Aspartaam & UV-spectrometrie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Aspartaam & UV-spectrometrie

HEee allemaal..

Echt TOP dat jullie dit allemaal doen voor ons scholiertjes, die natuurlijk allemaal nog wat minder weten dan jullie!

Ik heb een echte scheikundige vraag denk ik:

Ik doe mijn profiewerkstuk over aspartaam en de gevolgen daarvan voor de mens!

Nou heb ik al door middel van papierchromatografie van een heel aantal dranken onderzocht of ze aspartaam bevatten.

Nu wil ik graag de komende dagen ook een kwantitatieve analyse gaan uitvoeren, dus gewoon per aspartaam-bevattende drank gaan kijken HOEVEEL aspartaam het bevat.

Ik heb in overleg met mn leraar bedacht om dit te gaan doen met behulp van UV-spectrometrie.

De bedoeling is eerst een ijklijn te maken voor verschillende hoeveelheden aspartaam opgelost in 4 mL 3,0 M zoutzuur. Vervolgens willen we dan met kleurloos gemaakte dranken kijken (door de UV-spectrummeter) hoeveel mg aspartaam deze dranken bevatten.

Mijn vraag gaat over het maken van de ijklijn. Ik weet niet precies hoe dat moet. Zou het lukken om 7 verschillende oplossingen te maken van 4 mL 3,0 M zoutzuur, met:

- 20 mg aspartaam

- 40 mg aspartaam

- 60 mg aspartaam

- 80 mg aspartaam

- 100 mg aspartaam

- 120 mg aspartaam

- 140 mg aspartaam

???

En hoe moeten we die dan in de UV-spectrummeter doen?

IS het de bedoeling eerst gewoon met 4 mL 3,0 M zoutzuur te doen zonder aspartaam en dan te draaien tot de golflengte waarbij de UV-spectrummeter op 0 staat? En dan vervolgens vanaf die stand te draaien met de oplossing van zoutzuur MET aspartaam?

Ik denk dat het op deze manier moet, maar zou het graag even zeker weten, voordat ik dalijk 2 volle dagen ga werken met deze methode en hij daarna niet correct blijkt te zijn!

Alvast heel erg bedankt,

Groeten Ruud

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Aspartaam & UV-spectrometrie

Als je een standaard reeks hebt waarvan je weet hoeveel aspartaam er in elke oplossing zit, dan kan je eenvoudig met behulp van de wet van Lambert-Beer de absorptiesterkte van aspartaam bepalen bij een aantal goed gekozen golflengtes. Natuurlijk moeten je andere (meet)oplossingen wel grotendeels transparant zijn bij minimaal een van deze golflengtes, want anders weet je niet hoeveel van de absorptie door aspartaam komt, en hoeveel door andere producten in je oplossing.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Aspartaam & UV-spectrometrie

Toevoeging: ik heb in de wetenschappelijke literatuur een leuk, en redelijk leesbaar, artikeltje gevonden! Waarschijnlijk kan je het niet lezen omdat je geen abonoment op het tijdschrift hebt. Als je me even een e-mailtje stuurt met een normaal e-mail adres (hotmail accepteert geen grote attachments) dan zal ik het naar je mailen.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Re: Aspartaam & UV-spectrometrie

Om matrix effecten te elimineren kan je beter een standaard additie doen.

Maar de werkwijze waar je nu mee bezig bent is redelijk. Vijf ijkoplossingen is overigens genoeg, zoek ook op wat de oplosbaarheid van aspartaam is.

Zorg dat de hoogste concentratie onder een extinctie van 1.000 blijft om zo nauwkeurig mogelijk te meten. Om vervolgens het beste resultaat te krijgen moet je zorgen dat je monsteroplossing midden in de ijklijn valt, dit kan je doen door verdunnen.

Berichten: 3

Re: Aspartaam & UV-spectrometrie

Een werkstuk over aspartaam. Geweldig.

Maar wat voor soort gevolgen voor de mens zou je willen onderzoeken?

Re: Aspartaam & UV-spectrometrie

hee

Wij doen ons pws ook over spartaam en nav de reacte van ruud willen we graag iets vragen.

Hij vertelde dat hij dmv papierchromatografie een aantal dranken onderzocht heeft op de aanwezigheid van aspartaam.

Kan iemand precies uitleggen hoe dat in zn werk gaat?

Alvast heel erg bedankt!

groetjes marriet en margreet

Berichten: 29

Re: Aspartaam & UV-spectrometrie

papierchromatografie is volgens mij een papiertje die je in een vloeistof doopt, en er een tijdje in laat staan. De vloeistof loopt langzaam anar boven en word zo uit elkaar getrokkken. Maar ik weet het niet zeker.. het is al een tijdje terug dat ik dat heb gedaan .. zoek bij google wat papierchromatografie inhoud, en je vind denk ik zelf het antwoord wel :shock:

succes ;)

Re: Aspartaam & UV-spectrometrie

hee

we weten wat papierchromatografie is, de vraag is alleen hoe we door middel van deze methode aspartaam kunnen analyseren, in verschillende frisdranken.

Moeten we er een indicator bij doen of ....?

Welke informatie kunnen we uit binas halen?

groetjes Margreet en Marriet

Re: Aspartaam & UV-spectrometrie

Asmartame wordt in het lichaam omgezet tot asparginezuur, methanol en formaldehyde. Methanol is de giftige alcohol en wordt door de lever slecht tot niet afgebroken en daarom mag je er niet te veel van eten. Ik heb er vorig jaar in het labo nog wat mee geexperimenteerd o.a. bepalen van aspartame in light-drinks. Als ik het verslag nog vind kan ik het je wel doorsturen.

Reageer