Springen naar inhoud

vraagje over het smelten van ijs in water

• Log in om te kunnen reageren

joeroe

joeroe

• >100 berichten
  • 186 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2007 - 20:16

beste mede forum gebruikers.

nadat ik op school een discussie had over dat als de noordpool smelt dat dan de zeespiegel zou stijgen, maar volgens mij klopt dit helemaal niet.

nou had ik dit bedacht:

wet van Archimedes
De opwaartse kracht die een lichaam in een vloeistof ondervindt is gelijk aan het gewicht van de verplaatste vloeistof

dichtheid ijs ≈ 0.9 kg/dm (917 g/dm)
1 liter ijs weegt dan 900 gram.
Nu is de opwaartse druk = totale gewicht van het ijs
90% van het ijs zit onder water
Dat weegt dus 900*0.90=810 gram, dat deel bevind zich dus onder water , en geeft nadat het gesmolten is dus 810ml water
100 ml ijs steekt boven het waterniveau uit. Deze weegt: 90 gram, nadat deze gesmolten is ontstaat 90 ml water. Dus als alles gesmolten is, is het volume: 810 + 90 = 900 ml, dus het zelfde volume aan ijs wat eerst ondergedompeld was.

klopt dit of maak ik ergens een grote fout of heb ik iets raars geschreven.

Dit was het orginele verhaal wat op internet vond en geprobeerd heb aan te passen:

Je kan het precies uitrekenen:
Stel het soortel.gew ijs=0.9.
1000 ml ijs weegt dan 900 gram.
Stel ondergedompeld deel = Vml
Nu is de opwaartse druk = totale gewicht van het ijs
En de opwaartse druk =volume ondergedompelde deel(V) x soortel.gew.water(=1), dus
V x 1 = 900 dus V= 900ml, deze weegt 810gram en geeft nadat het gesmolten is 810ml water
100 ml ijs steekt boven het waterniveau uit.Deze weegt: 90 gram, nadat deze gesmolten is ontstaat 90 ml water. Dus als alles gesmolten is, is het volume: 810 + 90 = 900 ml, dus het zelfde volume aan ijs wat eerst ondergedompeld was.

ik hoop dat iemand mij misschien kan vertellen of ik alles goed heb vertaald.

groetjes joeri

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44831 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 maart 2007 - 21:16

Correct. De berekening had mogelijk nog een tikje eleganter gekund, maar dat is zeuren. Het pool(zee!!!!)ijs kan smelten wat het wil, het zeeniveau zal er geen micrometer door stijgen. Nog geen reden om blij te zijn met smeltend poolijs overigens.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 maart 2007 - 21:18

Correct. De berekening had mogelijk nog een tikje eleganter gekund, maar dat is zeuren. Het pool(zee!!!!)ijs kan smelten wat het wil, het zeeniveau zal er geen micrometer door stijgen. Nog geen reden om blij te zijn met smeltend poolijs overigens.

Waarom zegt Al Gore in z'n film dan dat wanneer Groenland smelt het zeepeil met 6m zal stijgen, waardoor o.a. Nederland volledig onderloopt?
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

joeroe

joeroe

• >100 berichten
  • 186 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2007 - 21:21

Waarom zegt Al Gore in z'n film dan dat wanneer Groenland smelt het zeepeil met 6m zal stijgen, waardoor o.a. Nederland volledig onderloopt?

op groenland ligt toch landijs? als dat smelt stijgt de zeespiegel wel degelijk

edit: w8 eens

Dus als alles gesmolten is, is het volume: 810 + 90 = 900 ml, dus het zelfde volume aan ijs wat eerst ondergedompeld was.

ik begon toch met 1000ml ijs? of maat daar 900 gram staan?

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 maart 2007 - 21:22

Domme ik. Had ik zelf kunnen bedenken... :)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

joeroe

joeroe

• >100 berichten
  • 186 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2007 - 22:33

edit: w8 eens

Dus als alles gesmolten is, is het volume: 810 + 90 = 900 ml, dus het zelfde volume aan ijs wat eerst ondergedompeld was.

ik begon toch met 1000ml ijs? of maat daar 900 gram staan?

o w8 nu snap ik het antwoord is niet meer nodig :)

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 maart 2007 - 22:45

Het beste voorbeeld blijft nog altijd dit:

Neem een glas cola en doe er nog wat ijsblokjes in totdat de cola tot de rand staat. Ga nu zitten en wacht tot je glas overloopt. Natuurlijk zal dat nooit gebeuren. Als het ijs allemaal gesmolten is zal je cola (met meer water) nog steeds tot de rand staan.

FlorianK

FlorianK

• >100 berichten
  • 203 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2007 - 22:48

dat ga ik proberen!
dus.

Iceman

Iceman

• >25 berichten
  • 94 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2007 - 23:09

Wel zal de zee warmer worden als het ijs smelt met alle gevolgen van dien. Ijs reflecteerd 90% van het licht dus ook warmte, zeewater neemt veel meer warmte op dan ijs.
Het leven is een korte periode tussen twee eeuwigheden

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44831 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 maart 2007 - 23:23

Het pool(zee!!!!)ijs kan smelten wat het wil, het zeeniveau zal er geen micrometer door stijgen.

:)

f ik heb een foutje gemaakt de Nationale Wetenschapsquiz waardig, of ik ga het n maken.

Het zeeniveau zal wel degelijk stijgen (al zal het niet veel zijn)

Ik zat Cycloon's colaverhaal te lezen en bedacht me dat dat niet kon kloppen omdat water een geringere dichtheid heeft dan cola. Ik klikte al op de quote-knop toen ik me bedacht dat dat voor dat zoete ijs in zeewater net zo goed gold.

1000 g ijs verplaatst 1000 g zeewater. 1000 g zeewater (dichtheid 1030 g/L) heeft echter een volume van 971 mL, 1000 g zoet water 998 g/L. Als een ton ijs smelt moet het volume zeewater dus met 27 liter toenemen.

Ronde getallen van internet geplukt:
oppervlakte drijvend poolijs in de zomer: ca 5 000 000 km 2
gem zomerdikte poolijs ca 2 m
volume poolijs 51012 m x 2 m = 11013 m

Nou werken we toch met ronde getallen, stel een kuub ijs gelijk aan 900 kg water,

dus 11013 ton ijs, als dat allemaal smelt komt er 11013 0,91013 x 0,027 m water = 2,51011m water bij.
Ocean Area (335 258 000 sq km)= 3,351014m oceaan

2,51011m/3,351014m = 0,710-3m

ofwel als het restant van het noordpool(zee)ijs smelt gaat het zeeniveau wereldwijd met 0,7 0,1 mm omhoog.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures