Berekeningen Waterrad (in Kw)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Berekeningen Waterrad (in Kw)

Hallo mensen,

ben net nieuw hier,

heb me geregistreerd voor een brandende vraag:

namelijk,

men neme een waterrad met een straal van 0.4 meter en daaraan flappen van 0.2 meter bij 0.5 meter.

Dus het wiel heeft in totaal met flappen een straal van 0.6 meter (diameter dus 1.2 meter) en is 0.5 meter breed

Dit rad staat boven op de rivier !! het water stroomt er dus onder langs !!

De riviersnelheid is 1.5 m/s

nou is de vraag hoe je berekend hoeveel watt (kinetische energie) er op de as in het midden zouden ontstaan.

als het kan een antwoord met formules zodat er op door te rekenen valt

mvg hendrik

Gebruikersavatar
Berichten: 88

Re: Berekeningen Waterrad (in Kw)

Als het rad boven de rivier staat heb je geen kinetische energie in het midden :wink:

Kinetische energie bereken je met 0.5*m*v^2

m = massa

v= snelheid

Als je aanneemt dat het rad de snelheid van het water overneemt. (omdat bijvoorbeeld de flappen onderdompeld zijn)

Dan moet je nog de massa van het rad zien te bepalen. Dat kan ik niet aan de hand van de gegevens die je hier geeft, maar met het materiaal van het rad, en de dichtheid daarvan moet je een eind komen. Het volume kun je in ieder geval bepalen. Toch?

Berichten: 2

Re: Berekeningen Waterrad (in Kw)

volgnes mij heb ik me verkeerd uitgedrukt

is het niet mogelijk te berekenen hoeveel kracht er op een plaat werkt die in het water zit en dan door het rad als hefboom te zien de kracht in het midden te berekenen ?

Gebruikersavatar
Berichten: 88

Re: Berekeningen Waterrad (in Kw)

Wat je zegt is best mogelijk je zult dan alleen meer gegevens ten aanzien van het water nodig hebben.

Je zult iets moeten weten over de massa van het water, bijvoorbeeld via de hoeveelheid water die per seconde voorbijstroom. Niet in m/s maar in m3/s. of ik kg/s.

Door het aantal m/s water x de oppervlakte van de "flap" toe doen kom je qua eenheid op m3/s (m2 x m/s) met de dichtheid van water kun je dan het aantal kg/s water bepalen.

Je bepaald dan de E kin in J/s en dat komt overeen met W (watt)

Maar ik twijfel eraan of dit allemaal wel mag...

veel succes!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Berekeningen Waterrad (in Kw)

Wat Gosse wil mag inderdaad niet, maar heel veraf zijn we zo ook weer niet. De heoveelheid bewegingsenergie die het rad krijgt is gelijk aan het "verlies"aan bewegingsenergie van het water. dus als je van het water zou kunnen bepalen de hoogte-energie vóór het rad en na het rad, en de bewegingsenergie vóór en ná, dan kom je al heel wat dichterbij door te stellen dat het verschilo tussen vóór en na in het rad moet zijn gaan zitten.

Dat heeft is dan ook weer niet helemaal waar, want dat water zal ook nog turbulent worden, wrijving ondrvinden (inwendig en langs de schoepen), en dat kun je dan weer het beste zien als je de schoepen gewoon stilzet. Voorzover er dan nog energie aan het rad wordt overgedragen zal dit in de vorm van warmte zijn, en dat verdwijnt dan uiteindelijk ook weer de waterstroom in.

Ik denk dat een benadering van de juiste situatie zal moeten gebeuren met een dot ingewikkelde hydrodynamica. De kracht op een schoep zal nog wel te doen zijn, dat is een situatie die vergelijkbaar is met een object dat door water valt en ik denk dat dat hydrodynamisch nog wel netjes te doen valt zonder bijzonder ingewikkelde rekenarij. Wat niet wil zeggen dat ik het kan.... :wink: .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer