niet optimale natuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

niet optimale natuur

Twee vraagjes:

1.)

Bladeren en gras zijn groen door het pigment chlorophyl.

Als je echter het spectrum van zonlicht bekijkt, dan zit het energierijkste gebied niet in het groene deel, maar in het daarnaast gelegen geel-groene deel.

De meeste energie wordt dus gereflecteerd. Is dit een foutje der natuur of is hier een reden voor.

2.)

In het paardenoog ontbreken de groene kegeltjes. Dat betekent dat een paard alle rood-blauwe kleuren kan zien, maar uitgerekend zijn eigen voer niet (grijs).

Als de natuur overal een reden voor heeft, dan ook hiervoor.

Berichten: 590

Re: niet optimale natuur

1) Dat bladeren groen zijn betekent dat het groene licht wordt gereflecteerd, de plant doet daar dus niets mee. En dat het groen is betekent ook dat de rest van de kleuren zijn geabsorbeerd, de plant gebruikt dus grofweg alle kleuren behalve groen. Exacter gebruiken planten hoofdzakelijk blauwig en rood licht, jawel beide uiteinden van het spectrum met groen er tussenin.

2) Nee, jij kunt het voer van het paard niet zien! Althans, niet op de manier zoals het paard het ziet, blijkbaar maakt dat niet echt uit...

Berichten: 7.068

Re: niet optimale natuur

In het paardenoog ontbreken de groene kegeltjes. Dat betekent dat een paard alle rood-blauwe kleuren kan zien, maar uitgerekend zijn eigen voer niet (grijs).
Volgens mij kan een paard wel degelijk groen zien. Hij heeft er echter wel meer moeite mee dan blauw of rood.

Los daarvan zie ik niet waarom het voor een paard belangrijk is om snel groen te kunnen zien. Hoeveel van zijn natuurlijke vijanden zijn nou groen? (en de kans dat hij de hulk tegenkomt lijkt me ook miniem.) Dat gras daar kan je nog wel een keer naar kijken... :)

Daarbij meen ik mij ook nog te herinneren dat de ogen van paarden gevoelig zijn voor bewegingen. Ik denk dat het de verkeerde vraag zou zijn om deze gevoeligheid te zoeken bij gras. Ik denk dat ook hier eerder gekeken moet worden naar de mogelijkheid tot het ontdekken van vijanden.

Reageer