Wiskunde en natuurkunde Dubbele Bachelor/propedeuse?

Moderator: Rhiannon

Wiskunde en natuurkunde Dubbele Bachelor/propedeuse?

hoi,

ik heb een vraagje voor iedereen en speciaal voor mensen die studeren wiskunde/natuurkunde.

Is het heel moeilijk om beide opleidingen tegenlijk te volgen?Zijn er mensen hier met ervaringen met dubbele opleidingen? wat vinden ze ervan?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Wiskunde en natuurkunde Dubbele Bachelor/propedeuse?

In Utrecht is er al sinds 1994 de mogelijkheid om tegelijk wiskunde en natuurkunde te studeren. Als je het hele traject afmaakt (meestal specializeer je je dan in de theoretische natuurkunde) dan heb je dus 2 doctoralen. Als je alleen het eerste jaar doet heb je dus 2 propedeuses.

Let wel op: dit is een behoorlijk zware studie (zeker een stuk zwaarder dan alleen natuur- of wiskunde studeren). Ik zou het alleen aanraden als je het echt graag wil doen en minimaal gemiddeld een 8 voor wis- en natuurkunde staat.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Re: Wiskunde en natuurkunde Dubbele Bachelor/propedeuse?

suyver schreef:In Utrecht is er al sinds 1994 de mogelijkheid om tegelijk wiskunde en natuurkunde te studeren. Als je het hele traject afmaakt (meestal specializeer je je dan in de theoretische natuurkunde) dan heb je dus 2 doctoralen. Als je alleen het eerste jaar doet heb je dus 2 propedeuses.

Let wel op: dit is een behoorlijk zware studie (zeker een stuk zwaarder dan alleen natuur- of wiskunde studeren). Ik zou het alleen aanraden als je het echt graag wil doen en minimaal gemiddeld een 8 voor wis- en natuurkunde staat.
Maar je hebt altijd de vrijheid om een van de twee vakken te laten vallen als het te zwaar wordt? of niet?

Trouwens, welke doctoralen heb je dan? natuurkunde en wiskunde doctoralen?

Trouwens, is er een andere mogelijkheid om theoritische natuurkunde te studeren behalve via dubbele bachelor?

bedankt!!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Wiskunde en natuurkunde Dubbele Bachelor/propedeuse?

Theoretische natuurkunde is een doctoraal van natuurkunde (niet Technische Natuurkunde!). Andere doctoralen (tegenwoordig masters) van natuurkunde zijn Bedrijf & Beleid, Experimentele natuurkunde en computational science

Wiskunde kent geen andere doctoralen. Er bestaat wel Technische Wiskunde, maar dat is net zoals Technische Natuurkunde een aparte richting.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Wiskunde en natuurkunde Dubbele Bachelor/propedeuse?

Het is inderdaad mogelijk om wis- of natuurkunde te "laten vallen" en dan dus alleen natuur- of wiskunde verder te gaan studeren. Je hoeft deze dubbele doctoraal niet te doen om theoretische natuurkunde te studeren, maar als je zo'n dubbele doctoraal doet, dan is het aan te raden om theoretische natuurkunde als eindrichting voor natuurkunde te kiezen. Zo kan je een zeer mathematisch eindonderzoek+verslag doen, en die kan je zowel voor je wis- als voor je natuurkunde studie gebruiken.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Re: Wiskunde en natuurkunde Dubbele Bachelor/propedeuse?

Ik doe een dubbele bachelor. Ik ben begonnen met natuurkunde, maar wiskunde bleek ook wel heel erg leuk te zijn. Het is zeker zwaar en ik heb zeker een extra studiejaar nodig. Het geeft je wel een meerwaarde (wat natuurkunde betreft), vaak gaan bepaalde vakken je makkelijker af als je ook wiskunde doet, er is een groter begrip waarom je bepaalde technieken toepast. Uiiteindelijk ga ik Mathematische Fysica doen, een richting die precies tussen wiskunde en natuurkunde in ligt.

Re: Wiskunde en natuurkunde Dubbele Bachelor/propedeuse?

Propeudeuse schreef:hoi,

ik heb een vraagje voor iedereen en speciaal voor mensen die studeren wiskunde/natuurkunde.

Is het heel moeilijk om beide opleidingen tegenlijk te volgen?Zijn er mensen hier met ervaringen met dubbele opleidingen? wat vinden ze ervan?

alvast bedankt


Hoi, in Groningen is er een overlap qua punten. Dus hoef je niet tweemaal 60 ECT's te halen. Ikzelf studeer alleen natuurkunde, maar ik denk dat een wiskunde-studie erbij prima is te doen, en daar hoef je heus geen 8-en voor te staan. Ken iemand die het nu ook doet, terwijl zijn eindcijfers rond de 7 schommelden, en met cum laude resultaten. Dat je dan aardig wat tijd kwijt bent, is logisch. Maar dan heb je ook wat :shock:

Re: Wiskunde en natuurkunde Dubbele Bachelor/propedeuse?

Ik doe een dubbele bachelor. Ik ben begonnen met natuurkunde, maar wiskunde bleek ook wel heel erg leuk te zijn. Het is zeker zwaar en ik heb zeker een extra studiejaar nodig. Het geeft je wel een meerwaarde (wat natuurkunde betreft), vaak gaan bepaalde vakken je makkelijker af als je ook wiskunde doet, er is een groter begrip waarom je bepaalde technieken toepast. Uiiteindelijk ga ik Mathematische Fysica doen, een richting die precies tussen wiskunde en natuurkunde in ligt.
mathematische fysica? is dit te vergelijken met theoritische natuurkunde ofzo?

hoe lang duurt de master for zoiets? :shock: waar studeer je? Utrecht? Leiden.?..?

Re: Wiskunde en natuurkunde Dubbele Bachelor/propedeuse?

bcc schreef:Ik doe een dubbele bachelor. Ik ben begonnen met natuurkunde, maar wiskunde bleek ook wel heel erg leuk te zijn. Het is zeker zwaar en ik heb zeker een extra studiejaar nodig. Het geeft je wel een meerwaarde (wat natuurkunde betreft), vaak gaan bepaalde vakken je makkelijker af als je ook wiskunde doet, er is een groter begrip waarom je bepaalde technieken toepast. Uiiteindelijk ga ik Mathematische Fysica doen, een richting die precies tussen wiskunde en natuurkunde in ligt.
mathematische fysica? is dit te vergelijken met theoritische natuurkunde ofzo?

hoe lang duurt de master for zoiets? :shock: waar studeer je? Utrecht? Leiden.?..?
Mathematische Fysica is geen natuurkunde en geen wiskunde, het zit er precies tussen in. Belangrijke onderzoeksgebieden: Snarentheorie (kandidaat voor quantumgravitatie) en hoe de limiet te trekken uit de quantummechanica naar de klassieke mechanica.

Deze master is in ieder geval te doen aan de UvA (daar ga ik em iig doen)

Re: Wiskunde en natuurkunde Dubbele Bachelor/propedeuse?

Wat ook een goede combi is:

technische natuurkunde (TN) en toegepaste wiskunde (TW). Vooral als je meer de toepassing zoekt.

De meeste TW-opleidingen hebben een stroming die gericht is op natuurkundige toepassingen, die prima te combineren is met TN, die ook erg toepassingsgericht is. Vooral in het eerste jaar zullen je vakken dan voor een groot deel hetzelfde zijn, zodat je maar een paar extra vakken hoeft te doen i.v.m. iemand die een van deze opleidingen doet.

Het is niet makkelijk, het zijn studies die erg veel tijd kosten.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Wiskunde en natuurkunde Dubbele Bachelor/propedeuse?

Het valt mij op dat er nogal wat studienamen langskomen en ik geloof dat het voor het algemene besef van datgene wat we proberen te zeggen ook goed overkomt, het verstandig is om even erbij te vermelden of het HBO of WO is. Niet alleen voor het niveauverschil, maar ook zeker voor het feit hoeveel jaar zoiets duurt en hoe 'goed je moet zijn' eer het verstandig is om aan die opleiding te beginnen.

Op WO niveau, TUEindhoven en TUDelft, kan ik vertellen uit ervaring dat het zeker hard aanpoten is en dat het niet mee zal vallen. Maar ook dat is subjectief, dat geldt als mijn mening en iemand anders wandelt fluitend door de opleiding heen (hoewel ik dat nog niemand zo snel zie doen). Een feit is echter wel dat TUEindhoven in 4 jaar tijd de opleiding wiskunde 3 keer een andere naam heeft gegeven (en een andere invulling?). Van Technische wiskunde, naar toegepaste wiskunde en nu dan toch maar weer technische wiskunde. Dit om o.a. een slecht imago weg te poetsen en om de lage aanmeldingscijfers (die in heel Nederland laag zijn) omhoog te krikken.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Re: Wiskunde en natuurkunde Dubbele Bachelor/propedeuse?

Math schreef:Het valt mij op dat er nogal wat studienamen langskomen en ik geloof dat het voor het algemene besef van datgene wat we proberen te zeggen ook goed overkomt, het verstandig is om even erbij te vermelden of het HBO of WO is. Niet alleen voor het niveauverschil, maar ook zeker voor het feit hoeveel jaar zoiets duurt en hoe 'goed je moet zijn' eer het verstandig is om aan die opleiding te beginnen.

Op WO niveau, TUEindhoven en TUDelft, kan ik vertellen uit ervaring dat het zeker hard aanpoten is en dat het niet mee zal vallen. Maar ook dat is subjectief, dat geldt als mijn mening en iemand anders wandelt fluitend door de opleiding heen (hoewel ik dat nog niemand zo snel zie doen). Een feit is echter wel dat TUEindhoven in 4 jaar tijd de opleiding wiskunde 3 keer een andere naam heeft gegeven (en een andere invulling?). Van Technische wiskunde, naar toegepaste wiskunde en nu dan toch maar weer technische wiskunde. Dit om o.a. een slecht imago weg te poetsen en om de lage aanmeldingscijfers (die in heel Nederland laag zijn) omhoog te krikken.
niet lief... dit is puur manipulatie!

maar stel je wilt puur wiskunde studeren, of wiskunde en natuurkunde..alleen maar theorie... geen toegepaste onzin.. bij welke universiteit kan je het best terecht.?

trouwens, welke is beterA: Uni. Leiden?Utrecht of Adam ? of nog een andere Uni.?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Wiskunde en natuurkunde Dubbele Bachelor/propedeuse?

Zeker niet Urecht of Amsterdam, maar de Technische universiteiten. Eindhoven of Delft dus, hoewel Eindhoven nog net wat abstracter is geloof ik.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Wiskunde en natuurkunde Dubbele Bachelor/propedeuse?

Zeker niet Urecht of Amsterdam, maar de Technische universiteiten. Eindhoven of Delft dus, hoewel Eindhoven nog net wat abstracter is geloof ik.


De gast vroeg om niet toegepaste onderwerpen. Daarvoor moet je dus juist niet bij de Technische Universiteiten zijn, want zij geven over het algemeen geen theoretische natuurkunde.

Ik zou zelf de Rijksuniversiteit Groningen aanraden.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Wiskunde en natuurkunde Dubbele Bachelor/propedeuse?

Zeker niet Urecht of Amsterdam, maar de Technische universiteiten. Eindhoven of Delft dus, hoewel Eindhoven nog net wat abstracter is geloof ik.
Laten we het er maar op houden dat dit jouw mening is, en niet de ultieme waarheid. (Tenslotte zijn er in Utrecht nog wel wat Nobelprijswinnaars, en in Delft niet echt...)

Afhankelijk van je interesses, keuzerichting en andere randvoorwaarden kan je voor de ene of de andere universiteit kiezen. Maar de verschillen zijn meer accentverschillen. Bij alle universiteiten kan je een goede en gedegen opleiding verwachten.

(In mijn geval was het in Utrecht.)
Never underestimate the predictability of stupidity...

Reageer