Concentratie Van Chloride-ionen In Evenwichtssituatie Berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

Concentratie Van Chloride-ionen In Evenwichtssituatie Berekenen

Hallo,

Ik kom niet uit de volgende opgave.

De concentratie van chloride-ionen in leidingwater, dat bereid is uit Rijnwater, bedraagt op een bepaald moment 4,00 x 10^-3 mol L-1.

Aan 1,00 L van dit leidingwater wordt 10,0 mL 1,00M AgNO3 oplossing toegevoegd. Bereken de concentratie van de chloride-ionen in de evenwichtssituatie.

Mvg,

Bnj.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Concentratie Van Chloride-ionen In Evenwichtssituatie Berekenen

En waar loop je op vast dan? We stellen er wel prijs op een idee te hebben van waar precies je probleem zit en hoever je zelf al was. Dat scheelt een berg ingetrapte open deuren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 16

Re: Concentratie Van Chloride-ionen In Evenwichtssituatie Berekenen

Bnj schreef:Hallo,

Ik kom niet uit de volgende opgave.

De concentratie van chloride-ionen in leidingwater, dat bereid is uit Rijnwater, bedraagt op een bepaald moment 4,00 x 10^-3 mol L-1.

Aan 1,00 L van dit leidingwater wordt 10,0 mL 1,00M AgNO3 oplossing toegevoegd. Bereken de concentratie van de chloride-ionen in de evenwichtssituatie.

Mvg,

Bnj.
Ik weet dat de AgNO3 oplossing 10x10^-3 x 1,00 = 10 x 10^-3 mol L-1 bedraagt. Maar hoe moet ik vanaf daar verder? Ik kom er gewoon niet uit :neutral:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Concentratie Van Chloride-ionen In Evenwichtssituatie Berekenen

je hebt na samenvoegen 1010 mL water met x Ag+ ionen en y Cl- ionen

de reactie Ag+ + Cl- <--> AgCl kent een zeker evenwicht qua concentraties. Dat evenwicht kun je berekenen via het oplosbaarheidsproduct (tabel 46 BINAS)

ik weet niet meer precies hoe dát ook alweer zat (ruim 25 jaar geleden voor het laatst gedaan, dus het zij me vergeven hoop ik :smile: ) Maar misschien gaat er je nu een licht branden. En anders zal een ander verder moeten helpen voordat ik bokken ga schieten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 16

Re: Concentratie Van Chloride-ionen In Evenwichtssituatie Berekenen

e hebt na samenvoegen 1010 mL water met x Ag+ ionen en y Cl- ionen

de reactie Ag+ + Cl- <--> AgCl kent een zeker evenwicht qua concentraties. Dat evenwicht kun je berekenen via het oplosbaarheidsproduct (tabel 46 BINAS)

ik weet niet meer precies hoe dát ook alweer zat (ruim 25 jaar geleden voor het laatst gedaan, dus het zij me vergeven hoop ik icon_smile.gif ) Maar misschien gaat er je nu een licht branden. En anders zal een ander verder moeten helpen voordat ik bokken ga schieten.
Die is 1,8 x 10^-10.

Maar omdat Ag + = Cl -

Is het dan niet gewoon wortel 1,8x10^-10 = zoveel mol per liter.

Dan kijken dat je dus 1,01 liter hebt en dus je aantal Cl mol x (1/1,01) doen. Klopt dit?

Berichten: 42

Re: Concentratie Van Chloride-ionen In Evenwichtssituatie Berekenen

Volgens mij is dit een kwantitatieve bepaling van Cl door een overmaat Ag toe te voegen. 10 ml AgNO3 bevat tenslotte 1.08 gr Ag+. Het wordt dan Ks=10^-10 = [Ag+] = [Cl-]

[Cl-] = 10^-10/10^0

[Cl-] = 10^-10 gmol/l

[Cl-] = 3.55*10^-9 gr/l

Als ik mis ben schrijf het en sorry voor de sub enz ik heb nog altijd niet gevonden hoe dat moet!

groeten

Berichten: 42

Re: Concentratie Van Chloride-ionen In Evenwichtssituatie Berekenen

en ik zie dat ik [Ag+] = [Cl-] heb getypt dit moet zijn [Ag]*[Cl-]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Concentratie Van Chloride-ionen In Evenwichtssituatie Berekenen

supersubscriptdoorhaal test

vierde knopje van links boven je berichtvenster, naast vet-cursief-onderstreep :smile:

ook nog maar net ontdekt hoor.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 16

Re: Concentratie Van Chloride-ionen In Evenwichtssituatie Berekenen

zen schreef:Volgens mij is dit een kwantitatieve bepaling van Cl door een overmaat Ag toe te voegen. 10 ml AgNO3 bevat tenslotte 1.08 gr Ag+. Het wordt dan Ks=10^-10 = [Ag+] = [Cl-]

[Cl-] = 10^-10/10^0

[Cl-] = 10^-10 gmol/l

[Cl-] = 3.55*10^-9 gr/l

Als ik mis ben schrijf het en sorry voor de sub enz ik heb nog altijd niet gevonden hoe dat moet!

groeten
Hoezo wordt ks ineens 10^-10? Ks=1,8 x 10^-10 En hoe kom je aan [Cl-] = 3.55*10^-9 gr/l ?

Mvg, Bnj

Berichten: 42

Re: Concentratie Van Chloride-ionen In Evenwichtssituatie Berekenen

Ondanks het feit dat ik niet praktizerende chemicus ben, is mijn vroegere studie nog steeds mijn hobby. In mijn werktas heb ik steeds lijstjes bij met zulke gegevens. Zo'n lijstjes durven wel eens verschillen en op de mijne stond een Ks van 10^-10 voor AgCl. Voor de gevonden Cl- 1 mol Cl- zou 35.5 gmol/l zijn en dit vermenigvuldig je met 10^-10. Dat dit toevallig het Ks is ligt aan het feit dat er 1 M AgNO3 (10^0) oplossing in de oefening is gebruikt.

Groeten

Reageer