Springen naar inhoud

Het ontstaan van mannelijke bijen uit onbevruchte eitjes

• Log in om te kunnen reageren

igne

igne

• >25 berichten
  • 40 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2005 - 10:12

Bij bijen kan de koningin bevruchte en onbevruchte eitjes leggen. Uit de onbevruchte eitjes komen darren (mannetjes), uit de bevruchte eitjes komen werksters en koningin.

nou vraag ik me af, bij mensen hebben vrouwen XX geslachtschromosomen en mannetjes XYchromosomen. Dit kan niet zo zijn bij bijen, er kan nl geen XY uit een XX ontstaan. Ik heb gegoogled en kan alles vinden over bijen, maar niet diepgaand genoeg over hun chromosomen. Heeft iemand enig idee hoe dit bij bijen (en misschien ook andere insecten) zit??

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dino

Dino

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2005 - 10:35

wel je hebt haploide mannetjes en diploide vrouwtjes.

De reden dat wij met XY werken is omdat alle andere chromosomen op elkaar trekken en deze alleen een duidelijk verschil aanduiden bij man en vrouw.

stel dat alles dat op Y staat ook op een X-vormig chromosoom zou liggen dan kon de mens ook niet meer spreken van XY want deze twee zouden qua uiterlijk op elkaar trekken.

Dus hier hebben mannetjes 1x
en vrouwtjes twee X

Als jou vraag zich voornamelij situeerd in de regio hoe kan een dier mannelijk worden zonder Y chromosoom, wel stel dat je een dosis 2X nodig hebt om mannelijkheid te onderdrukken, wel als een dosis zich op een helft van een chromosoom paar bevindt dan hebben mannetjes 1X dosis dus ze kunnen mannelijk worden omdat hun mannelijkheid niet gedeactiveerd wordt.

Als dit het mechanisme is weet ik niet maar het zou mogelijk zo kunnen gaan.

Vergeet niet dat insecten en mensen kilometers uit elkaar liggen wat evolutie betreft dus is het best de insecten niet te bekijken met de mens als model wezen (XY enz)

trouwens deze haploidy van de mannetjes ligt aan de basis van eusocialiteit en de hierarchie bij de bij!
xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 januari 2005 - 11:18

Anders gezegd:

Een mannetjesbij (dar) krijgt alleen chromosomen van z'n moeder en niets van z'n vader (want die heeft hij niet!). Een vrouwtjesbij krijgt van beide chromosomen.

Een mannetjesbij heeft dus 16 chromosomen en een vrouwtjesbij 32.

igne

igne

• >25 berichten
  • 40 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2005 - 12:01

jaaa ok maar mijn probleem lag dus bij hoe dan uit een vrouwtje een mannetje kan ontstaan. en ik begrijp ook dat mensen en insecten ver uit elkaar liggen (ben biologe, heb mn boeken daarover dus wel gelezen :shock:) maar vroeg me af hoe het dan wél zat, omdat bij zoogdieren met xy en xx wordt geregeld.
máár ik heb nog ff flink doorgezocht vanochtend en voor degene die dit misschien ook wel interessant vonden, hieronder de uitleg
(en het topic mag wat mij betreft dus gesloten worden ;))

Onbevruchte eitjes ontwikkelen zich tot darren (haploïde voortplanting, ook wel maagdelijke voortplanting genoemd).
Op het geslachtschromosoom bevindt zich het vrouwlijke gen "V" en het mannelijke gen "M".
Geplaatste afbeelding

Op het gen "V" zitten altijd bepaalde hiaten.
Dus bij haploïde voortplantingen kan omdat "M" overheerst, alleen het gen "M" werken.
Er is namelijk maar één serie chromosomen. Dit noemt men parthenogenesis.
De dar is dus het mannelijke evenbeeld, met alle erfelijke eigenschappen, van de koningin. Dit is onafhankelijk van de dar die de koningin bevrucht heeft!! (Men kan dus met een F1-koningin die zelf raszuiver is raszuivere darren kweken.)
Bevruchte eitjes ontwikkelen zich tot koninginnen of werksterbijen (diploïde voortplanting).
Nu komen er twee geslachtschromosomen met het vrouwlijke gen "V" bij elkaar en twee met het mannelijke gen "M".
De twee vrouwelijke genen vormen nu samen een dominantie.
De hiaten in het ene "V"-gen worden aangevuld door het andere "V"-gen.
De mannelijke genen worden onderdrukt en alle genen die het vrouwtje nodig heeft om te ontwikkelen worden geaktiveerd.
Indien de beide genen "V" op de geslachtschromosomen elkaar niet voldoende ondersteunen (dit kan bij inteelt,want dan zijn beide chromosomen vrijwel identiek), zal er toch een mannetje ontstaan. Dit is wat men een diploïde dar noemt. Ze kunnen echter alleen in het laboratorium geboren worden, daar de werksterbijen dit onmiddellijk in de gaten hebben en de larve opeten.
Dit is te zien aan het broednest, waar tussen het aaneengesloten broed van dezelfde leeftijd, gaten zitten: "Het hagelschotbeeld als gevolg van een slechte bevruchting". Mogelijk een dar met nauwe banden in de familie van de koningin.
Er wordt wel beweerd, dat de paringsferomonen van een koningin van hetzelfde volk de (broer-)dar niet aantrekken

http://www.mamamoer....felijkheid.html

Dino

Dino

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2005 - 13:08

jippie goed gegokt ;)

twee dosisen nodig om mannelijkheid te onderdrukken :shock:
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

• Gast

Geplaatst op 12 maart 2005 - 12:45

volgens mij klopt dit inderdaad, maar bij mensen is het niet zo dat je twee nodig hebt om een vrouw te krijgen en dat 1 automatisch een man geeft. Wanneer een bevruchte eicel namelijk per ongeluk maar 1 X-chromosoom heeft, geeft dit het Turner syndroom. Dit zijn vrouwen. En als een bevruchte eicel 2 keer X en 1 Y heeft, ontstaat het Klinefelter syndroom, wat weer mannen zijn.

• Gast

Geplaatst op 12 maart 2005 - 13:40

Bij mensen gaat het toch iets anders dan bij de bijen:

Op het Y-chromosoom ligt het SRY-gen. Activiteit van dit gen vroeg in de embryonale fase zorgt ervoor dat de mannelijke geslachtsorganen zich ontwikkelen. Er zijn ook wel XY-vrouwen met een mutatie in het SRY-gen.

Grappig is ook dat in alle somatische cellen van de vrouw een X-chromosoom geinactiveerd is (Barr-body). Is het mechanisme dat hier voor zorgt defect, zijn deze individuen niet levensvatbaar (teveel X is dus niet goed!)

• Gast

Geplaatst op 12 maart 2005 - 22:00

ben niet zo goed in biologie,
kan iemand me uitleggen wat een "haploïde voortplantingen" is?

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 maart 2005 - 23:34

haploide betekend dat er altijd 1 chromosoom is (1 N)
Bij monoploïde voortplanting heb je te maken met 2 (dezelfde) chromosomen (2 N)
"Meep meep meep." Beaker

bats

bats

• >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 maart 2005 - 12:44

Bij bijen kan de koningin bevruchte en onbevruchte eitjes leggen. Uit de onbevruchte eitjes komen darren (mannetjes), uit de bevruchte eitjes komen werksters en koningin.

nou vraag ik me af, bij mensen hebben vrouwen XX geslachtschromosomen en mannetjes XYchromosomen. Dit kan niet zo zijn bij bijen, er kan nl geen XY uit een XX ontstaan. Ik heb gegoogled en kan alles vinden over bijen, maar niet diepgaand genoeg over hun chromosomen. Heeft iemand enig idee hoe dit bij bijen (en misschien ook andere insecten) zit??

