Springen naar inhoud

klopt dit????


  • Log in om te kunnen reageren

#1


  • Gast

Geplaatst op 27 januari 2005 - 14:24

Mensen wie kan dit voor me oplossen?

Ik heb afgelopen week een tentamen gemaakt. Het ging hier om 60 multiplechoise vragen met 3 antwoord keuzes waarvan 1 goed is.

Volgens de leraar heb ik met een medeleerling precies hetzelfde antwoorden gegeven en hij vond dit verdacht. Hij heeft het uitgerekend en de kans hierop was 1 op 4 miljard.

Klopt dit? Hoe is dit eigenlijk uitgerekend?

Maarten

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

K. Jansen

    K. Jansen


  • >250 berichten
  • 510 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2005 - 14:29

Zoiest kan je echt niet uitrekenen. Stel dat alle vragen vrij makkelijk vragen, en jullie hadden beide goed geleerd. Dan is het logisch dat een groot aantal van de vragen hetzelfde is. En dat heeft niets met 1 op de 4 miljard te maken.

#3

Elmo

    Elmo


  • >1k berichten
  • 3437 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 januari 2005 - 14:31

Als we aannemen dat de kansen op elk antwoord gelijk zijn (1/3) en dat deze ontkoppeld zijn, dan is de kans dat twee personen het zelfde antwoord gokken (1/3)60 = 2.36 * 10-29. Met andere woorden, de kans is dus 1 op 42.300.000.000.000.000.000.000.000.000 wat uiteraard heel erg klein is.

Maar goed, dat is academisch, want je weet altijd wel wat. En je weet ook wel dat heus niet alle antwoorden A zullen zijn...
Never underestimate the predictability of stupidity...

#4


  • Gast

Geplaatst op 27 januari 2005 - 14:34

De vragen waren idd makkelijk. De leerstof bestond o.a. uit ongeveer 100 vragen die we in de les hadden besproken. Ongeveer 30 vragen kwam in het tentamen weer terug.

#5

Vortex29

    Vortex29


  • >250 berichten
  • 683 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 27 januari 2005 - 14:34

Hij heeft het uitgerekend en de kans hierop was 1 op 4 miljard.

Ik wil die berekening wel eens zien.

#6

peterdevis

    peterdevis


  • >1k berichten
  • 1393 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2005 - 15:12

Jou leraar maakt een zeer grote fout tegen de statistiek. Wat hij eigenlijk moet berekenen is de kans dat 2 leerlingen met hetzelfde aantal juiste antwoorden ( bv 40 op de 60 antwoorden juist) wat de kans is dat die 2 leerlingen op elke vraag hetzelfde hebben geantwoord.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd
"Blauw"

#7

Rogier

    Rogier


  • >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 januari 2005 - 15:59

Mensen wie kan dit voor me oplossen?

Ik heb afgelopen week een tentamen gemaakt. Het ging hier om 60 multiplechoise vragen met 3 antwoord keuzes waarvan 1 goed is.

Volgens de leraar heb ik met een medeleerling precies hetzelfde antwoorden gegeven en hij vond dit verdacht. Hij heeft het uitgerekend en de kans hierop was 1 op 4 miljard.

Klopt dit? Hoe is dit eigenlijk uitgerekend?

Maarten

Er mankeert van alles aan die bewering.

Er zijn 360 = 4.239e28 manieren om die toets in te vullen, dus als je alleen daar naar kijkt is de kans 1 op 4.239e28 = 1 op ruim 42 quadriljard, en niet 4 miljard (dat scheelt een factor 10 triljoen).

Als het invullen van die toets echt random zou zijn, is dit de kans dat jij precies dezelfde antwoorden hebt als één specifiek persoon. Maar: de kans dat jij dezelfde antwoorden invult als een klasgenoot, waarbij het er niet toe doet wie dat is, wordt groter naarmate er meer leerlingen in je klas zitten. Als je maar genoeg klasgenoten hebt wordt de kans zelfs 100% dat jij dezelfde antwoorden kiest als iemand anders!

Verder kun je ook zeggen dat als je leraar het zo verdacht vindt, hij eens in overweging moet nemen dat de ingevulde antwoorden van de overige leerlingen (die niet overeenkomen met iemand anders) net zo onwaarschijnlijk waren. Wijs maar een willekeurige klasgenoot van je aan, de 60 antwoorden die hij/zij heeft ingevuld hadden tezamen eveneens een kans van 1 op 42 quadriljard, vindt hij dat niet erg onwaarschijnlijk dan??

Het belangrijkste argument is natuurlijk dat niet iedere manier om die toets in te vullen een even grote kans heeft. Naarmate je allebei geleerd hebt is de kans groter dat je de goede antwoorden kiest, en als twee personen allebei alles van de stof weten is de kans zelfs 1 dat ze dezelfde antwoorden hebben (namelijk de 60 goede). En als je allebei minder goed hebt geleerd is het ook helemaal niet onwaarschijnlijk dat je dezelfde denkfouten hebt gemaakt. Als er vragen zo zijn gesteld dat mensen die slecht leren erin tuinen, ligt het voor de hand dat meer mensen die fout maken.

Had je nou eigenlijk gecheat of niet? :shock:
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

#8

gemertp

    gemertp


  • >100 berichten
  • 238 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2005 - 16:53

Hangt er natuurlijk ook vanaf waar jullie zaten. Als jullie beiden aan de andere kant van de klas zaten tijdens de toets dan kan je niet afkijken.
Probeer dit argument eens tegen je leraar:
"Wij zijn echt niet zo stom dat we dan allebei exact hetzelfde invullen, we zullen dan heus wel een paar vragen anders doen".
Bovendien kan hij het best verdacht vinden, maar "onschuldig tot het tegendeel is bewezen". Hij heeft jullie niet betrapt en dat jullie allebei dezelfde antwoorden hebben is niet genoeg bewijs voor spieken. Zeker niet bij een PTA toets.

Persoonlijk vind ik mpc vragen dom. Ik kan zelfs bij de beste leraar iemand de antwoorden door seinen, mits ik niet verder dan een meter van die persoon zit, wat bij de meeste middelbare schooltoetsen zo is. Ik heb zo iemand door een Franse luistertoets heen geholpen.
Peter van Gemert
2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

#9

Cycloon

    Cycloon


  • >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 januari 2005 - 18:38

Ik kan zelfs bij de beste leraar iemand de antwoorden door seinen, mits ik niet verder dan een meter van die persoon zit, wat bij de meeste middelbare schooltoetsen zo is. .


Ga wat trucjes afspreken, elke beweging betekent een andere letter, een beweging voor A, eentje voor B en eentje voor C :shock:

#10

Vortex29

    Vortex29


  • >250 berichten
  • 683 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 27 januari 2005 - 18:44

Volgens de leraar heb ik met een medeleerling precies hetzelfde antwoorden gegeven en hij vond dit verdacht. Hij heeft het uitgerekend en de kans hierop was 1 op 4 miljard.

Stel dat jullie allebei alle vragen goed hadden, dan heb je gewoon goed geleerd en dat is geen toeval.

#11

Cycloon

    Cycloon


  • >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 januari 2005 - 18:49

Volgens de leraar heb ik met een medeleerling precies hetzelfde antwoorden gegeven en hij vond dit verdacht. Hij heeft het uitgerekend en de kans hierop was 1 op 4 miljard.

Stel dat jullie allebei alle vragen goed hadden, dan heb je gewoon goed geleerd en dat is geen toeval.


Mss hadden ze allebei hetzelfde goede spiekbriefje :shock:

#12


  • Gast

Geplaatst op 28 januari 2005 - 12:16

Komt het misschien bij jullie op dat de docent alleen gekeken heeft naar de fout gekozen antwoorden?
Dan ontbreken de gegevens (van de vrager) om de bewering te kunnen controleren.

#13

gemertp

    gemertp


  • >100 berichten
  • 238 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2005 - 16:56

Ga wat trucjes afspreken, elke beweging betekent een andere letter, een beweging voor A, eentje voor B en eentje voor C :shock:

Kan nog makkelijker. Ik zit aan de rechterkant, hij aan de linkerkant. Mijn linkerarm rust op de linkerkant van mijn tafel. Heb ik mijn vingers aan de voorkant om de tafelrand, is het A. Ligt hij er nog net op is het B. Ligt hij wat verder naar achter is het C, ligt hij dicht bij mijn lichaam dan D en is hij helemaal weg dan is het E.
Het verplaatsen van je hand moet je alleen een beetje onopvallend doen, meestal ging ik eerst even met mijn hand naar mijn voorhoofd om mijn hoofd erop te laten leunen, dan naar de nieuwe positie voor het volgende antwoord.

Iig, zo lang die leraar geen beter bewijs heeft is er niks aan de hand.
Peter van Gemert
2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

#14


  • Gast

Geplaatst op 09 februari 2005 - 17:18

En als je andere versies krijgt moet je gewoon het langste kortste of middelste antwoord seinen.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures