Springen naar inhoud

Met 100 km/uur de auto in z'n achteruit


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Elmo

    Elmo


  • >1k berichten
  • 3437 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 januari 2005 - 09:13

Stel dat ik op de snelweg rijd met ruwweg 100 km/uur met een normale auto met een schakelsysteem. Ik besluit het volgende experiment te doen: ik schakel van de 4 direct naar de achteruit en laat vervolgens heel langzaam de koppeling opkomen. Wat gebeurt er dan?
Never underestimate the predictability of stupidity...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Bart

    Bart


  • >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 januari 2005 - 09:21

Ik weet in ieder geval zeker dat het niet goed is voor je auto.

Wat ik denk is dat na het schakelen, de koppelingplaten elk een andere kant opdraaien. Als deze elkaar raken lijkt me dat de motor vast draait.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

#3

Elmo

    Elmo


  • >1k berichten
  • 3437 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 januari 2005 - 09:34

Ik denk ook niet dat het goed is voor de auto, maar het lijkt me dat zo'n experiment vast wel eens uitgevoerd zal zijn (al dan niet expres). Er moet dus wel iemand zijn die hier wat meer over weet.

Ik bedacht me dat in noodgevallen (remmen kapot, bergafwaards) dit misschien wel een eenmalige noodstop zou kunnen zijn. Misschien beter dan aan het einde van de heuvel met grote snelheid de bocht missen en het ravijn inlazeren... :shock:
Never underestimate the predictability of stupidity...

#4

Tinustechniek

    Tinustechniek


  • >100 berichten
  • 141 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2005 - 10:25

Als je het als noodstop wl gebruiken, kun je van de 4e versn. beter terugschakelen naar de 2e. Je wielen blijven draaien, dus je kunt nog steeds sturen, maar je remt sterk af op de motor.

Bij een hoge voorwaardse snelheid krijg je de pook naar alle waarschijnlijkheid nooit in de achteruit. Dit komt omdat de tandwielen dan in tegengestelde richting draaien. Een klein snelheidsverchil wordt 'overbrugt' door de synchromesh ringen, maar in deze extreme situatie heb je daar niks aan.

Stel je krijgt hem wel in de achteruit, dan zal:
-de motor slaat af, en gaat achteruit draaien onder invloed van de draairichting van de wielen. Ondertussen zullen de voorwielen ook slippen vanwege de grote weerstand die de motor heeft bij zo veel toeren. (motor zou ongeveer 10.000 toeren draaien bij 80km/u) Misschien klapt de motor uit elkaar en heb je helemaal geen rem meer.
-of de motor blijft lopen (veel gas geven, koppeling snel los) en de wielen zullen in tegengestelde richting gaan slippen. Totaal verlies van controlle over de auto.
In beide gevallen zullen de (aangedreven) wielen niet meer de snelheid van de weg hebben waardoor je dus de grip verliest.
Een andere optie is dat de koppeling het niet aan kan en verbrand (zeker als je hem langzaam laat opkomen), die zal dan vervolgens gewoon slippen waardoor je wellicht enige remwerking hebt, maar dat zal niet hel veel zijn.

In geval van een noodstop, schakel je dus gewoon terug naar en lagere versnelling er remt zo af op de motor. Ook heb je nog de handrem.
"Jij lachen naar vogeltje, Mehmet. Isse leuk. Voor later."
"Ja, mijnheer. Deze photografie kan wellicht ter illustratie dienen van het feit dat wij, ondanks het taalverschil, een grote genegenheid voor elkander hebben opgevat."

#5

Roel80

    Roel80


  • >100 berichten
  • 109 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2005 - 10:27

Ten eerste zul je de koppeling zolang moeten inhouden tot de gehele versnellingsbak tot rust is gekomen anders is het sowieso onmogelijk om die in de achteruit te krijgen, de ingrijptanden draaien immers de andere kant op als het tandwiel waarop ze moeten ingrijpen. Als de bak eenmaal in rust is, is het nog maar de vraag of je hem in de achteruit krijgt, de achteruit wordt namelijk meestal niet gesynchroniseerd (omdat men normaal stil staat als in de achteruit wordt geschakeld): je probeert dus de sneldraaiende ingrijptanden in het stilstaande tandwiel te krijgen. Dus echt per ongeluk in de achteruit schakelen zal nooit gebeuren (of je bent doof).
Maar stel dat je met geweld de versnelling in achteruit hebt gekregen; het hangt er dan vanaf hoe je de koppeling loslaat, doe je dit erg rustig zal de motor afslaan en de andere kant op gaan draaien. Zal de motor denk ik weinig schade doen, hoogtens in het inlaatsysteem. Maar om dit als noodrem te gebruiken is niet echt schokkend, je zou hem dan beter in een voorwaartse versnelling kunnen zetten en het contact uit. Laat je de koppeling te snel los breken de ingrijptanden gewoon af en grote kans dat de bak dan ook vastloopt (tja, dan sta je vrij snel stil), de ingrijptanden zijn nou eenmaal niet op deze krachten berekend.

#6

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2005 - 21:21

Ten eerste zul je de koppeling zolang moeten inhouden tot de gehele versnellingsbak tot rust is gekomen anders is het sowieso onmogelijk om die in de achteruit te krijgen


niet de gehele boite, alles de secundaire as.
daarom is de achteruit niet gesynchroniseerd.

maar je kunt hem wel in achteruit forceren als je (traag) vooruit rijdt, nog niet geprobeerd bij 100 km/h.
indien dit zou lukken, ga je geen tandwielen meer hebben, maar schijven zonder tandjes.
veel succes.

#7

Roel80

    Roel80


  • >100 berichten
  • 109 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2005 - 11:51

niet de gehele boite, alles de secundaire as.
daarom is de achteruit niet gesynchroniseerd.


Wat bedoel je nou?

#8


  • Gast

Geplaatst op 28 januari 2005 - 14:45

niet de volledige versnellingsbak moet stilstaan om een auto in z'n achteruit te zetten.
Dat bedoel ik. de andere versnellingen (vanaf 2e) zijn gesynchroniseerd. daar kun je praktisch niets mee misdoen. de synchromeshen (die in messing uitgevoerd zijn) zorgen voor een correcte versnellingswissel bij deze tandwieloverbrengingen.


en als je commentaar geeft op een vraag als deze, veronderstel ik dat je tenminste weet wat de secondaire as is, dat ga ik niet uitleggen.

#9


  • Gast

Geplaatst op 28 januari 2005 - 14:50

nu zie ik de fout: die "alles" van in uw quote (=mijn tekst) moet "alleen" zijn...

#10

bats

    bats


  • >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2005 - 19:08

niet de volledige versnellingsbak moet stilstaan om een auto in z'n achteruit te zetten.
Dat bedoel ik. de andere versnellingen (vanaf 2e) zijn gesynchroniseerd. daar kun je praktisch niets mee misdoen. de synchromeshen (die in messing uitgevoerd zijn) zorgen voor een correcte versnellingswissel bij deze tandwieloverbrengingen.


en als je commentaar geeft op een vraag als deze, veronderstel ik dat je tenminste weet wat de secondaire as is, dat ga ik niet uitleggen.


Wat is gesynchroniseerd? Wat betekent dat in versnellingen?

#11

ternary

    ternary


  • >25 berichten
  • 62 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2005 - 21:30

Als ik de openende tekst lees, staat er dat het een experiment zou zijn, waarbij de koppeling heeeeel langzaam wordt losgelaten.
Het gaat dus niet om een noodremmaatregel.

Ik ben er van overtuigd, dat in dat experiment met een inderdaad heeel langzame loslating van de koppeling de koppelingplaat zal verbranden vooraleer de motor kapot zal gaan.

Het experiment is zeker niet aan te raden om ook uit te voeren tot het einde toe, waarbij de koppeling gehaal losgelaten is.

Zeer waarschijnlijk slaat er iets stuk in de aandrijving of de versnellingsbak of de motor. Bij een blokkade van deze delen door vastlopen zal naast een exploderen van de motor of versnellingsbak tevens de auto in een onbeheersbare slip terechtkomen wegens het blokkeren van de aandrijfwielen. Lijkt me levensgevaarlijk.

Om als noodmaatregel te remmen bij wegvallen van normale remmen, is er de handrem en het terugschakelen naar lagere versnelling. De motor uitschakelen is daarbij niet nodig, want de motor remt zowiezo al af op de compressie. Het omdraaien van de contactsleutel naar motor uit heeft het gevaar, dat te ver gedraaid word het het stuurslot inkomt. Pas als de snelheid helemaal tot nul moet komen is in de eerste versnelling ook de motor uit te schakelen.

#12

Elmo

    Elmo


  • >1k berichten
  • 3437 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 februari 2005 - 08:35

Ik was ook zeker niet van plan om dit experiment uit te voeren. Ik was alleen heel erg benieuwd naar wat er (waarschijnlijk) zou gebeuren.

Bedankt voor alle antwoorden. In geval van nood, dus gewoon terug naar de 2 en de handrem erop!
Never underestimate the predictability of stupidity...

#13

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2005 - 19:48

Ik ben er van overtuigd, dat in dat experiment met een inderdaad heeel langzame loslating van de koppeling de koppelingplaat zal verbranden vooraleer de motor kapot zal gaan.


In de veronderstelling dat je de versnellingspook (en de bote) in z'n achteruit krijgt, natuurlijk.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures