[ chemie] apolair en polair

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[ chemie] apolair en polair

kan er iemand mij uitleggen waarom pentaan apolair is, ik dacht dat het polair was omdat het verschil in ENW 0,4.

bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [ chemie] apolair en polair

*Ellen schreef:kan er iemand mij uitleggen waarom pentaan apolair is, ik dacht dat het polair was omdat het verschil in ENW 0,4.  

bedankt
Aan welke kant (hint hint) van pentaan vind jij dat verschil in ENW??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [ chemie] apolair en polair

Die kant doet er niet toe. Een verschil in electronegativiteit van 0,4 betekent gewoon dat het apolair is.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 244

Re: [ chemie] apolair en polair

Nee dat is onzin, pentaan is apolair vanwege zijn ruimtelijke structuur. Elke C-H binding daarentegen is wel polair.

Gebruikersavatar
Berichten: 146

Re: [ chemie] apolair en polair

De reden dat pentaan apolair is, is dat de vector sommen van al die C-H bindingen nul is. Dit, omdat het een symmetrisch molecule is. Het heeft verder niet zo veel met de ruimtelijke structuur te maken.
Adde parvum parvo magnus acervus erit.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [ chemie] apolair en polair

Dit, omdat het een symmetrisch molecule is. Het heeft verder niet zo veel met de ruimtelijke structuur te maken.
Ha eigelijk zeg je het zelf. De symmetrie is er gewoon door zijn ruimtelijke structuur. Maar je kan polaire moleculen hebben die ook symmetrisch zijn, maar die kom je niet zo vaak tegen. Dan moet je idd met de vectoren van de ladingen gaan rekening houden, al denk ik dat de topicstarter daar niks mee is.

Ga er dus maar gewoon vanuit dat wanneer een molecule symmetrisch is, ze apolair is :wink:

Reageer