Doorzakking door eigen gewicht en knik

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Doorzakking door eigen gewicht en knik

Wie kan mij helpen met het volgende probleem?

Afbeelding

Deze cilinder heeft een doorzakking door zijn eigen gewicht. Hier bovenop komt een horizontale trek- of drukkracht die aangrijpt aan het uiteinde.

Hoe veranderd hierdoor de totale doorzakking?

Ik heb het geprobeerd door het als een moment te beschouwen met als kracht de trek- of drukkracht en als arm de doorzakking van het eigengewicht.

Het probleem is dan echter dat de arm steeds groter wordt naarmate de totale doorzakking toeneemt.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Doorzakking door eigen gewicht en knik

Als je met een eigenkromming (lees: geen 100% rechte staaf) kan je dit gebruiken:
\(v=\frac{v_0}{1-\frac{N}{N_{cr}}}\)
(N: je belasting op de balk, vo je oorspronkelijke doorb. zonder langskracht, en N cr de knikbelasting).

Je kan dit nalezen in:

http://www.berekeningvanconstructies.be/25_toc.htm

http://www.berekeningvanconstructies.be/2_225.htm

Een opmerking:
bazzzie85 schreef:Ik heb het geprobeerd door het als een moment te beschouwen met als kracht de trek- of drukkracht en als arm de doorzakking van het eigengewicht.  

Het probleem is dan echter dat de arm steeds groter wordt naarmate de totale doorzakking toeneemt.
Je moet verdergaan tot de arm niet meer verandert. Als die blijft groter worden, dan is je staaf niet sterk genoeg.
???

Berichten: 4.502

Re: Doorzakking door eigen gewicht en knik

Dit verhaal komt voor mij overeen met een verticale kolom,belast door een puntlast en een buigend moment.

Je krijgt met een knikfactor te maken en die Lamda = L/min.traagheidsstraal.

Die Lamda staat weer in een tabel met bijbehorende veiligh.coeff. alpha voor de te gebruiken spanningen.

De alg.formule luidt dan
\( \sigma = P/(\alpha * A) + M/W\)

Berichten: 15

Re: Doorzakking door eigen gewicht en knik

bazzzie85 schreef:Wie kan mij helpen met het volgende probleem? te beschouwen met als kracht de trek- of drukkracht en als arm de doorzakking van het eigengewicht.

Het probleem is dan echter dat de arm steeds groter wordt naarmate de totale doorzakking toeneemt.

Alvast bedankt
BESTE, [rr]

Nee het "Probleem"/ de probleemstelling is het Probleem, je hebt er natuurlijk niet bij verteld dat deze balk niet mag doorzakken, dat namen we maar "Automatisch" aan. Jij moet niet denken, zei mijn goede Vader altijd, Ik zal wel voor je nadenken.

Ik ga er daarom ook maar voetstoots van uit dat de doorbuiging struktureel is. omdat te voorkomen is mijn bescheidenb advies: deze"balk of buis"gewoon losschroeven, nadat hij is dorgebogen en groter is geworden. en omgedraagd weer vastzetten. de Balk/Buis blijft dan weg kromgebogen, maar zal niet meer verder doorzakken.

het extra ruimteverlies van de Kromming van deze:"Draagbalk"moet je dan maar voorlief nemen, het enige alternatief is er een andere ( dwars-)Balk onderschroeven, maar dan kan je netzo goed de orginele balk losschroeven en omkeren!

Hoogachtend "BlueHue" :)

Berichten: 1.007

Re: Doorzakking door eigen gewicht en knik

zoek anders eens op "buckling"

Reageer