pigment

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 21

pigment

We hebben voor school een opdracht gekregen samen met het cluster tekenen. Wij moeten pigment maken en dan moeten we samen met het cluster tekenen daar verf van maken en vervolgens maken de leerlingen van het cluster tekenen er een schildering van. Maar ik kan nergens iets vinden over het maken van pigment. Weet iemand waar ik iets kan vinden over pigment maken en wat je er voor nodig hebt :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: pigment

Ik denk toch dat er wel iets op het internet over te vinden moet zijn. Anders moet je toch eens naar de bieb en daar een scheikunde boek of een boek over verf vinden.

Ik weet wel dat wij een tijdje geleden kaliumpermangaat gebruikt hebben om een bak water paars te kleuren.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: pigment

Pigmenten zijn niet in water oplosbare kleurgevende stoffen. Sommige zijn heel eenvoudig te maken. Je kan bijvoorbeeld staalwol laten roesten. De roest bestaat uit ijzeroxides, deze kunnen geel, rood, bruin en zelfs zwart zijn (dat laatste is moeilijk zelf te maken).

Als je overleg pleegt met je scheikunde docent kan je bijvoorbeeld geel bloedloogzout en een ijzer(III) verbinding tot Berlijns blauw laten reageren.

Kaliumpermanganaat is gewoon een gekleurde stof, geen pigment: het is uitstekend oplosbaar in water. Overigens kan je bij zo'n oplossing van kaliumpermanganaat een oplossing van een reductor, bijvoorbeeld natriumsulfiet, doen, waarbij bruinsteen ontstaat, een donker bruin pigment.

Reageer