[mechanica] Berekeningen van krachten bij een achtbaan

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

[mechanica] Berekeningen van krachten bij een achtbaan

Ik ben zelf bezig met het ontwerpen van een achtbaan,

om hem vervolgens op schaal in werkelijkheid te bouwen.

Maar daar komt natuurlijk een hele hoop natuurkunde bij kijken.

Wat ik bijvoorbeeld wil weten, is dat als een karretje naar

beneden rijdt/valt, in de vorm van een halve cirkel,

hoe hoog de volgende heuvel max. kan worden, zodat

het karretje het nog haalt. Ik heb heel veel formules wel gehad,

alleen de helft ben ik alweer vergeten.

Nu is mijn vraag of iemand mij kan uitleggen hoe ik

hetvolgende moet bereken (ik moet er even achter komen hoe het werkt):

Mijn karretje rijdt met behulp van een ketting omhoog

tot een hoogte van 115 cm.

Het karretje rijdt (gokje) met een snelheid van 2 km/h aan de top.

Vervolgens, rijdt het karretje 113 cm naar beneden,

in de vorm van een halve cirkel, de halve cirkel is precies 180 graden.

Vervolgens gaat het karretje weer omhoog,

maar hoe hoog kan het karretje komen?

Ik heb waarschijnlijk niet alle benodigde gegevens vermeld,

om dit uit te rekenen, maar als iemand dit aan mij uit wilt leggen,

vraag gerust naar bepaalde gegevens, en ik zal ze z.s.m. vermelden.

Alvast bedankt :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [mechanica] Berekeningen van krachten bij een achtbaan

Afgezien van de wrijving onderweg komt je karretje aan het eind weer precies even hoog uit als dat het vertrok, ongeacht de vorm van de baan. Dat is aangetoond door onze eerste achtbaanbouwer ter wereld, Galileo Galileï.

Die wrijving gaat in jouw achtbaan dus een belangrijke rol spelen. Dat gegeven ontbreekt, maar daar kun je slechts achterkomen door te proberen, sectie voor sectie.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: [mechanica] Berekeningen van krachten bij een achtbaan

Jan van de Velde schreef:Afgezien van de wrijving onderweg komt je karretje aan het eind weer precies even hoog uit als dat het vertrok, ongeacht de vorm van de baan. Dat is aangetoond door onze eerste achtbaanbouwer ter wereld, Galileo Galileï.

Die wrijving gaat in jouw achtbaan dus een belangrijke rol spelen. Dat gegeven ontbreekt, maar daar kun je slechts achterkomen door te proberen, sectie voor sectie.
Maar de wrijving is die heel groot? Ik bedoel er zit een verschil tussen een hoogte van 25 cm of 110 cm, nadat ie naar beneden is gegaan. Er moet toch wel een manier zijn om het te berekenen? Hoe doen de achtbaanontwerpers het dan? Die ontwerpen eerst de achtbaan voordat ze ze sectie voor sectie gaan bouwen

Berichten: 47

Re: [mechanica] Berekeningen van krachten bij een achtbaan

Ja, maar die hebben al een redelijk goed idee van de wrijving die het karretje gaat ondervinden, als ik jou was zou is dus eerst de wrijving berekenen, door een grote halve cirkel te maken, en dan te kijken hoe hoog het karretje aan de andere kant komt.

Gebruikersavatar
Berichten: 203

Re: [mechanica] Berekeningen van krachten bij een achtbaan

Hebben achtbaanontwerpers daar niet hele goede computerprogramma's voor die de wrijving kunnen berekenen, en bijvoorbeeld ook kunnen simuleren hoe de achtbaan reageerd bij bepaalde situaties als bijvoorbeeld tegenwind, oid?
dus.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [mechanica] Berekeningen van krachten bij een achtbaan

Hebben achtbaanontwerpers daar niet hele goede computerprogramma's voor die de wrijving kunnen berekenen, en bijvoorbeeld ook kunnen simuleren hoe de achtbaan reageert bij bepaalde situaties als bijvoorbeeld tegenwind, oid?
Ja, en daar hebben ze alle empirische gegevens van hun vorige bouwsels in verwerkt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: [mechanica] Berekeningen van krachten bij een achtbaan

Ja, maar die hebben al een redelijk goed idee van de wrijving die het karretje gaat ondervinden, als ik jou was zou is dus eerst de wrijving berekenen, door een grote halve cirkel te maken, en dan te kijken hoe hoog het karretje aan de andere kant komt.
Bedankt voor het antwoord, alleen zou je een schatting kunnen maken hoe hoog mijn karretje zal komen? Want ik heb echt geen idee :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [mechanica] Berekeningen van krachten bij een achtbaan

Yogy schreef:Ja, maar die hebben al een redelijk goed idee van de wrijving die het karretje gaat ondervinden, als ik jou was zou is dus eerst de wrijving berekenen, door een grote halve cirkel te maken, en dan te kijken hoe hoog het karretje aan de andere kant komt.
Bedankt voor het antwoord, alleen zou je een schatting kunnen maken hoe hoog mijn karretje zal komen? Want ik heb echt geen idee :)
Niet hoger dan de hoogte waarvan je hem loslaat, dat is het enige dat zeker is. We hebben geen vaag idee van de materialen die je gebruikt, hoe je het wagentje in zijn baan houdt etc, er is dan ook niet de vaagste inschatting te maken. En ook al kom je met een beschrijving daarvan, dan zou ik er nog geen zinnig woord over durven zeggen. Ik zou maar eens een halve cirkel bouwen en proberen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 203

Re: [mechanica] Berekeningen van krachten bij een achtbaan

t is mij als kind wel eens opgevallen dat als je een knikker in een 'halfpipe' naar beneden laat rollen, hij ongeveer op 3 kwart van de hoogte uitkomt als waar hij vandaan kwam.. Een autootje onder de helft van zijn beginhoogte.

Het ligt er dus echt maar net aan wat voor systeem je hebt bedacht om je karretjes over de baan te laten gaan. Maar ja, dat stond in de 7 voorgaande posts ook al zo ongeveer.... :)
dus.

Berichten: 4

Re: [mechanica] Berekeningen van krachten bij een achtbaan

het is mij duidelijk, ik ga wel gewoon wat proberen en ik zie wel waar het schip strand, in ieder geval bedankt voor alle uitleg.

Reageer