[optica]het oog

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 58

[optica]het oog

Ik heb even twee vragen.

1 Een ongaccomodeerd oog heeft een verte punt op 2 meter. Als het nabijheidspunt op 28 cm ligt met een bril op. Hoever ligt het dan zonder een bril op.

2.Een persoon heeft een bril van + 1.5 D om krant te lezen moet die op 28 cm van het oog gehouden worden. Een paar jaar later moet de krant op 40 cm van het oog gehouden worden met dezelfde bril. Wat moet de nieuwe sterkte zijn van de bril om de krant normaal te kunnen lezen.

Bij voorbaat dank.

Re: [optica]het oog

Vraag 1 kun je alleen beantwoorden als je de verhouding tussen nabijheidspunt en vertepunt weet, met een bril beinvloed je beide waarden tegelijkertijd.

Vraag 2 is te beantwoorden met de lenzenformule: 1/f = 1/b + 1/v Hierbij is f de brandpuntsafstand (hier het nabijheidspunt). b is het beeld en v het voorwerp. De bril met dioptrie 1.5 heeft een brandpunt op f = 1/1.5 (want de sterkte van de bril D = 1/f). Dus:

1/v + 1/b = 1/f

1/0.28 + 1/b = 1/1.5

Oftewel 1/b = 0.28/1.5

Een paar jaar later is v 40 cm geworden, terwijl b nog hetzelfde is, dus:

1/v + 1/b = 1/f

1/0.4 + 0.28/1.5 = 1/f

Hieruit volgt 1/f = 2.68 en omdat D = 1/f moet de sterkte van de bril dus +2.68 zijn. Dit wordt bij opticien overigens +2.75 omdat de meeste opticiens alleen brillen leveren per kwart dioptrie

Berichten: 23

Re: [optica]het oog

1 Een ongaccomodeerd oog heeft een verte punt op 2 meter. Als het nabijheidspunt op 28 cm ligt met een bril op. Hoever ligt het dan zonder een bril op.

Het vertepunt r ligt op 2 meter, bedoel je voor of achter het oog?

Als het ervoor ligt is het oog 0.50 dpt te sterk anders 0.50 dpt te zwak.

Het nabijheidspunt ligt met bril op 28 cm, als ik aan neem dat dit een vertecorrectie is, is het accomodatievermogen 100/28 = 3.57 dpt.

Als het oog 0.50 te sterk is ligt p zonder bril op 100/(-0.50-3.57) = -24.56 cm

Als het oog 0.50 te zwak is ligt p zonder bril op 100/(0.50-3.57) = -32.56 cm

Het minteken geeft aan dat p zich vóór het oog bevindt.

Berichten: 4.246

Re: [optica]het oog

En je denkt dat hij een jaar na dato nog hier kijkt? :D
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 23

Re: [optica]het oog

Ik kwam het toevallig tegen :D , misschien interesseert iemand anders zich er nog voor..

Berichten: 8.614

Re: [optica]het oog

Ik kwam het toevallig tegen :D , misschien interesseert iemand anders zich er nog voor..
Dat is ook mijn motto wanneer ik weer eens een drie jaar oud topic opvis.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer