Springen naar inhoud

[Biologie] Kippenvel

• Log in om te kunnen reageren

ntstudent

ntstudent

• >250 berichten
  • 577 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2007 - 21:50

Hallo,

mijn vraag is hoe kippenvel (waarbij de haren overeind gaat staan) warmte kan vasthouden? Want het lijkt me meer dat de koude lucht dan tussen die haren kunnen komen waardoor het organisme kouder krijgt.

Bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag!
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

FlorianK

FlorianK

• >100 berichten
  • 203 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2007 - 22:40

Ik denk (enkel aanname, niet op feiten gebaseerd) dat dat is omdat mensen vroeger meer haargroei hadden? Het is immers een enorm primitieve lichaamsreactie; vanuit de tijd waarin de mens het nog koud had.
dus.

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 maart 2007 - 22:47

Kippenvel is een reactie waarbij de poriŽn zich sluiten. Daardoor kan veel minder warmte ontsnappen.

the_ninth_bit

the_ninth_bit

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 maart 2007 - 17:40

kan volledig fout zijn, maar: de luchtlaag die ontstaat tussen de haartjes die rechtopstaan worden snel opgewarmd door het lichaam en dan is er een soort barriere voor koudere lucht om tot het lichaam door te dringen(zelf beredeneerd dus kan volledig fout zijn)

Elke

Elke

• >250 berichten
  • 402 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 maart 2007 - 22:01

De haartjes die omhoog gaan staan is eigenlijk iets wat wij nog hebben hebben meegekregen van de andere diersoorten. Bij ons heeft het niet echt een meerwaarde, maar bij dieren met een vacht heeft het wel degelijk effect. Zoals ntstudent zei: de laag lucht die daartussen zit wordt makkelijk opgewarmd en als het ware vastgehouden, zo krijg je dus een soort warm laagje over je heen. Wij hebben natuurlijk niet zoveel haren, daarom werkt het bij ons niet, maar bij dieren met een vacht dus wel!
Destiny is but a word created by man to accept reality

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures