hoe werkt de zwaartekracht met de afbuiging van ruimte-tijd?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 325

hoe werkt de zwaartekracht met de afbuiging van ruimte-tijd?

Ik heb een boek gelezen waar de zwaartekracht in voorkwam en het enige wat ik niet begreep is hoe de afbuiging van de ruimte-tijd de zwaartekracht precies ontstaat. Ja natuurlijk is het een verklaring waarom de planeten om de zon heen draaien en de maan om onze aarde. Door die afbuiging cirkelen die planeten om die afbuiging heen en komen ze in een baan terecht. Tot zover snap ik het. Maar toen ik erover nadacht snapte ik niet hoe het dan komt dat als er een komeet op de aarde neerstort dat die komeet dan ook op de aarde terecht komt. En niet in een baan rond de aarde raakt. Er zijn wel is eerder kometen op de aarde gestort en ze komen echt op het oppervlak terecht als ze op de aarde afkomen.

Berichten: 624

Re: hoe werkt de zwaartekracht met de afbuiging van ruimte-tijd?

Ik heb een boek gelezen waar de zwaartekracht in voorkwam en het enige wat ik niet begreep is hoe de afbuiging van de ruimte-tijd de zwaartekracht precies ontstaat. Ja natuurlijk is het een verklaring waarom de planeten  om de zon heen draaien en de maan om onze aarde. Door die afbuiging cirkelen die planeten om die afbuiging heen en komen ze in een baan terecht. Tot zover snap ik het. Maar toen ik erover nadacht snapte ik niet hoe het dan komt dat als er een komeet op de aarde neerstort dat die komeet dan ook op de aarde terecht komt. En niet in een baan rond de aarde raakt. Er zijn wel is eerder kometen op de aarde gestort en ze komen echt op het oppervlak terecht als ze op de aarde afkomen.
Nou, soms heeft zo'n komeet simpelweg niet genoeg energie of de goede hoek om in een ellipsbaan rond de aarde te gaan vliegen. De geodeet van de komeet zal dan niet gesloten zijn, maar een gekromde lijn vanuit een bepaald punt ( bv het "oneindige" ) naar de aarde toe.

Je kunt het mooi vergelijken met een zwart gat. Een object kan nooit sneller dan het licht. Dus een object kan niet alle willekeurige richtingen in de ruimte-tijd aannemen, want die richting vertelt je iets over de snelheid v, en v<c. Je kunt laten zien dat voorbij een bepaald punt bij dat zwart gat een foton bijvoorbeeld een snelheid groter dan c nodig heeft om weer buiten dat gebied te komen. Dat kan niet. Als je de afstand foton-middelpunt van zwart gat even r noemt, dan kun je aantonen dat als de tijd toeneemt, dus dt>0, dat dat altijd impliceert dat dr<0, dus dat r afneemt in dat bepaalde gebied.

Berichten: 325

Re: hoe werkt de zwaartekracht met de afbuiging van ruimte-tijd?

Ok bedankt en bedoel je met energie de energie massa verhouding waarbij energie de massa voorstelt? Anders begrijp ik niet wat energie met de ruimte-tijd te maken heeft behalve dat massa en energie met elkaar verbonden zijn.

Berichten: 624

Re: hoe werkt de zwaartekracht met de afbuiging van ruimte-tijd?

Ok bedankt en bedoel je met energie de energie massa verhouding waarbij energie de massa voorstelt? Anders begrijp ik niet wat energie met de ruimte-tijd te maken heeft behalve dat massa en energie met elkaar verbonden zijn.
Energie heeft alles met de ruimte-tijd te maken. Het bepaalt namelijk de geometrie van ruimte-tijd. Klassiek heb je een rustmassa nodig om zwaartekracht te genereren. Maar in de algemene relativiteitstheorie oefent alles met energie zwaartekracht uit. Ook bijvoorbeeld een foton, of een elektromagnetisch veld; die bezitten immers ook energie, ook al heeft het geen massa.

Wat je wiskundig doet, is voor een object de zogenaamde energie-impuls tensor opstellen. Da's een apparaat wat je de dichtheid van energie en impuls geeft in een stukje ruimte-tijd. Dat stukje ruimte-tijd reageert daar vervolgens op door te krommen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: hoe werkt de zwaartekracht met de afbuiging van ruimte-tijd?

Voor het antwoord op je vraag heb je helemaal geen relativiteitstheorie nodig. Ook bij de zwaartekrachtswetten van Newton is er sprake van objecten die rond de aarde cirkelen (de maan) en objecten die naar de aarde toe vallen (kometen, en appels die van bomen vallen).

Het was nou juist het geniale van Newton dat hij inzag dat beide verschijnselen door dezelfde kracht veroorzaakt worden.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Re: hoe werkt de zwaartekracht met de afbuiging van ruimte-tijd?

Toch snap ik een ding niet. Als zwaartekracht niets anders is dan een buiging in de ruimtetijd, dan verklaart dat voor mij waarom een bewegend object wordt afgebogen richting b.v. de zon. 'rechtuit' is voor dat object immers wat voor een object veraf een bocht zou zijn, omdat de ruimte waarin het object beweegt niet recht maar krom is. 2 dingen begrijp ik niet, die volgens mij op hetzelfde neerkomen.

1) Hoe kan het, dat de afbuiging afhankelijk is van je snelheid? Een planeet wordt zover afgebogen dat hij in een baan komt, en een foton, dat veel sneller gaat, wordt maar een paar graden afgebogen, en dan alleen als het op kleine afstand van de zon passeert. Als de ruimte alleen is gekromd, zou die kromming toch voor objecten met elke snelheid gelijk moeten zijn?

2) Hoe kan het, dat een relatief stilstaand object, ook aangetrokken wordt? Het staat in relatie tot (b.v.) de zon stil in een gekromde ruimte, en zou dus pas wanneer het beweegt afgebogen moeten worden. Toch valt een stilstaand object recht naar de zon toe. Een kromming van ruimte verklaart de afbuiging van een bewegend lichaam, maar hoe kan het verklaren, dat een stilstaand object in beweging komt?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: hoe werkt de zwaartekracht met de afbuiging van ruimte-tijd?

Dat komt omdat niet de ruimte gekromd is maar de tijd-ruimte. Twee deeltjes met verschillende snelheden leggen verschillende paden door de tijd-ruimte af dus voelen ze ook een andere kromming.

Je tweede punt komt idd op hetzelfde neer: een deeltje dat stilstaat in de ruimte legt wel een pad af in de tijd-ruimte, hij beweegt namelijk vooruit in de tijd.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 5

Re: hoe werkt de zwaartekracht met de afbuiging van ruimte-tijd?

Math-E-Mad-X schreef:Dat komt omdat niet de ruimte gekromd is maar de tijd-ruimte. Twee deeltjes met verschillende snelheden leggen verschillende paden door de tijd-ruimte af dus voelen ze ook een andere kromming.

Je tweede punt komt idd op hetzelfde neer: een deeltje dat stilstaat in de ruimte legt wel een pad af in de tijd-ruimte, hij beweegt namelijk vooruit in de tijd.
(Ik ben gast Dirk)

Bedankt! Simpel antwoord, ik snap het nu (niet dat ik het voor me zie- maar ik realiseer me nu dat het idee niet zo makkelijk te visualiseren is als ik dacht). Die voorbeelden van bollen in een rubber vel hebben dus eigenlijk ook maar een beperkte waarde :(

Reageer