Ik dacht dat darren ook XY zijn en juist de werksters alleen een X hebben, de konongin heeft XX. En als de koningin wordt bevrucht door een mannetje kunnen er dus 2 koninginnen (XX) en darren (XY) onstaan. Als de koningin niet bevrucht zo raken dan komen er alleen werksters met 1 X chromosoom, dacht ik.
Bovendien is de koningin ook 2 keer zo groot als de werksters, dus dan moet volgens mij een X voor de werksters zijn en niet XX.

igne

igne

• >25 berichten
  • 40 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 maart 2005 - 22:32

een koningin ontstaat, net als werksters, uit een bevrucht eitje ontstaan. Bij bijen ligt dit aan het soort of de hoeveelheid voedsel die een larve krijgt of een bevrucht eitje uitgroeit tot werkster of koningin.
mannetjes ontstaat uit onbevruchte eitjes.

• Gast

Geplaatst op 14 maart 2005 - 01:04

Als eerste wil ik Wouter_Masselink terecht wijzen: monoploid is hetzelfde als haploid (oftewel het hebben van 1 set chromosomen). De juiste term voor 2 sets chromosomen is diploid. Ook bestaan er cellen die triploid (3 sets) of tetraploid (4 sets) zijn.

Bij vogels zijn de mannetjes XX en de vrouwtjes XY (of eerder onder de ornithologen ww en wz). XY hoeft dus niet automatisch te betekenen dat het individu een mannetje is, bij zoogdieren wel maar bijvoorbeeld bij vogels niet. Daarentegen hebben vrouwlijke sprinkhanen XX en mannelijke sprinkhanen alleen X.

Zie: http://www.anselm.ed...o/sexchromo.JPG

De letters X en Y slaan slechts op de vorm of grootte van de chromosomen. X (Z) wordt gebruikt voor de grootste van de twee sexchromosomen en de Y (W) voor de kleinere. De genen op deze chromosomen bepalen of de combinatie groot + groot en groot + klein welk geslacht het dier heeft. Dit verschilt dus tussen groepen dieren.

Arjen

bats

bats

• >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 maart 2005 - 20:29

Als eerste wil ik Wouter_Masselink terecht wijzen: monoploid is hetzelfde als haploid (oftewel het hebben van 1 set chromosomen). De juiste term voor 2 sets chromosomen is diploid. Ook bestaan er cellen die triploid (3 sets) of tetraploid (4 sets) zijn.

Bij vogels zijn de mannetjes XX en de vrouwtjes XY (of eerder onder de ornithologen ww en wz). XY hoeft dus niet automatisch te betekenen dat het individu een mannetje is, bij zoogdieren wel maar bijvoorbeeld bij vogels niet. Daarentegen hebben vrouwlijke sprinkhanen XX en mannelijke sprinkhanen alleen X.

Zie: http://www.anselm.ed...o/sexchromo.JPG

De letters X en Y slaan slechts op de vorm of grootte van de chromosomen. X (Z) wordt gebruikt voor de grootste van de twee sexchromosomen en de Y (W) voor de kleinere. De genen op deze chromosomen bepalen of de combinatie groot + groot en groot + klein welk geslacht het dier heeft. Dit verschilt dus tussen groepen dieren.

Arjen

Bedankt, ik heb de link gezien, daarbij kan ik aannemen dat een mannetje haploïd is, een vrouwtje diploïd, en dat een koningin eigenlijk een "supervrouwtje" is, daar deze wel 2keer zo groot is. Maar dan zullen de mannetjes ook wel klein zijn?

Mika

Mika

• >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 maart 2005 - 01:49

jaaa ok maar mijn probleem lag dus bij hoe dan uit een vrouwtje een mannetje kan ontstaan. en ik begrijp ook dat mensen en insecten ver uit elkaar liggen (ben biologe, heb mn boeken daarover dus wel gelezen :shock:) maar vroeg me af hoe het dan wél zat, omdat bij zoogdieren met xy en xx wordt geregeld.
máár ik heb nog ff flink doorgezocht vanochtend en voor degene die dit misschien ook wel interessant vonden, hieronder de uitleg
(en het topic mag wat mij betreft dus gesloten worden :?:)

Onbevruchte eitjes ontwikkelen zich tot darren (haploïde voortplanting, ook wel maagdelijke voortplanting genoemd).
Op het geslachtschromosoom bevindt zich het vrouwlijke gen "V" en het mannelijke gen "M".
Geplaatste afbeelding

Op het gen "V" zitten altijd bepaalde hiaten.
Dus bij haploïde voortplantingen kan omdat "M" overheerst, alleen het gen "M" werken.
Er is namelijk maar één serie chromosomen. Dit noemt men parthenogenesis.
De dar is dus het mannelijke evenbeeld, met alle erfelijke eigenschappen, van de koningin. Dit is onafhankelijk van de dar die de koningin bevrucht heeft!! (Men kan dus met een F1-koningin die zelf raszuiver is raszuivere darren kweken.)
Bevruchte eitjes ontwikkelen zich tot koninginnen of werksterbijen (diploïde voortplanting).
Nu komen er twee geslachtschromosomen met het vrouwlijke gen "V" bij elkaar en twee met het mannelijke gen "M".
De twee vrouwelijke genen vormen nu samen een dominantie.
De hiaten in het ene "V"-gen worden aangevuld door het andere "V"-gen.
De mannelijke genen worden onderdrukt en alle genen die het vrouwtje nodig heeft om te ontwikkelen worden geaktiveerd.
Indien de beide genen "V" op de geslachtschromosomen elkaar niet voldoende ondersteunen (dit kan bij inteelt,want dan zijn beide chromosomen vrijwel identiek), zal er toch een mannetje ontstaan. Dit is wat men een diploïde dar noemt. Ze kunnen echter alleen in het laboratorium geboren worden, daar de werksterbijen dit onmiddellijk in de gaten hebben en de larve opeten.
 Dit is te zien aan het broednest, waar tussen het aaneengesloten broed van dezelfde leeftijd, gaten zitten: "Het hagelschotbeeld als gevolg van een slechte bevruchting". Mogelijk een dar met nauwe banden in de familie van de koningin.
Er wordt wel beweerd, dat de paringsferomonen van een koningin van hetzelfde volk de (broer-)dar niet aantrekken
http://www.mamamoer....felijkheid.html

Niet helemaal juist: Er moet eerst toch wel opgemerkt worden dat bij mensen de beslissing om man te worden vroeg in het leven genomen wordt; tegen de zesde week zal een mannelijk embryo de mannelijke richting uitgroeien, waarbij hormonen alle cellen die eraan gevoelig zijn zullen bijsturen, tot de ontwikkeling van de hersenen toe. Wat hier van belang is, is dat een vroege beslissing leidt tot een hormoonproductie, en die hormonen beïnvloeden andere cellen.

Bij hymenoptera is dit zeker niet het geval: elke cel neemt zelf een beslissing of ze de mannelijke of vrouwelijke toer op gaat. Er zijn dus geen geslachtshormonen.

Wat hier bedoeld wordt met 'V' zal waarschijnlijk de sl-CSD zijn: de single locus Complementary Sex Determiner (-locus). Die heeft verschillende allelen (19 bekende bij bijen). Het product van sl-CSD is een dimeer, dat naargelang zijn bestanddelen de splicing van 'M' ( DSX = Doublesex )in een mannelijke of vrouwelijke richting regelt. DSX is dus altijd actief, maar in een vrouwelijke of mannelijke variant: DSX zorgt voor de specifieke activatie van vrouwelijke of mannelijke genen in 1 cel. Ik meen dat het nog niet bekend is of een actieve heterogene CSD de mannelijke splicing onderdrukt, of net een actieve homogeen CSD de vrouwelijke splicing onderdrukt, beiden kunnen dus nog.

Aangezien er geen geslachtshormonen zijn moeten de andere cellen het geslachtsdilemma maar zelf oplossen. Zo kan het gebeuren dat een zaadcel een reeds gesplitste eicel bereikt, waar ze dus maar 1 deelcel van bereikt. Deze mier (in de praktijk vooral voorkomend bij mieren) zal aan de ene helft mannelijk zijn en aan de andere helft vrouwelijk en wordt een gynandromorf genoemd.

Beye M (2004) The dice of faith: The csd gene and how its allelic composition regulates sexual development in the honey bee, Apis mellifera. BioEssays 2004 Oct; 26(10):?: 1131,-9,

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures