zelf telescoop bouwen mogelijk?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 6

zelf telescoop bouwen mogelijk?

Hallo,

Gezien dat ik hier nieuw ben zal ik me eerst even voorstellen ;)

Ik heet Pete, zit momenteel op 5havo natuur en gezondheid met natuurkunde 1,2. Ik ben van plan om na de havo toegepaste natuurwetenschappen te gaan doen. Ik heb al een tijdje rondgekeken op dit forum en vind het zeer interesant wat er allemaal gepost wordt, en ik hoop hier nog veel van op te steken.. :shock:

Maar nu mijn vraag...

Ik heb thuis een kleine telescoop (speelgoedje), nu wil ik toch iets meer gaan doen met sterrenkunde dat ik al een tijdje van plan ben een nieuwe telescoop te kopen..

Dat een goeie aardig duur is hoef ik jullie natuurlijk niet te vertellen.. :?:

Maar nu kwam mijn vader laatst thuis met een aardig grote lens. Hij had deze mee mogen nemen omdat er een kleine beschadiging zat in het ophang systeem van de lens. (hij werkt bij asm lithography)

Nu had ik het gewaagde plan om mischien zelf een telescoop te bouwen. gezien van het feit dat ik toch best wel handig ben, lijkt me dit niet geheel onmogelijk.

Hier een foto van de lens:

Afbeelding

En eentje van de zijkant:

Afbeelding

Ik heb op internet al gezocht voor een zelfbouw lenzentelescoop maar die worden bijna niet gemaakt door amateurbouwers. Omdat de lenzen veel duurder zijn dan spiegels. :?:

Heeft iemand mischien een idee, of heeft zelf wel eens ooit een (lenzen)telescoop gebouwd? Ook als het zeker niet gaat werken, wil ik het ook graag weten.

Re: zelf telescoop bouwen mogelijk?

geloof dat er een nederlandse site is voor refractors

zoek eens op regenpijp refractor of op de astronomie.pagina.nl

staat ie vast bij zelfbouw.

meschien kan je daar wat informatie vinden

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: zelf telescoop bouwen mogelijk?

Met 1 lens doe je niet veel, dan is het enkel een loep, er zijn verschillende manieren om een telescoop te bouwen. Zowel met 2 lenzen, als met een lens en een spiegel. Inderdaad, lenzen zijn erg duur, en de lens die je hebt heeft een lekker grote diameter wat de licht opbrengst tengoede komt. Je kunt een andere lens stelen van een wegwerp camera, en dan kun je mischien een 'kepler' telescoop bouwen, maar ik weet niet wat de vergroting zal zijn. Voor een kepler telescoop geldt: M = F1/F2, Hier wil je dus de grote lens met grote F lengte eerst hebben, en een klein lensje met klein f nummer tweeds. Mischien dat je lens 400 mm is en die van een wegwerp camera 40, heb je een vergroting van 10.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: zelf telescoop bouwen mogelijk?

hey Pete

met die lens zal je geen goede resultaten hebben

je hebt teminste een achromaat nodig

moest er nog een lens tegen die van jou plakken was je al een heel eind verden

anders moet je eens zoeken naar een spiegel ipv een achromaat ,dat is stukken goedkoper

wil je toch aan een lenzenkijker beginnen die van zeer goed ekwaliteit is kan je hier kijken

http://www.apm-telescopes.de/englisch/apm_...achro/index.htm

oké die zijn duur

maar er is een goedkoper alternatief die ze hierboven al genoemd hebben

http://www.sterrenkunde.com/rainpipe-refractor.htm

voor spiegels kan je hier kijken

http://www.aquariusoptics.com/

maar het lijkt er op dat de laatste site een beetje problemen heeft

Berichten: 6

Re: zelf telescoop bouwen mogelijk?

Jo,

Bedankt voor de tips.

Ik heb vanmiddag samen met mijn natuurkunde leraar het brandpunt van de lens gezocht, en deze ligt op 90 cm. Dit lijkt me best oke..ofniet? :shock:
je hebt teminste een achromaat nodig


Is zo'n achromaat nodig om het brandpunt te verlengen of hoe moet ik dat zien? en hoe kan ik dat dan maken met een spiegel en een lens? Zo'n soort telescoop ben ik namelijk nog niet tegen gekomen.

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: zelf telescoop bouwen mogelijk?

Is zo'n achromaat nodig om het brandpunt te verlengen of hoe moet ik dat zien? en hoe kan ik dat dan maken met een spiegel en een lens? Zo'n soort telescoop ben ik namelijk nog niet tegen gekomen.
Dat is om een scherp beeld te krijgen. De lens die je hebt focusseert de verschillende kleuren niet op dezelfde afstand van de lens.

Dat is de reden dat Newton met zijn spiegel kwam en dat optische apparaten vaak meerdere lensstelsels hebben en per stelsel weer 2 of 3 lenzen aanwezig zijn om de verschillende lensafwijkingen te corrigeren.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: zelf telescoop bouwen mogelijk?

met een gewone lens zoals de jouwe kan je ook een beeld krijgen

maar een achromaat is zowiezo beter omdat die een beter kleurencorrectie heeft

dat heeft direkt tot gevolg dat het beeld meer contrats heeft en scherper is

hier kan je de lay out zien van een achromatische telescoop

Afbeelding

de lens aan de linkerzijde is de plaats waar jou lens zou moeten komen

op de tekening kan je zien dat daar 2lenzen zijn ipv1

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: zelf telescoop bouwen mogelijk?

o ja die tekening komt niet van mij maar van deze site

http://www.volkssterrenwachtbussloo.nl/main9.htm

daar kan je meer lezen over kijkers

maar vragen staat vrij natuurlijk :wink:

Berichten: 6

Re: zelf telescoop bouwen mogelijk?

jo,

Ik ga het toch zo eens proberen...als het het een niks wordt maakt het niet veel uit, want ik heb de lens toch voor niks gekregen.. :shock:

Nog een vraagje he...moet de kokker perse rond zijn of kan ik ook een vierkante zuil maken? ik neem wel aan dat je hem van binnen zwart moet maken.

Berichten: 656

Re: zelf telescoop bouwen mogelijk?

skywatcher schreef:o ja die tekening komt niet van mij maar van deze site

http://www.volkssterrenwachtbussloo.nl/main9.htm

daar kan je meer lezen over kijkers

maar vragen staat vrij natuurlijk :wink:


Busloo. Die sterrenwacht heeft wel een mooie telescoop vind ik. Heb ik vroeger wel vaak doorheen gekeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: zelf telescoop bouwen mogelijk?

wel pete danw ens ik je veel plezier met de bouw ervan

op deze manier kan je zien wat chromatische abberatie is en ben je een ervaring rijker

de buis moet niet persee rond zijn en mag dus zeker vierkant zijn

je zou niet de eerste zijn die die een vierkante buis heeft

Berichten: 6

Re: zelf telescoop bouwen mogelijk?

Oke dan ga ik maar eens een uitgebreide bouwtekening maken.. :shock:

Ik zal tijdens de bouw wel wat foto's maken en in dit topic posten. :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: zelf telescoop bouwen mogelijk?

veel geluk

en moest je vast komen te zitten geef dan een seintje :wink:

Reageer