Graph ook voor vectoren

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 157

Graph ook voor vectoren

Weet niet of dit al is voorgesteld maar nu met die grafieken enzo... is het misschien handig om een functionaliteit erin te bouwen zodat ook vectoren kunnen worden geplot? Bv bij complexe vlak?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Graph ook voor vectoren

Weet niet of dit al is voorgesteld maar nu met die grafieken enzo... is het misschien handig om een functionaliteit erin te bouwen zodat ook vectoren kunnen worden geplot? Bv bij complexe vlak?


Daarvoor moet je Marconius aankijken. Hij heeft het graph script aangeleverd (waarvoor dank).
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 210

Re: Graph ook voor vectoren

Daarvoor moet je Marconius aankijken. Hij heeft het graph script aangeleverd (waarvoor dank).
Eigenlijk heb ik niet mee gecodeerd aan het script, dat heeft een forumlid gedaan. Jammer genoeg is dit forum lid niet meer actief en ook niet meer te bereiken (hij is op kamers ofzo en heeft nu geen internet).


Ik denk dat vectoren e.d. erg lastig te programmeren zijn. Op dit moment is het een erg schoon, simpel en makkelijk te gebruiken scriptje. De uitbereidingen liggen op dit moment dus stil, maar als er systeem admins hier zijn die er aan willen werken dan wil ik wel voor communicatie zorgen. Ik denk dat de originele maker er wel blij mee zou zijn :) .
"Mathematics may be defined as the subject in which we never know what we are talking about, nor whether what we are saying is true." - Bertrand Russell

Berichten: 2

Re: Graph ook voor vectoren

Fantastisch om te zien dat het WebGraph script dat ik geschreven had voor wiskundeforum.nl nu geïmplementeerd is in het wetenschapsforum.


Vectoren zou ik wel moeten kunnen implementeren, het zou eigenlijk veel makkelijker zijn dan x->y functies. Alleen heb ik er weinig tijd voor. Komende zomer zou ik er wel wat tijd vrij voor moeten kunnen maken.


Marco heeft gelijk dat ik er het liefste zelf bij betrokken ben, maar als iemand veel zin heeft om er aan te werken, hoor ik dat wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Graph ook voor vectoren

Kun je de noodzaak wat beter omschrijven Ter Horst? Mischien met een voorbeeld?


Ik zou er best tijd in willen stoppen, maar dan wil ik wel weten waar het voor is.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Graph ook voor vectoren

Naast het genoemde complexe vlak, denk ik dat het veel vaker van pas zou kunnen komen bij natuurkunde. Daar komen nogal wat vragen langs over ontbinden van vectoren, bijvoorbeeld bij krachten.

Ik heb al verscheidene malen in Paint simpele schetsjes gemaakt, wat best goed te doen is, maar wat nog makkelijker gaat met de genoemde uitbreiding.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Graph ook voor vectoren

dus wat je wilt dat het doet is dat je oorsprong en eindpunt opgeeft voor een of meerdere pijlen, en dat er dan een grafiek komt met een pijl van oorsprong naar eindpunt?


Toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Graph ook voor vectoren

Het voorstel van DPW klinkt wel erg leuk. Ik zou wel willen suggereren om het een aparte tag en script te geven en dus niet samen te voegen met de huidige functionaliteit van webGraph.


In de webGraph syntax komen enkele aanhalingstekens (') voor. Is er een mogelijkheid om die te omzeilen?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Graph ook voor vectoren

Ho, was dat mijn suggestie? Maakt niet uit.

Ik heb liever dat webgraph van een meting van mij een grafiek kan trekken, dus als ik een CSV bestand heb (niet te groot) dat ik het hier kan plotten en niet in een grafiek hoef te zetten. In principe hoeft het niet zo moeilijk te zijn, echter zal er wel enkele veiligheidsdingen in moeten zitten, anders raakt de server snel overbelast.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Graph ook voor vectoren

in welke programmeertaal is die webgraph, dan kan ik mss wel helpen

anders een volledig nieuw script toevoegen
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 2

Re: Graph ook voor vectoren

WebGraph heb ik grotendeels geschreven in JavaScript, en wat PHP voor de integratie in het forum en de beveiliging. Ik heb geprobeerd de aanhalingstekens te omzeilen maar dat is vrij lastig (het zijn handige herkenningspunten in het interpreteren van de syntax met behulp van een reguliere expressie.) Het kan ongetwijfeld wel.


Vectoren is vrij makkelijk te doen. ik denk bijvoorbeeld aan de syntax 'vect(x1,y1,x2,y2,{label1,label2})''. Op die manier kun je als je het helemaal bont wilt maken ook rechthoeken en cirkels maken ( 'rect(...)', 'circ(...)'). In een dagje scripten lukt dat allemaal wel.


Grafieken van meetresultaten lijken me lastiger en vallen wat mij betreft buiten het doel omdat ik het geschreven heb voor een wiskundeforum. En voor het openen van een spreadsheet bestand heb je meer nodig dan JavaScript en dan zou de hele opzet van het programma veranderen.

Reageer