Springen naar inhoud

[Elektronica] Oscillatie

• Log in om te kunnen reageren

Chip

Chip

• >100 berichten
  • 157 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2007 - 19:19

Hallo,

Ik heb de volgende schakeling:
Geplaatste afbeelding

Deze schakeling maakt van een gelijkspanning een wisselspanning met andere woorden is dit dus een oscillator. Nauw hoopte ik of iemand zo vriendelijk wilt zijn om uit te leggen hoe deze oscillatie werkt en hoe ik de frequentie ervan uitrekenen.

Oh ja de IC die wordt gebruik is een NAND-poort :)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 maart 2007 - 20:49

Nauw

Het woord dat je zoekt is "Nou". :)

hoopte ik of iemand zo vriendelijk wilt zijn om uit te leggen hoe deze oscillatie werkt en hoe ik de frequentie ervan uitrekenen.

Of we geven je een hint zodat je het antwoord gedeeltelijk zelf beredeneert. Vergeet even de nands en de 100k weerstand. Stel dat de condensator leeg is (dus spanningsverschil = 0 Volt). Wat gebeurt er nu met de spanning over de condensator als de spanning links van de 10k weerstand van 0 naar 5 Volt gaat?

bram2

bram2

• >250 berichten
  • 255 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2007 - 23:06

Welk signaal leg je aan aan de in?

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 maart 2007 - 23:08

Welk signaal leg je aan aan de in?

Hoog om de oscillator te laten lopen (waarschijnlijk 5 volt).

Chip

Chip

• >100 berichten
  • 157 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2007 - 01:36

De voltage is 9 volt

en je antwoord op je vraag is volgens mij dat het spanningsverschil over de condensator zal dalen volgens mij, namelijk omdat die een gedeelte van de spanning opneemt, dus het spanningsverschil van links en rechts zal toenemen, zover ik me kan herinneren van elk...

zal wel helemaal fout zijn was echt slecht daarin :)

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 maart 2007 - 08:35

en je antwoord op je vraag is volgens mij dat het spanningsverschil over de condensator zal dalen volgens mij,

De spanning over een condensator kan alleen veranderen als er een stroom door loopt. Als de condensator leeg begint dan zal de spanning dus volledig over de 10k weerstand staan. Hierdoor gaat er een stroom lopen die ook gedeeltelijk door de condensator gaat lopen en dus de condensator oplaadt. Er zal een stroom door de weerstand blijven lopen zolang het voltage over deze weerstand ongelijk blijft aan nul, ofwel totdat het voltage over de condensator gelijk is aan de uitgang van de bovenste nand.

Volgende vraag: nu je dit weet (en eventueel nog op internet kijkt naar "RC tijden". Beredeneer wat er gebeurt als het voltage zo hoog wordt dat de rechter ingang van de bovenste nand hoog wordt.

Chip

Chip

• >100 berichten
  • 157 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2007 - 09:12

Wanneer de rechteringang van de NAND-poort hoog wordt en tevens de linker ook (die is altijd 9V), dan zal de NAND-poort een laag signaal afgeven, vervolgens zal de condensator ontladen worden totdat deze is helemaal is ontladen. Na dat proces zal de rechteringang weer laag worden waardoor de nand poort een hoog signaal afgeeft en de condensator weer oplaat..

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 maart 2007 - 09:34

Je bent op de goede weg. We gaan nog iets dieper. Stel dat er een voltage is waarop de uitgang van de bovenste nand omslaat van hoog naar laag (linker ingang = hoog). Het voltage over de condensator loopt op, bereikt dat voltage, de nand slaat om. De condensator gaat dan dus ontladen. Waarom denk je dat de nand niet meteen terug omslaat na een klein beetje ontladen? (hint: hier komt de invloed van de tweede nand om de hoek... wat doet deze tweede nand?)

Chip

Chip

• >100 berichten
  • 157 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2007 - 09:51

Omdat de tweede nand poort gekoppelt zit aan de uitgang van de 1ste nand poort.
Wanneer de 1ste nand-poort dan als ingangen hoog heeft geeft deze een lage uitgang deze lage uitgang komt bij de 2de nand poort, beide ingangen worden laag dus de uitgang wordt hoog en deze voed volgens mij dan de condensator waardoor deze niet meteen omslaat.

Volgens mij voed die uitgang van de 2de nand poort ook dan de chip... waardoor deze nu een hoog signaal heeft... en wanneer de condensator dan weer helemaal ontladen is en de uitgang van 1ste nand-poort weer hoog en wordt het uitgangs signaal van de 2de nand poort weer laag...

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 maart 2007 - 10:17

Stel dat de bovenste nand een hoge uitgang heeft (we nemen even 5 volt) dan heeft de onderste nand een lage uitgang (we nemen even 0 volt). De condensator begint leeg en gaat opladen. Op een gegeven moment staat er zoveel voltage (= A volt) over de condensator dat de bovenste nand omklapt (wordt 0 volt). Hierdoor klapt de onderste nand ook om (uitgang wordt 5 volt).

En nu komt het! Het spanningsverschil over de condensator verandert in eerste instantie niet. Er moet immers een stroom lopen om op- of te ontladen. Het voltage aan de bovenkant van de condensator is dus nog steeds A volt t.o.v. de onderkant van de condensator, maar die zit opeens op 5 volt. De bovenkant zit dus op A+5 volt. Vanaf dat niveau zal hij moeten ontladen totdat hij de bovenkant van de condensator weer op het omslagpunt heeft gekregen.

Probeer zelf te beredeneren wat er dan gebeurt (dus bij de tweede keer omslag).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures