[warmteleer] Condens In Drukvat Expansie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

[warmteleer] Condens In Drukvat Expansie

Een hele zonnige goedendag,

Voor een opdracht ben ik bezig een stoom opstelling door te rekenen. Nu kom ik er wel uit hoeveel condens er ontstaat door warmteoverdrachten. Maar het is mij een raadsel hoeveel condens er zal ontstaan door het expanderen van het stoom in het drukvat in het begin.

Een stoomgenerator maakt stoom van 172 bar met een temp van 354 °C ( verzadigd dus ).

Dichtheid stoom 172 bar: 123.376 kg/m^3

De generator heeft een capaciteit van 939 kg/hr

Dit wordt met een 2” pijp met een binnendiameter van 52,5 mm naar het vat geloosd.

Het vat is 600 liter ( 0,6 m^3)

Hoeveel condens zal er ontstaat in het vat door het expanderen ?

Kan ik dit het beste opdelen in volume delen die in het vat komen ?

Of heeft er iemand een mooi idee voor mij

Nog een handige stoomtabel link : http://www.spiraxsarco.com/resources/steam...rated-steam.asp

Met vriendelijke groeten,

Jeffrey

Berichten: 133

Re: [warmteleer] Condens In Drukvat Expansie

Indien je isenthalpisch gaat expanderen kan je er van uitgaan dat de totale enthalpie (dus stoom+water) constant blijft.

Je enthalpie voor het expansievat kan je berekenen. Nu veronderstel je een bepaalde massafractie x die zal condenseren in je vat. Dan moet de enthalpie voor het expansievat gelijk zijn aan enthalpie van de stoom * (1-x) + enthalpie van water * x bij de druk heersend in het drukvat.

Uit deze vergelijking kan je dan je massafractie condens en stoom bepalen.
Ce que j'écris n'est pas pour les petites filles, dont on coupe le pain en tartines.

Berichten: 2

Re: [warmteleer] Condens In Drukvat Expansie

Dus het is gewoon zo simpel als :

Enthalpie ingaande stoom 172 bar : 2551,6 kJ/kg

Uitgaande stoom moet worden 150 bar

Enthalpie stoom 150 bar: 2615 kJ/kg

Enthalpie water 150 bar: 1611 kJ/kg

2551,6=2615*(1-x)+1611*x

x=0,063

Is dat dan 93,4% stoom en 6,3% water ?

Berichten: 133

Re: [warmteleer] Condens In Drukvat Expansie

Ik denk het wel. Tenzij iemand op het forum iets ziet waar ik in de fout ga. Dit is natuurlijk wel op voorwaarde dat de ontspanning isenthalpisch gebeurt, dit is bv. het geval bij een expansieklep. Ben niet 100% zeker of deze veronderstelling ook opgaat voor een drukvat.
Ce que j'écris n'est pas pour les petites filles, dont on coupe le pain en tartines.

Reageer