Springen naar inhoud

[Scheikunde]Magnesium en Calcium aantonen

• Log in om te kunnen reageren

Laar&Berg

Laar&Berg

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2007 - 10:18

Voor een opracht bij scheikunde gaan wij as van bomen analyseren. Wij verwachten dat daar zowel magnesium als calcium in zit. Nu hebben wij een probleem we weten niet precies hoe we deze apart kunnen aantonen. Ons verzoek is daarom of er toevallig een geschikt reagens bestaat voor beide stoffen.

Bij voorbaat dank

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 maart 2007 - 11:04

Lijkt me (omdat het om een opdracht gaat) ook meer iets voor Huiswerk eigenlijk. Bij deze dus verplaatst en voorzien van [onderwerp]tags.
Appareo decet nihil munditia?

Mendelevium

Mendelevium

• >250 berichten
  • 343 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2007 - 17:17

Voor een opracht bij scheikunde gaan wij as van bomen analyseren. Wij verwachten dat daar zowel magnesium als calcium in zit. Nu hebben wij een probleem we weten niet precies hoe we deze apart kunnen aantonen. Ons verzoek is daarom of er toevallig een geschikt reagens bestaat voor beide stoffen.

Bij voorbaat dank

Voor Mg2+ en Ca2+ zou ik het volgende doen:

Mg2+ kun je aantonen door er een Na2HPO4 oplossing aan toe te voegen --> witte neerslag.

Ca2+ kun je neerslaan met (COONH4)2 --> witte neerslag. Neerslag affiltreren, 2 keer wassen met water en 2 druppels verdund HCl. Daarna vlamkleuring nagaan (Ca2+: steenrode vlam).

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 maart 2007 - 21:11

Het aantonen van Mg2+ en Ca2+ zou ik ook zo aanpakken. Laar&Berg, let op waar je over spreekt. Mg2+ is iets anders dan Mg. Hetzelfde geld voor Ca2+ en Ca.
"Meep meep meep." Beaker

ironeye

ironeye

• >100 berichten
  • 151 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2007 - 23:00

Ik kan me herinderen dat ik ooit calcium heb aangetoond door het HCL overheen te gieten, als het gaat bruizen dan is er Calcium aanwezig.

De mate waarin het gaat bruizen geeft een indicatie hoeveel Calcium er aanwezig is.
Schaken is een sport om de hersens te kraken en de dag door te komen.
Soms echter kraken de hersens niet en kan de dag beter snel voorbij gaan.

Mendelevium

Mendelevium

• >250 berichten
  • 343 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2007 - 09:46

Het aantonen van Mg2+ en Ca2+ zou ik ook zo aanpakken. Laar&Berg, let op waar je over spreekt. Mg2+ is iets anders dan Mg. Hetzelfde geld voor Ca2+ en Ca.

ja, dat was het probleem ik was ook niet zeker of hij al dan niet Mg2+ bedoelde of gewoon Mg idem bij Ca.
Maar ik gok erop dat het wel Mg2+ zal zijn

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 maart 2007 - 22:54

Dat weet ik wel zeker, want er wordt gesproken over de as van bomen. In bomen komen calcium en magnesium alleen als ionen voor, en dat zal bij het verbranden niet veranderen (understatement)

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Laar&Berg

Laar&Berg

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 maart 2007 - 17:58

Ja inderdaad gaat het over de ionen. Als men een Na2HPO4 oplossing toevoegt dan reageert dat ook met de Ca2+ ionen. Verder bevatten bomen nog ander mineralen al zijn die aanwezig in minder mate (zoals Cu2+, en Fe3+) daarom kunnen wij nog steeds niet zeker weten of het echt de Natrium was die heeft gereageert.
In verschillende boeken heb ik ontdekt dat beide stoffen aantetonen zijn met EDTA en een verschillende reagens maar ik vroeg me af of er nog een makkelij manier te vinden is. (bij EDTA draait het om tritraties)

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 maart 2007 - 01:08

Ja inderdaad gaat het over de ionen. Als men een Na2HPO4 oplossing toevoegt dan reageert dat ook met de Ca2+ ionen. Verder bevatten bomen nog ander mineralen al zijn die aanwezig in minder mate (zoals Cu2+, en Fe3+) daarom kunnen wij nog steeds niet zeker weten of het echt de Natrium was die heeft gereageert.
In verschillende boeken heb ik ontdekt dat beide stoffen aantetonen zijn met EDTA en een verschillende reagens maar ik vroeg me af of er nog een makkelij manier te vinden is. (bij EDTA draait het om tritraties)

MIsschien handig om te weten: EDTA is een complexvormer. Deze vangt tweewaardige kationen weg (wordt ook vaak gebruikt om proteolyse door proteasen te verhinderen. Proteasen hebben als cofactor namelijk tweewaardige kationen (Mg2+) nodig.
"Meep meep meep." Beaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures