Reactievergelijking Met De Mol

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 21

Reactievergelijking Met De Mol

Een heatpack is gevuld met het hydraat van natriumsulfaat met kristalwater. Dit hydraat bevat per mol zout 10 mol water. De heatpack ligt in de zon. De temperatuur stijgt nauwelijks maar het hydraat verliest wel het kristalwater waarbij vast watervrij natriumsulfaat ontstaat.

De vraag is: geef de vergelijking van de reactie van het hydraat bij het verwarmen van een heatpack.

Is dat dan: Na2SO4.H20 (aq)--->Na2SO4 (s) (de getallen horen in het klein achter de stoffen).

Hoeveel H20 moet ik hebben? Ik ben zover dat het natriumsulfaat 142,0 mol bevat en het kristalwater 18,02. Maar ik weet dus niet hoeveel H2O er nodig is. Het hydraat beat per mol zout 1 mol water. Moet ik dan 142,0 delen door 18,02. Daar komt dan 7,88 uit??? Kom niet verder dan dit. Wie kan me helpen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Reactievergelijking Met De Mol

Een heatpack is gevuld met het hydraat van natriumsulfaat met kristalwater. Dit hydraat bevat per mol zout 10 mol water. De heatpack ligt in de zon. De temperatuur stijgt nauwelijks maar het hydraat verliest wel het kristalwater waarbij vast watervrij natriumsulfaat ontstaat.

De vraag is: geef de vergelijking van de reactie van het hydraat bij het verwarmen van een heatpack.

Is dat dan: Na2SO4. 10H2O (aq)--->Na2SO4 (s) + 10 H2O (de getallen horen in het klein achter de stoffen).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 21

Re: Reactievergelijking Met De Mol

Oh bedankt ik dacht dat dat een te makkelijk antwoord was hihi. Maar dan nog 1 vraagje want ze zeggen dat het hydraat na het verwarmen het kristalwater verliest waarbij watervrij natriumsulfaat ontstaat. hoort dat dan nog wel in de reactievergelijking te staan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Reactievergelijking Met De Mol

Wat er ook gebeurt, de linkerkant en rechterkant van een reaktievergelijking horen qua aantallen atomen ALTIJD gelijk te zijn. Dus ja, die tien moleculen kristalwater zul je rechts ook in één of andere vorm moeten terugvinden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Reactievergelijking Met De Mol

Wat er ook gebeurt, de linkerkant en rechterkant van een reaktievergelijking horen qua aantallen atomen ALTIJD gelijk te zijn. Dus ja, die tien moleculen kristalwater zul je rechts ook in één of andere vorm moeten terugvinden.
Let hierbij wel op de fase aanduiding. Water zal hier in de gasfase zijn, want als het nog steeds in de vloeibare fase zou zijn, dan zou dit automatisch tot rehydratatie van het natriumsulfaat leiden. Uiteindelijk zal deze waterdamp moeten verdwijnen uit het heatpack, anders zal alsnog rehydratatie optreden.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer