[Wis] gemiddelde van gemiddelde geeft geen gelijk antwoord

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[Wis] gemiddelde van gemiddelde geeft geen gelijk antwoord

Mijn collegae en ik zitten met een wiskundig probleem waar we niet uit kunnen komen.

We hebben een onderzoek gedaan onder de personeelsleden in hoeverre zij voldoen aan gestelde eisen.

De gestelde eisen zijn geprojecteerd op de verschillende werkplekken waar zij op werken.

Het wiskunde probleem:

Als wij het gemiddelde uitrekenen alle eisen per werkplek en hiervan weer het gemiddelde nemen komt hier een ander getal uit dan als wij het gemiddelde uitrekenen van alle werkplek per eis. Het verschil van uitkomt zit hem in de 1/10 en de metingsgetallen lopen van 1 t/m 4

Wiskundig gezien lijkt ons dat dit niet kan, maar we zijn geen wiskundigen.

Waar we denken dat het fout gaat is dat per werkplek niet altijd hetzelfde aantal eisen worden gevraagt ??!!

Als we weten waar de " fout' zit of hoe we hier mee om moeten gaan dan weten we ook de betrouwbaarheid van onze analyse.

bij voorbaat dank

Sabine Bode

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: [Wis] gemiddelde van gemiddelde geeft geen gelijk antwoord

om te beginnen is het feedback-forum niet de juiste plaats om deze vraag te stellen. Topic is verhuisd, volgende keer aub juiste forum opzoeken.

Verder gaat het inderdaad "fout" als je per werkplek verschillende eisen hebt. Ter illustratie: 2 werkplekken

Werkplek A:

1 eis, waardering 1

Werkplek B:

9 eisen, elk waardering 4

Gemiddelde van A: 1

Gemiddelde van B: 4

Gemiddelde van A en B samen: (4+1) / 2 = 2,5

Omdat je door 2 deelt weegt die 1e "1" evenzwaar als 9 x "4"

Gemiddelde van alle eisen: (1 x 1 + 9 x 4) / ( 1 + 9 ) = 37 / 10 = 3,7
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 2

Re: [Wis] gemiddelde van gemiddelde geeft geen gelijk antwoord

Hmm ik begrijp wat je bedoeld, maar weet nog geen oplossing voor mijn probleem. Hierom heb ik de situatie geschets hieronder, wat is de correct methode?? De 2,25 of de 2,17 ??

werkplek a werkplek b werkplek c

eis a 2 X 2 2

eis b 1 2 3 2

eis c 3 3 X 3

eis d 4 1 1 2

gem 2,5 2 2 2,25

2,166666667

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: [Wis] gemiddelde van gemiddelde geeft geen gelijk antwoord

Er is geen "correct": in zekere zin zijn beide antwoorden correct. De vraag is alleen: wat wil je weten!

Gemiddelde waardering per werkplek: 2,17

Gemiddelde waardering per eis: 2,25

Gemiddelde waardering: 2,2 (alle waardes opgeteld en gedeeld door het aantal waardes, dus 22 / 10)
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Reageer