....

Zullen daardoor capaciteiten van belang worden in het netwerk, die anders te verwaarlozen zijn.....?

Berichten: 255

Re: Effecten die optreden bij hoogspanning

Doorslag van een isolator treedt op als er een groot elektrisch veld over staat. Vanaf deze doorslag gaat de isolator geleiden (hoe dat exact zit weet ik niet). Nu is elektrisch veld = spanning/afstand (om het heel simpel te houden). Dus krijg je doorslag als spanning groot (hoogspanning) of afstand klein (oa probleem als je hele kleine transistoren wilt maken)

Wat er hier dus gebeurt is dat vanaf een bepaalde spanning de lucht tussen de kabels een geleider wordt. Bliksem is dacht ik een gelijkaardig effect.

Reageer