Springen naar inhoud

Priemgetallen

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 26 januari 2005 - 19:49

Als x is deelbaar door n, dan is x geen priemgetal.

n hoeft hierbij maar een aantal waarden aan te nemen. Experimenteel heb ik ontdekt dat n elk priemgetal kan zijn dat kleiner of gelijk aan wortel(x) is. Als x door geen van deze getallen deelbaar is, is het een priemgetal.

Voor zover ik dit heb uitgetest klopt het, maar ik zou niet weten hoe ik het kan bewijzen. Heeft iemand een bewijs of tegenwerping hiervoor?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bert

Bert

• >250 berichten
  • 718 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2005 - 20:22

Als x is deelbaar door n, dan is x geen priemgetal.

n hoeft hierbij maar een aantal waarden aan te nemen. Experimenteel heb ik ontdekt dat n elk priemgetal kan zijn dat kleiner of gelijk aan wortel(x) is. Als x door geen van deze getallen deelbaar is, is het een priemgetal.

Voor zover ik dit heb uitgetest klopt het, maar ik zou niet weten hoe ik het kan bewijzen. Heeft iemand een bewijs of tegenwerping hiervoor?

Dat is heel simpel. Als x=a*b dan moet a of b kleiner of gelijk aan √x zijn. Als x geen priemgetal is dan is het dus deelbaar door een getal kleiner of gelijk aan √x.

• Gast

Geplaatst op 26 januari 2005 - 20:39

Dat is heel simpel. Als x=a*b dan moet a of b kleiner of gelijk aan √x zijn. Als x geen priemgetal is dan is het dus deelbaar door een getal kleiner of gelijk aan √x.

*bonk tegen muur*

had ik moeten zien :shock:

maar bedankt ;)

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 januari 2005 - 09:07

Je hoeft voor n zelfs alleen de priemgetallen kleiner dan of gelijk aan wortel(x) te proberen :shock:
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Elmo

Elmo

• >1k berichten
  • 3437 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 januari 2005 - 09:11

Je hoeft voor n zelfs alleen de priemgetallen kleiner dan of gelijk aan wortel(x) te proberen :shock:

En deze techniek is al bekend sinds de oudheid als de zeef van Eratosthenes (of de zeef van Euclides)
Never underestimate the predictability of stupidity...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures