Springen naar inhoud

zwavel & benzine

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 26 januari 2005 - 18:45

op welke 3 manieren komt zwavel in benzine terecht..?? :shock:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 januari 2005 - 20:21

1) ik zou me kunnen voorstellen dat de organismen waaruit de aardolie (dus benzine) is ontstaan, zwavel bevatten.
2) als je het er zelf bij stopt? Zou het niet weten verder..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Tinustechniek

Tinustechniek

• >100 berichten
  • 141 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2005 - 10:29

1) Tijdens het ontstaan van de ruwe olie wordt er door de bacterien ook zwavel gevormd.
2) Tijdens de kraakprocessen?
3) ?

Bedoel je niet zwavel in de uitlaatgassen oid?
"Jij lachen naar vogeltje, Mehmet. Isse leuk. Voor later."
"Ja, mijnheer. Deze photografie kan wellicht ter illustratie dienen van het feit dat wij, ondanks het taalverschil, een grote genegenheid voor elkander hebben opgevat."

• Gast

Geplaatst op 10 september 2005 - 08:04

op welke 3 manieren komt zwavel in benzine terecht..?? :shock:

Door het kraak proces, hierbij word zwavel als catalizator gebruikt met als reinigende functie.

Leentje

Leentje

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 september 2005 - 10:06

Door het kraak proces, hierbij word zwavel als catalizator gebruikt met als reinigende functie.

Volgens mij bega je hier een elementaire fout. Zwavel kan niet in de benzine komen doordat het gebruikt wordt als katalysator.

Definitie van katalysatoren:
Katalysatoren worden gebruikt om een reactie te versnellen of soms te vertragen. Daarbij wordt de katalysator niet verbruikt. Men vindt de katalysator dus na de reactie in zijn oorspronkelijke hoeveelheid en vorm terug.

Zwavel wordt echter wel uit aardolie gehaald, dit omwille van de geurhinder, eventuele corrosieproblemen en omdat het latere gebruikte katalysatoren kan vervuilen (waardoor deze niet meer optimaal zullen werken). Daarbij veroorzaakt het zure regen indien ze terecht komen in de uitlaatgassen.

De zwavelhoeveelheid in aardolie hangt fel af van de ontginningsplaats. Zo is aardolie uit de golf van Mexico zeer rijk aan zwavelverbindingen. Misschien kan je eens opzoeken waarom er veel zwavel voorkomt in de golf van Mexico?

timwaagh

timwaagh

• >250 berichten
  • 293 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 september 2005 - 20:52

Volgens mij bega je hier een elementaire fout. Zwavel kan niet in de benzine komen doordat het gebruikt wordt als katalysator.

Definitie van katalysatoren:
Katalysatoren worden gebruikt om een reactie te versnellen of soms te vertragen. Daarbij wordt de katalysator niet verbruikt. Men vindt de katalysator dus na de reactie in zijn oorspronkelijke hoeveelheid en vorm terug.

Zwavel wordt echter wel uit aardolie gehaald, dit omwille van de geurhinder, eventuele corrosieproblemen en omdat het latere gebruikte katalysatoren kan vervuilen (waardoor deze niet meer optimaal zullen werken). Daarbij veroorzaakt het zure regen indien ze terecht komen in de uitlaatgassen.

De zwavelhoeveelheid in aardolie hangt fel af van de ontginningsplaats. Zo is aardolie uit de golf van Mexico zeer rijk aan zwavelverbindingen. Misschien kan je eens opzoeken waarom er veel zwavel voorkomt in de golf van Mexico?

ehm ik volg je niet... als iets als katalysator wordt gebruikt neemt de hoeveelheid niet af nee...maar het kan wel van plaats veranderen (doordat het een reactie ondergaat en daarna meteen weer terugkomt, of op een andere manier), of het kan altijd nog door andere invloeden (temperatuur enzo) erin terecht komen. dus zeker niet die fout die jij noemt....

Leentje

Leentje

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 september 2005 - 13:11

ehm ik volg je niet... als iets als katalysator wordt gebruikt neemt de hoeveelheid niet af nee...maar het kan wel van plaats veranderen (doordat het een reactie ondergaat en daarna meteen weer terugkomt, of  op een andere manier), of het  kan altijd nog door andere invloeden (temperatuur enzo) erin terecht komen. dus zeker niet die fout die jij noemt....

Idd, het kan van plaats veranderen. Zo wordt soms goedkope katalysator in plastics gelaten, omdat het duurder zou zijn om ze te gereneren.
Maar in het geval van de benzine denk ik niet dat ze zwavelhoudende katalysatoren gaan gebruiken en ze daarna in de benzine laten zitten. Ze doen er immers alles aan om zoveel mogelijk zwavel uit de benzine te halen. Ze kunnen misschien wel zavelhoudende katalysatoren gebruiken, maar ik denk dat ze deze er naderhand altijd uit zullen halen. Ook al gaat het om "katalytische hoeveelheden".
Info over waarom zwavel uit brandstoffen moeten: http://www.febiac.be...C=7&S=5&FID=417
Een beetje meer informatie over de ontzwaveling van aardolie is te vinden op:http://www.nwo.nl/nw...ET?Opendocument

Maar hiermee wordt de vraag "Hoe komt zwavel in de benzine terecht?" nog niet mee beantwoord...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures